گزارش و تحلیل

ارمغانی که ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای به دست می آورد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги государств - членов ШОС в Душанбе
Флаги государств - членов ШОС в Душанбе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2022
اشتراک
ایران رسماً وارد دوره جدیدی از همکاری با کشورهای منطقه می شود
اسپوتنیک - نشست سران سازمان همکاری شانگهای امروز در ازبکستان آغاز شد که برای اولین بار در تاریخ خود منحصر به فرد خواهد شد، زیرا نه تنها رهبران مهم ترین کشورهای منطقه را دور یک میز، گرد هم می آورد، بلکه به بستری منحصر به فرد برای حل و فصل مهمترین درگیری های منطقه ای تبدیل می شود.
برای ایران، این یک اجلاس ویژه است: بالاخره تفاهم نامه تعهدات جمهوری اسلامی به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای امضا خواهد شد. راه ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای طولانی و پرفراز و نشیب بود که ۱۷ سال طول کشید. اکنون چشم اندازها و فرصت های بزرگی برای کشور باز می شود که کارشناسان ایرانی در گفت و گو با اسپوتنیک در خصوص آن توضیح می دهند.
محمود شوری، پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران بیان بیان داشت که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همکاری اقتصادی با کشورهای این سازمان به دلارزدایی در تجارت بین المللی مساعدت خواهد کرد:
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با توجه به جایگاه و اهمیت این سازمان و همچنین جایگاه ایران در معادلات منطقه ای هم برای این سازمان و هم برای جمهوری اسلامی یک دستاورد محسوب می شود. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با توجه به ظرفیت ها و امکاناتی که دارد قطعا می تواند مزیت هایی داشته باشد. امکان همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه که همسایه هستند و مسائل اقتصادی و امنیتی مشترک زیادی دارند تسهیل خواهد کرد. برای جمهوری اسلامی ایران این عضویت حائز اهمیت است از این منظر که تلاش می کند خود را به عنوان یک بازیگر منطقه ای با سایر بازیگران منطقه پیوند بزند و راه های نهادینه و سازمان یافته ای را برای همکاری با سایر کشورها ایجاد نماید. سازمان همکاری شانگهای به علت عضویت کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین و هند و همینطور کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان طبیعتا مجموعه ای بسیار ارزشمند است.
مزایای عضویت ایران در گروه شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2022
گزارش و تحلیل
مزایای عضویت ایران در گروه شانگهای
اما مسئله ی مهمی که وجود دارد این است که سازمان علی رغم فعالیت طولانی خود هنوز نتوانسته نقش برجسته ای در معادلات امنیتی منطقه ایفا کند. اگرچه در حوزه همکاری های اقتصادی این سازمان تسهیلات و تمهیداتی را ایجاد کرده و ایران هم علاقه مند است که از این ظرفیت ها و امکانات برای گسترش همکاری استفاده کند. با توجه به تحولاتی که در اوکراین مشاهده می کنیم، تعامل سازمان یافته کشورها در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای خیلی می تواند کمک کند که هم توسعه اقتصادی بین کشورها رقم بخورد و هم سقف تجاری در منطقه افزایش یابد و هم مسایل سیاسی و امنیتی بین کشورها مدیریت شود.
با توجه به وضعیت منطقه حتما در حوزه های اقتصادی این همکاری ها قوی تر خواهد بود. به ویژه در زمینه هایی که مربوط به کاهش سلطه دلار بر تعاملات اقتصادی است. همچنین در چارچوب سازمان سطح همکاری تجاری میان اعضاء گسترش می یابد که بسیار حائز اهمیت است.
بهرام امیراحمدیان، استاد دانشکده مطالعات روسیه دانشگاه تهران و دبیر انجمن دوستی ایران و روسیه متعقد است که عضویت ایران در سازمان سازمان همکاری شانگهای امکانات بیشتری را برای تامین تجارت بین المللی در شرایط جدید لجستیکی و تقویت ارزش پول ملی می دهد:
عضویت در این سازمان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است . ایران تجربیاتی زیادی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، افراط گرایی دارد که درون این سازمان نیاز محسوب می شود. همانطور که پیشتر ایران با روسیه در این زمینه همکاری داشته است. مسئله دیگر این است که ایران صادرکننده بزرگ نفت و گاز است که در حوزه شانگهای دو وارد کننده عمده منابع نفت و گاز یعنی چین و هند حضور دارند که می توانند همراه با روسیه همکاری های خوبی داشته باشند. به نظر می رسد که ایران موقعیت جغرافیای مناسب برای ارتباطات شمال و جنوب مخصوصا برای حمل و نقل کالا از طریق کریدور "شما-جنوب" دارد. همچنین در زمینه های فرهنگی، آموزشی، علمی و فنی نیز تفاهم نامه های امضاء خواهد شد. ایران از مدت ها پیش علاقه مندی خود برای عضویت در این سازمان را اعلام کرده بود اما با توجه به شرایط مختلف جهانی و منطقه ای، عضویت جمهوری اسلامی تایید نشده بود.

در حوزه شانگهای که یک سازمان منطقه ای است و نه اقتصادی و ابعاد مختلف همکاری از مبارزه با جدایی طلبی، مبارزه با تروریسم، مسائل مختلف فرهنگی و فنی بیشتر مطرح است. در خصوص مسائل اقتصادی باید آن را در حوزه سازمان همکاری های اقتصادی اوراسیا منصوب کنیم. حجم مبادلات اقتصادی چین با جهان به اندازه همه منطقه است. بنابراین چین برای غلبه بر این مشکلات راه دشواری را در پیش دارد. همچنین هند که تبادلات تجاری اش با غرب بسیار بیشتر است. در درون سازمان شانگهای گره خوردگی اقتصادی آن قدر نیست که آنها بتوانند با یک پول واحد با هم همکاری کنند اما می شود با پول های ملی در سطح درون سازمان همکاری کنند. برای این کار لازم است که سطح اقتصادی ثبات داشته باشد و تورم نباشد یعنی ارزش پول کشورها از ثبات لازم برخوردار باشد که این امکان فعلا در شرایط کنونی وجود ندارد.

اما کشورهای عضو می توانند توافق کنند که با پول ملی نه با یک پول واحد که جایگزین دلار شود مبادلات اقتصادی خود را پیش ببرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала