زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت ایران به صدا درآمد

© Fotolia / Massimhokutoزنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت ایران به صدا درآمد
زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت ایران به صدا درآمد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2022
اشتراک
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در طول دهه‌ های اخیر گفت: اگر این رویه ادامه پیدا کند، نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ به صفر رسیده و ۵ سال بعد در ۱۴۲۰ نرخ باروری ما منفی می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشو، امروز در همایش توانمند سازی ارائه‌ دهندگان خدمت در حوزه جمعیت که در سالن اجتماعات شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: ۴۵ متغیر بر نرخ رشد جمعیت اثر می‌گذارند و قطعاً نمی‌ توانیم با اثرگذاری بر چند متغیر مشکلات جمعیتی را برطرف کنیم.
وی با مقایسه تأثیر عوامل اقتصادی و فرهنگی در رشد جمعیت اضافه کرد: بر خلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند، نقش مشکلات اقتصادی در کاهش نرخ رشد جمعیت بیشتر است، اما مطالعات ثابت کرده که دیدگاه‌ های فرهنگی در این حوزه نقش بیشتری دارند و مصداق آن هم کشورهای اسکاندیناوی هستند که با داشتن بالاترین سطح رفاه اجتماعی کمترین میزان زاد و ولد را دارند.
قاسمی سقط جنین را از متغیرهای مؤثر در رشد جمعیت دانست و گفت: با توجه به آمارهای موجود ۹۵ درصد سقط‌ جنین در کشور ما به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و تنها ۳ درصد سقط‌ ها قانونی هستند. در عین حال ۲ درصد سقط‌ ها ناخواسته و خود‌ به خودی هستند.
وی ادامه داد: ۹۶ درصد سقط‌ های جنین قانونی مربوط به ازدواج‌ های رسمی است و فقط ۴ درصد سقط‌ ها در نتیجه روابط نامشروع اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه سقط‌ های قانونی یک‌ سوم تولدهای کشور را شامل می‌شود که آمار تکان‌‌ دهنده‌ای است. در حوزه غربالگری هم باید گفت که قانون جوانی جمعیت مشکلی با غربالگری ندارد، بلکه بنا دارد این کار را قانونمند و استاندارد کند.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش نرخ ناباروری در کشور خبر داد و گفت:۲۰ درصد زوج‌ های ایرانی نمی‌ توانند صاحب فرزند شوند و به همین خاطر باید مراکز درمان ناباروری توسعه پیدا کنند.
قاسمی با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در طول دهه‌ های اخیر افزود: نرخ باروری هر زوج از ۳.۹۱ فرزند در سال ۱۳۶۵ به ۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده و اگر این رویه ادامه پیدا کند، نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ به صفر رسیده و ۵ سال بعد در ۱۴۲۰ نرخ باروری ما منفی می‌شود. معنای این آمارها این است که ایران هیچگاه جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری را تجربه نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بین سال‌ های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ هر سال ۵۰۰ هزار تولد از دست رفته است، گفت: در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت کشور بیشتر از ۶۰ سال سن داشته و سالمند محسوب می‌‌شوند که این میزان در سال ۱۴۳۰ یعنی ۲۹ سال بعد به ۳۲ درصد که تقریباً یک‌ سوم جمعیت کشور است. موضوعی که سبب فشار به شبکه بهداشت و درمان می‌شود، چرا که هر سالمند ۵ برابر یک جوان هزینه درمانی دارد.
قاسمی ادامه داد: سالمندی جمعیت بحران‌ های در حوزه قدرت دفاعی، نرخ تولید و درآمد ملی ایجاد می‌کند و با پیر شدن جمعیت صندوق‌ های بازنشستگی به سختی می‌توانند تعهدات خود به بازنشستگان را عملی کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала