چرا نانسی پلوسی به ارمنستان سفر کرده است؟

© AFP 2023 / Eric Baradat نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2022
اشتراک
پلوسی هدف از این سفر را حمایت از "امنیت در ارمنستان و منطقه قفقاز" خواند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ارمن پرس"، نانسی پلوسی رهبری هیئتی را بر عهده دارد که شامل سه نماینده دیگر کنگره است. پلوسی هدف از این سفر را حمایت از "امنیت در ارمنستان و منطقه قفقاز" خواند. این دیدار در پس زمینه تشدید تنش بین ایروان و باکو انجام می شود.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم سفر به ایروان را خودجوش خواند. او گفت که هدف از این سفر حمایت از "امنیت، ثبات اقتصادی و حکومت دموکراتیک در ارمنستان و منطقه قفقاز" است.
پلوسی در مجموعه ای از توئیت های اختصاص داده شده به سفر خود به ایروان، یادآور شد که در سال 2019 مجلس نمایندگان با اکثریت آرا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت و در آوریل 2021، رئیس جمهور جو بایدن اولین رهبر آمریکایی بود که علناً قتل عام ارامنه را اعلام کرد. در امپراتوری عثمانی در قرن بیستم یک نسل کشی قرن (در آن زمان، بر اساس برآوردهای مختلف، از 660 هزار تا 1.5 میلیون ارمنی در قلمرو ایالت کشته شدند). ترکیه و آذربایجان این رویدادها را به عنوان نسل کشی به رسمیت نمی شناسند.
ارتش لبنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2022
تظاهرات در بیروت در حمایت از ارمنستان + ویدئو
سفر پلوسی در حالی صورت می گیرد که درگیری ها بین ارمنستان و آذربایجان تشدید شده است. این درگیری‌ها از شب 13 سپتامبر آغاز شد. در 15 سپتامبر، طرفین در مورد آتش بس به توافق رسیدند و مذاکرات را از سر گرفتند. ایروان از کشته شدن 135 سرباز در نتیجه تشدید تنش ها خبر داد، و باکو از کشته شدن حدود 77 سرباز آذربایجانی خبر داد.
گفتنی است، پاشینیان در 16 سپتامبر، در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، وضعیت در مرز را "نسبتا آرام" خواند، اما خاطرنشان کرد که وضعیت همچنان "بسیار متشنج" است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала