شکایت خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی از ایران به دیوان کیفری بین‌المللی

© AP Photo / Mohammad Nasiriمحل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران
محل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2022
اشتراک
خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی اوکراین، از ایران به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، واشنگتن پست می‌نویسد: بستگان قربانیان سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی اوکراین که توسط ارتش ایران سرنگون شد، شواهدی را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه ارائه کردند که نشان می‌دهد گویا اقدامات ایران عمدی بوده است.
به گفته وکلای دیوان بین‌المللی کیفری، این مواد که شامل اظهارات شاهدان، گزارش‌های پزشکی قانونی و ارزیابی‌های کارشناسان مستقل است، ثابت می‌کند که ایران عمداً هواپیمای مسافربری را در ژانویه ۲۰۲۰ در میان تشدید روابط با ایالات متحده سرنگون کرده است.
توئیت ظریف درباره آزمایش موشکی فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2022
توئیت ظریف در آستانه دومین سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
واشنگتن پست می‌نویسد که این اقدام نشان‌دهنده یک "استراتژی قانونی غیرمعمول" است که "تا حدی" به دلیل درگیری در اوکراین امکان‌پذیر شده است، که توجه مجدد را به سیستم قضایی بین‌المللی جلب کرده است. این نشریه تصریح می‌کند، واقعیت این است که ایران عضو دیوان کیفری بین المللی نیست، اما اوکراین از نوامبر ۲۰۱۳ صلاحیت دادگاه را در مورد جنایات ارتکابی در خاک خود به رسمیت شناخته است.
به گفته هایدی دایکستال، وکیل بین‌المللی بریتانیایی، که نماینده انجمنی متشکل از ۱۴۰ خانواده قربانیان این حادثه است، جرایم ادعایی مربوط به هواپیماهای اوکراینی نیز در صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری قرار دارد.
پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف بود که هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته و ساقط شد. این هواپیما در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصلهٔ ۲۴ ثانیه از سامانهٔ موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شدند و کمی بعد این هواپیما در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала