گزارش و تحلیل

چرا ترامپ فقط از ایران می ترسد

© AP Photo / Ross D. Franklinترامپ: بایدن به خاطر وضعیت افغانستان باید از آمریکایی ها عذرخواهی کند
ترامپ: بایدن به خاطر وضعیت افغانستان باید از آمریکایی ها عذرخواهی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2022
اشتراک
اخیرا در رسانه های آمریکایی خبری مبنی بر اینکه ترامپ در جمعی خصوصی اظهار داشته که از کشته شدن توسط ایران به دلیل دستور ترور شهید سلیمانی می ترسد منتشر شده است.
البته گو اینکه این جریان به دلیل سیاست ایران هراسی ای است که برخی در آمریکا راه انداخته اند اما یک نکته دیگر در این ماجرا وجود دارد و آن این است که ترامپ به خوبی می دانست که این تصمیم او بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی است و حق انتقام را به طرف مقابل می دهد.
ترس و واهمه مقامات ارشد دولت ترامپ را وقتی می توان بیشتر دانست که می بینیم فردی مانند پمپئو بیش از یک سوم وزن خود را از بابت ترس طی کمتر از یکسال از دست داده و به قول خودش دیگر امکان اینکه خواب راحت بدون دلواپسی از انتقام ایران را نداشته باشد ندارد.
همین امر درباره دیگر مقامات مرتبط با جریان ترور شهید سلیمانی صدق می کند.
اما برخی شاید نمی دانند که چرا چنین ذهنیتی برای این افراد ایجاد شده.
از نظر عملی ایران شکایت های قانونی بر علیه همه افرادی که در این عملیات به گونه ای دست داشته اند به مراجع قانونی بین المللی داده و همچنین از پلیس اینترپل تقاضای بازداشت این افراد را داده.
با توجه به اینکه دادگاه ها و مجامع بین المللی در موارد زیادی یا نمی توانند در مقابل آمریکا بایستند یا اینکه خود با آمریکایی ها همراه هستند این حق برای ایران وجود دارد که خود مستقیم دست به کار شود و با اجرای محاکمه هایی درون کشور محکومیت برای این افراد صادر کند و از مراجع بین المللی تقاضا کند که این افراد را مجازات کنند.
اگر هم مراجع بین المللی باز هم حاضر به همکاری نشدند آنوقت ایران می تواند خود مستقیم دست به کار شود و احکام قضائی صادره را اعمال کند.
این جریان ممکن است زمان طولانی ببرد.
راه کوتاه تر این است که با توجه به حق مقابله به مثل که در همه قوانین بین المللی به آن اشاره شده، ایران همان کاری را که آمریکا کرد انجام دهد و تروریست هایی که در انجام این عمل تروریستی دخیل بوده اند را مجازات کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2022
دونالد ترامپ: می ترسم مرا بکشند!
در همان روزهای ابتدایی ماجرای ترور شهید سلیمانی ایرانی ها پایگاه هایی که هواپیماهای بدون سرنشین از آن پرواز کرده بودند را موشک باران کردند و چیزی حدود یکصد نیروی آمریکایی در رده های مختلف کشته و زخمی شدند، اما چون این ماجرا می توانست از نظر سیاسی بسیار به ضرر دولت وقت آمریکا باشد، به قول معروف ترامپ این ضربه را قورت داد و سکوت کرد و لیست کشته ها و زخمی ها را به صورت قطره چکانی به بهانه اینکه در جاهای مختلف دیگر آسیب دیده بودند منتشر کردند.
چند روز پس از این ماجرا فرمانده عملیات ترور شهید سلیمانی به نام مایکل داندریا که به آیت الله مایک شهرت داشت به همراه کل تیم عملیاتی اش در هواپیمای فرماندهی ای که برای عملیات از آن استفاده کرده بودند به شکل مشکوکی در افغانستان کشته شدند و شدت انفجار هواپیمای آنها به حدی بود که اجساد آنها در کوه های افغانستان تکه تکه شد و خوراک حیوانات وحشی شد و آمریکایی ها با مصیبت بسیار فراوان توانستند دی ان ای این افراد را پیدا کنند تا مطمئن شوند اینها همه کشته شده اند.
نفرین ایرانی به اینجا ختم نشد وطی مدت حدود یکسال از عملیات تروریستی که منجر به کشته شدن قهرمان ملی ایران در عراق شده بود بخش اعظم افرادی که به نوعی در عملیات ترور دخیل بودند، مثل آنهایی که هدایت هواپیماهای بدون سرنشین از آمریکا را عهده دار بودند و یا جاسوس هایی که درون عراق با آمریکایی ها همکاری داشتند یا ... یکی یکی به شکل عجیب و فاجعه باری کشته شدند.
در همه این موارد هم آمریکایی ها مجبور بودند که ضربه ها را قورت بدهند و سکوت کنند چون می دانستند خبط از طرف آنها بوده.
با توجه به این شرایط و با توجه اینکه این لیست هر روز در حال کوچکتر شدن است امروزه کم کم نوبت به افراد کلیدی ای که عملا تصمیم گیران این ماجرا بوده رسیده.
البته مشکل اصلی در این است که شهید سلیمانی یک قهرمان ملی برای ایرانیان بوده در حالی که کلا آمریکایی ها فردی را ندارند که یک قهرمان ملی باشد (البته اگر قهرمان های ساختگی سینمایی آمریکایی ها را که پهلوان پنبه هستند نادیده بگیریم) تا با کشتن وی ایرانی ها بتوانند مثلا بگویند فردی همردیف شهید سلیمانی را کشته اند وانتقام را گرفته اند و حتی اگر همه افرادی که درگیر این جریان بودند را نیز بکشند باز هم در حد انتقام نیستند.
در جریان گفتگوهای وین آمریکایی ها خیلی تلاش کردند که ایرانی ها را متقاعد کنند تا بپذیرند شکایت های خود بر علیه تروریست های دخیل در ترور شهید سلیمانی را پس بگیرند و از خون او بگذرند، ولی همه می دانند ایرانی ها به هیچ وجه چنین چیزی را قبول ندارند و تنها گزینه ای که می تواند برای ایرانی ها قابل قبول باشد محاکمه ومجازات این افراد در مراجع حقوقی بین المللی است.
آمریکایی ها هم به خوبی می دانند که اگر مجامع امنیتی ایران انتقام را در دستور کارخود قرار دهند دیگر کار تمام است و امکان ندارد هدف بتواند از نتیجه محتوم بگریزد.
اینکه آمده اند مثلا بحث ترور سلمان رشدی را بزرگ کرده اند و یا تلاش دارند از طریق مطرح کردن مسایل دیگر بر علیه ایران فشار بیاورند نیز همه اش در این راستا می باشد.
ترامپ:  بایدن حق ندارد ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
ترامپ خواستار بازگرداندن اسناد ضبط شده از اقامتگاه وی شد
دلیل اش هم این است که هیچ کدام از کشورهای جهان، البته به جز اسرائیل و چند دولت عربی که سرسپرده آمریکا هستند، این عملیات تروریستی را قبول ندارند و تایید نمی کنند که آمریکایی ها حق داشتند یک دیپلمات ایرانی را در خاک کشوری ثالث ترور کنند، هر بهانه ای که آمریکایی ها داشته باشند، این جریان زیرپا گذاشتن معاهدات بین المللی مخصوصا معاهده ژنو درباره مصونیت دیپلماتیک نمایندگان کشورها به حساب می آید.
ماجرای ترور شهید سلیمانی هم به نوعی خدعه آمریکا در برجام به حساب می آید، چون در آن زمان بود که آمریکایی ها توافقاتی با ایرانیها داشتند که از آن به عنوان روح برجام یاد می شود و در آن توافقات آنها به ایرانی ها پیشنهاد همکاری بر علیه داعش در عراق را داده بودند و شهید سلیمانی فرمانده عملیات مبارزه با داعش به حساب می آمد.
با توجه به تضمین هایی که آمریکایی ها ارائه داده بودند برخی در ایران به شهید سلیمانی فشار آورده بودند که برای تردد به عراق از کانال های رسمی و با پاسپورت سیاسی و مصونیت سیاسی وارد عراق شود، این در حالی بود که شهید سلیمانی قبلتر بیش از 12 سال مکرر به صورت محرمانه به عراق می رفت و آمریکایی ها در هیچ موردی نتوانسته بودند تحرکات وی را رصد کنند.
از ترامپ گرفته تا بقیه تیمی که در جریان ترور شهید سلیمانی نقش داشته اند همه به خوبی می دانند که اگر به محاکمه و مجازات توسط مراجع بین المللی تن ندهند، دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد و احتمال اینکه یکی از آنها در نوبت بعدی انتقام باشد بسیار زیاد است و به همین دلیل می باشد که اینها همه دلواپس هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала