برگی از نسخه خطی شاهنامه به قیمت 7 میلیون دلار به حراج گذاشته شد

© Sputnik / Shiva Abshenasبرگی از نسخه خطی شاهنامه به قیمت 7 میلیون دلار به حراج گذاشته شد
برگی از نسخه خطی شاهنامه به قیمت 7 میلیون دلار به حراج گذاشته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2022
اشتراک
در حراجی ساتبیز، برگی از نسخه خطی شاهنامه متعلق به قرن شانزدهم به حراج گذاشته شد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه گاردین روز چهارشنبه اعلام کرد: برگی از نسخه خطی شعر فارسی قرن یازدهم "شاهنامه" که برای شاه طهماسب ایرانی (1514-1576) نگاشته شده بود، توسط خانه تجاری ساتبیز با برآورد اولیه حدود 7 میلیون دلار به حراج گذاشته شد.
این برگه با تصویر پهلوان رستم و اسب محبوبش رخش در نسخه خطی موجود است که بهترین مینیاتوریست های زمان خود به مدت دو دهه به دستور حاکم ایران روی آن کار کردند. پس از آن، شاه نسخه خطی را به سلطان سلیم دوم ترکیه (1524-1574) تقدیم کرد.
به گفته بندیکت کارتر، کارشناس خانه حراج، این کتاب "یک شاهکار واقعی با اهمیت جهانی است" او استدلال می کند که مهارت تصویرسازی نسخه خطی را می توان با آثار بهترین هنرمندان رنسانس مقایسه کرد.
شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به 50٬000 بیت تا نزدیک به 61٬000 بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ این سخن‌سرای نامدار ایرانی است. موضوع این شاهکار ادبی، افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ عرب‌ها به ایران در سدهٔ هفتم میلادی است (شاهنامه از سه بخش اسطوره‌ای، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده‌است) که در چهار دودمان پادشاهیِ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود.
ساتبیز یکی از قدیمی ترین خانه های حراج در جهان است. به همراه خانه حراج کریستیز، حدود 90 درصد از بازار جهانی فروش حراجی عتیقه جات، اشیاء هنری و غیره را به خود اختصاص داده است. این خانه بزرگ ترین خانه حراج جهان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала