گزارش و تحلیل

نماینده مجلس ایران: لازمه حذف دلار و یورو، ایجاد پول واحد در منطقه است

© Sputnik / Milena Shevchukسید کاظم دلخوش
سید کاظم دلخوش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2022
اشتراک
نماینده مجلس ایران گفت: برای تقویت مبادلات تجاری با کشورهای دوست منطقه به ویژه فدراسیون روسیه، برای شکست هژمونی در تجارت جهانی دلار، باید ارز واحد تجاری خود را ایجاد کرد.
سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: دولت این کشور در سطح قانونگذاری از هرگونه طرحی که در راستای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با فدراسیون روسیه باشد حمایت خواهد کرد.
اسپوتنیک - چه پروژه ها و برنامه هایی برای گسترش همکاری اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در دستور کار قرار دارد؟
- ارتباط ما با روسیه همواره خوب بوده ولی این روابط در سطح کنونی نبوده است. هم ما و هم روسیه از آمریکا ضربه خوردیم و در حال حاضر نیز برخی از کشورهای متحد آمریکا به روسیه ظلم می کنند. به عقیده من با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد، دولت، مجلس و رهبری کشور با آقای پوتین و کشور روسیه همراه هستند و این همراهی منجر به بالا رفتن سطح روابط دو کشور شده است. در گذشته سطح شاید حدود 500 الی 600 میلیون دلار روابط تجاری ما بود که در حال حاضر به بالای چهار میلیارد دلار رسیده است و در آینده نزدیک خیلی بیشتر نیز خواهد شد. به این دلیل که توانمندی های ایرانی در صنایع مختلف بالا رفته است و بخشی از نیازهای روسیه می تواند توسط ایران تامین شود و هم ما به بخشی از تکنولوژی، صنعت، کالا و خدمات روسیه نیاز داریم. از سوی دیگر ما با روسیه هم مرز هستیم و هر چقدر این روابط را افزایش دهیم، می توانیم مشکلات مردم دو کشور را برطرف کنیم. از اینرو مجلس امروز توافقنامه هایی با روسیه در زمینه های اقتصادی و تجاری و اجتماعی دارد که سطح روابط ما را بالا می برد و ما از این حرکت خوشحال هستیم.
اسپوتنیک - به ظلمی که آمریکا طی مدت 43 سال به ایران کرده و در حال حاضر نیز علیه روسیه تحریم هایی را اعمال کرده اشاره کردید، اکنون یکی از موضوعات در چارچوب سیاست سلطه طلبی آمریکا اینست که اعلام کرده اگر ایران و روسیه به عنوان مثال در حوزه دفاعی همکاری داشته باشند، تحریم هایی علیه دو کشور اعمال می کند. دیدگاه شما در این خصوص چگونه است؟
- رهبر ما چندی پیش گفتند که ما باید یک پول واحد با روسیه و کشورهای اطراف داشته باشیم که به پول خودمان تکیه کنیم. کشورهای منطقه می توانند یک پول واحد ایجاد کنند که دیگر نیازمند آمریکا و اروپا نباشیم. هم در حوزه دفاعی و هم در زمینه هسته ای همکاری های خوبی داریم و روسیه از برنامه هسته ای صلح آمیز ما حمایت کرده است. در نشست اخیر که رئیس جمهور روسیه با رهبر ما داشتند نشان می دهد که با آگاهی از مسائل منطقه، پیگیری های لازم را می کنند.
اسپوتنیک - پول واحدی که اشاره کردید باید به چه صورت باشد؟
- پول واحدی که به آن اشاره کردم باید جایگزین یورو و دلار بشود و کشورهای منطقه باید با یکدیگر توافق صورت دهند و یک پول واحد ایجاد کنند. لازمه زمین زدن دلار و یورو اینست که در منطقه آسیا و خاورمیانه یک پول واحد داشته باشیم و از پول خودمان استفاده کنیم.
ایران از تمام فعالیت های مفیدی که به رشد اقتصادی ایران و روسیه، مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی کمک کند، نمایندگان مجلس یه صورت کامل حمایت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала