گزارش و تحلیل

رژیم حقوقی خزر در نشست تهران بررسی می شود

© Sputnik / Dmitriy Korobeynikov /  مراجعه به بانک تصاویر رژیم حقوقی خزر در نشست تهران بررسی می شود
رژیم حقوقی خزر در نشست تهران بررسی می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2022
اشتراک
پنجمین اجلاس سران کشور های ساحلی دریای خزر در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ شمسی برابر با ۱۲ اوت ۲۰۱۸ میلادی در شهر آق‌تاو برگزار گردید.
در پایان این نشست متن کامل عهدنامهٔ رژیم حقوقی دریای خزر به امضای پنج کشور ساحلی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه رسید.
پروتکل همکاری در زمینهٔ مبارزه با تروریسم در دریای خزر، پروتکل همکاری در زمینهٔ مبارزه با جرایم سازمان یافته در این دریا، موافقتنامهٔ میان دولت‌ های کشور های ساحلی دریای خزر در مورد همکاری‌ های اقتصادی، موافقتنامهٔ میان دولت‌ های کشورهای ساحلی در زمینهٔ حمل و نقل، موافقتنامهٔ پیشگیری از حوادث در دریای خزر و پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحلی دریای خزر از جمله اسنادی بود که این کشورها امضا کردند.
موضوعاتی مانند حفظ محیط زیست دریایی، قرار دادن لوله‌ها و کابل‌ها در بستر دریا، استفاده کشتیرانی یا ماهیگیری در ابعاد و اشکال فعلی آن‌ها، پرواز بر فراز مناطق مختلف دریا و مسئله بهره برداری از منابع نفت و گاز کف دریا که فعالیتی نسبتاً جدید است در معاهدات قبلی به آن‌ها اشاره‌ای نشده و باید در یک نظام حقوقی جدید قانونمند شود.
این در حالیست که تصویب این رژیم در مجلس شورای اسلامی ایران کماکان انجام نشده و اجرای آن در گروی این تصویب است اما مقامات ایران از جمله رئیس جمهور و سفیر این کشور در روسیه اخیرا تاکید جدی بر تصویب رژیم حقوقی خزر داشتند.
رژه نیروی دریایی روسیه با حضور ناوهای ایرانی در دریای خزر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
رژه نیروی دریایی روسیه با حضور ناوهای ایرانی در دریای خزر
آقای دکتر علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
خوشبختانه در آخرین سفر خارجی رئیس جمهور که تشریف بردند تصمیمات خوبی در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر گرفته شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران بررسی ایرادات محیط زیستی رژیم حقوقی خزر را به کنوانسیون تهران موکول کرد و اظهار داشت:
قرار است ما در آذربایجان در نشستی که تحت عنوان کنوانسیون تهران برگزار می شود مشکلات محیط زیستی رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی و اشکالات محیط زیستی آن را رفع می‌ کنیم.
وی افزود:
در نشست تهران کشور های حاشیه خزر حضور خواهند داشت و قطعاً در زمینه ی رژیم حقوقی خزر و ایرادات محیط زیستی آن بررسی و گفتگو انجام می دهیم.
معاون رئیس جمهور ایران ضمن تاکید بر اهمیت تصویب رژیم حقوقی خزر برای حفاظت از محیط زیست این دریاچه بیان کرد:
خوشبختانه در خزر پیرامون موضوعات محیط زیستی همه کشور های حاشیه یک صدا و همگن هستند که مسائل محیط زیستی اولویت اصلی باشد؛ در بحث های اکتشافات نفتی، حفاری های زیر دریا و فعالیتهای روی دریا، تاثیرات محیط زیستی که بر خزر می گذارند به خوبی بررسی شده و همه کشور ها بر حمایت از محیط زیست خزر جدی هستند.
وی تاکید کرد:
ما با توجه به اینکه عمیق ترین قسمت خزر را در منطقه خود داریم، اهمیت ویژه ای برای مسائل محیط زیستی این دریاچه قائل هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала