گزارش و تحلیل

توتونچی: نباید با طناب قوی یا پوسیده هیچ دولتی وارد چاه اقتصاد شد

پرچم آفریقای جنوبی
پرچم آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2022
اشتراک
سفیر آفریقای جنوبی: هیچ مشکلی با عضویت ایران در بریکس نداریم.
روابط ایران و آفریقای جنوبی پیش از انقلاب در سطح بالایی قرار داشت به طوری که ایران در سال‌های ۱۳۵۵–۱۳۵۶ به دومین شریک تجاری و مهم‌ترین تأمین‌کننده نفت برای آفریقای جنوبی بدل شد.
همین امر سبب انزوای ایران در بین بسیاری از کشورها شده بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روابط با رژیم آپارتاید قطع و با محو آپارتاید روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۱۹۹۴ برقرار گردید.
ویکا خومالو سفیر کشور آفریقای جنوبی در تهران پیرامون تجارت دو کشور به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
دولت جدید ایران نشان داده که تمایل دارند مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و آفریقای جنوبی نزدیک و روبه رشد باشد.
آمار کنسولی ما نیز نشان دهنده این است که تجار و بازرگانان ویزا های بیشتری برای سفر به آفریقای جنوبی دریافت کردند.
به جز تحریم ها میتوان مشکل بزرگ را موضوعات بانکی و سیستم های مالی بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم های بانکی آمریکا است و همچنین ایران از سیستم سوئیفت بیرون آمده و این خود شرایط را برای تجار دو طرف مشکل کرده.
بحث دیگر این است که دو طرف می دانند چالشهایی در راه مبادلات تجاری وجود دارد اما متاسفانه ابتکاری نیز میان دو طرف وجود نداشته تا راهکار جدیدی برای حل این چالش ها اندیشیده شود.
وی افزود:
آخرین سفر میان دو کشور سفر رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی در سال ۱۳۹۵ به ایران بود که همراه با هیئت تجاری بلند پایه ای انجام شد.
توافقات انجام شده در آن سفر تا پایان سال میلادی منقضی میشود و قطعا نیازمند توافقات جدید هستیم، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است رئیس جمهور ایران بهمن ماه به آفریقای جنوبی سفر کنم امیدواریم در این سفر توافقات خوبی انجام شود.
بابک توتونچی رییس هیئت مدیره باشگاه تجار ایران و آفریقا نیز بیان کرد:
در طول دهه های متمادی دولت ها بخش خصوصی را به خود وابسته کردند.
تا دولت نخواسته بخش خصوصی نتوانسته زمانی که دولت خواسته بخش خصوصی توانسته این یک معضل است به دلیل اینکه دولت هرچه کوچکتر میشود میتواند چابک تر و پویل تر بشود به همان اندازه بخش خصوصی می‌تواند بزرگتر،حرفه ای تر و قوی تر کار کند.
ما در اتاق بازرگانی ایران چیزی تحت عنوان اتاق بازرگانی ایران با آفریقای جنوبی و یا کشور های آفریقایی دیگر نداریم یک شورای همکاری های مشترک وجود دارد بین ایران و شرق آفریقا، که متاسفانه خروجی در ۱۰ سال اخیر آن چندان چشمگیر نبوده.
بخش خصوصی کسی است که برای تامین توان مالی باید توان اختصاصی خود جلو برود نه دنبال ارز دولتی، مجوز دولتی و یا وابسته به دولت باشد.
نباید با طناب قوی یا پوسیده هیچ دولتی وارد چاه اقتصاد شد امروز بخش خصوصی توانسته برای ایجاد خط پروازی بین مقاصد مختلف آفریقایی و ایران موافقت های مختلف را کسب کند، هواپیما خریداری کند و با ترفند های خاصی بتواند در ماه های آینده خطوط هوایی ایجاد کند در حالیکه دولت این امکان را ندارد چرا که تحت تحریم است.
رشد 40  درصدی صادرات به آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2022
گزارش و تحلیل
رشد 40 درصدی صادرات به آفریقا

بخش خصوصی اگر بخواهد کار کند باید خود را از دولت جدا کند و دولت هم اگر بخواهد بخش خصوصی فعال شود باید بخش خصوصی را از شیر بگیرد و ایجاد موانع را حذف کند، متاسفانه در ایران کار با دولت یعنی ورود به تمامی تحریم های شکل گرفته علیه ایران.
اکنون در آفریقای جنوبی علاوه بر اتاق بازرگانی رسمی با ایران اتاق‌ های بازرگانی دیگری نیز وجود دارد که ما با آنها در ارتباط هستیم.
باید توجه داشت که از سال گذشته تاکنون چندین میلیارد دلار جابجایی پول با رمز ارز در ایران انجام شده.
اگر تصور کنیم از اساس امکان تبادل مالی با سوئیفت وجود نداشته باشد نباید دنبال یک مسیر جدید باشیم؟
این مسیر ها توسط بخش خصوصی ایجاد شده و انجام می شود که یکی از آنها استفاده از رمز ارز ها است.
امروز کشورهایی نظیر ایران، روسیه چین و آفریقا جنوبی میتوانند تمامی سیاست های تحریمی آمریکا را از بین ببرند، اگر ایران بتواند در بریکس تعامل مناسب داشته باشد آمریکا به اتمام می‌رسد.
ویکا خومالو سفیر کشور آفریقای جنوبی در تهران همچنین پیرامون عضویت ایران در بریکس اظهار داشت:
ماه پیش یک هیئت بانوان از آفریقای جنوبی وارد ایران شد و ما بسیار علاقمند هستیم که ببینیم از سوی ایران نیز برای تجارت بانوان فرصتهایی ایجاد شود تا به عنوان دو کشور بتوانند تجارت های فعالی داشته باشند.
در این زمینه سفارت آفریقای جنوبی در ایران برنامه های متعددی فراهم کرده.
مجموعه بریکس شامل پنج کشور است و آفریقای جنوبی یکی از آن کشور ها است قابل توجه است که ایران تمایل دارد به عنوان عضو ناظر در بریکس شرکت داشته باشد،بنابراین شاید تنها، کشور آفریقای جنوبی و نظر آن در عضویت ایران در بریکس چندان موثر نباشد اما در همین برنامه میتوانم اعلام کنم که آفریقای جنوبی هیچ مشکلی با عضویت ایران در بریکس ندارد و ایران باید صحبت های کشور های عضو دیگر را نیز بشنود و ما صمیمانه امیدواریم ایران نیز عضو فعالی از بریکس باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала