گروسی: فعالیت راستی آزمایی و نظارت آژانس در ایران تحث تاثیر قرار گرفته است

© Photo / IRNAرافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2022
اشتراک
گروسی در بیانیه خود نشست شورای حکام آژانس بیان داشت که فعالیت راستی آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته ای ایران تحت برجام تحث تاثیر قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه اول خود که در وبگاه آژانس منتشر شده، نوشته است: از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام[توافق هسته‌ای] به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای اجرایی کردن برخی فعالیت‌های هسته‌ای قرار گرفته است، از جمله تعهدات آن ذیل پروتکل الحاقی.
در این بیانیه آمده است: من در گزارشم تاکید کردم، در صورتی که ایران تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام را به طور کامل از سر بگیرد، لازم خواهد بود که آژانس شکاف موجود در زمینه اشراف اطلاعاتی‌ خود که هنگام غیرفعال بودن تجهیزات بازرسی و نظارتی‌ آژانس ایجاد شده، را رفع کند. به این منظور، آژانس باید اقدامات اضافی پادمانی انجام داده و ایران نیز باید مدارک جامع و دقیقی به آژانس ارائه کند. همچنین ما باید از جامعیت و دقیق‌بودن اطلاعات بایگانی شده توسط تجهیزات نظراتی‌ خود در بازه زمانی ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ تا ۸ ژوئن ۲۰۲۲ مطمئن شویم. حتی آن موقع هم چالش‌های قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت تا تایید کنیم وضعیت موجود سانتریفیوژها و آب سنگینی که از سوی ایران اعلام شده با وضعیت آن در پیش از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ مطابقت دارد.
گروسی در خصوص توافق پادمانی با ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه، از زمان گزارش قبلی‌ام و با وجود آمادگی اعلام شده از سوی آژانس برای تعامل بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل، ایران با آژانس همکاری نکرده است. به دنبال آن، هیچ پیشرفتی در مدت ارائه این گزارش و هیچ یک از مسائل باقی‌‎مانده حل‌نشده، حاصل نشده است. بنابراین، تمامی این مسائل پادمانی هنوز[حل‌نشده] باقی مانده‌اند.
گروسی در پایان تاکید کرد: مادامی که ایران توضیحات فنی موثقی برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه محل اعلام نشده در ایران ارائه نکند و به آژانس درباره محل(محل‌های) فعلی این مواد یا تجهیزات آلوده به آن اطلاع ندهد، آژانس قادر نخواهد بود صحت و جامعیت اظهارات ایران ذیل توافق جامع پادمانی‌اش را تایید کند. چون [ایران] تا الان این کار را نکرده است، آژانس در موقعیتی نیست که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است. آژانس آماده از سرگیری همکاری بدون تاخیر با ایران برای حل و فصل این مسائل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала