کارشناس: بعید است اوپک پلاس تولید خود را به طور جدی قبل از توافق هسته ای کاهش دهد

© AFP 2023 / Atta Kenareکارشناس: بعید است اوپک پلاس تولید خود را به طور جدی قبل از توافق هسته ای کاهش دهد
کارشناس: بعید است اوپک پلاس تولید خود را به طور جدی قبل از توافق هسته ای کاهش دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2022
اشتراک
کاهش احتمالی تولید اوپک پلاس توسط سرمایه گذاران به عنوان جستجوی تعادل معین در شرایطی تلقی شد که ایران نفت خود را در توافق هسته ای با ایالات متحده به بازار می آورد.
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری اسکریابین مدیر پورتفولیوی آلفا کاپیتال بیان داشت: با این حال، بعید است در آینده نزدیک به نتیجه برسد، بنابراین بعید است که این اتحاد به طور جدی تولید را کاهش دهد.
وی افزود: اوپک پلاس در نشست روز دوشنبه تصمیم گرفت دوباره تولید نفت خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و در ماه اکتبر به شرایط اوت توافق برگردد. اوپک پلاس قبلاً احتمال کاهش تولید را رد نکرده بود، اما سرمایه‌ گذاران این اظهارات را به‌ عنوان جستجوی تعادل معین در صورتی که نفت با منشاء ایرانی همچنان وارد بازار جهانی شود، تلقی کردند.
اسکریابین گفت: با این حال، توافق هسته‌ای تا رسیدن به نتیجه بین ایالات متحده آمریکا و ایران فاصله زیادی دارد، بنابراین بعید است اوپک پلاس تولید را به طور جدی کاهش دهد.
همانطور که رسانه های خارجی نوشتند، ایران آماده است تا حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت را بلافاصله پس از انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بازار جهانی عرضه کند. سرمایه گذاران نگران هستند که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی در چارچوب ازسرگیری توافق هسته ای منعقد شده توسط تهران در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، موجب مازاد عرضه و کاهش قیمت طلای سیاه شود که بازار آن از نقدینگی کم و نوسانات بالا قبلاً آسیب دیده است.
در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برجام در مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود.
در ماه می ۲۰۱۸، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌ های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر ۲۰۲۱، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کنی سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر دانست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала