گزارش و تحلیل

شوری: گورباچف یکی از مهمترین اشخاص تاثیرگذار قرن 20 است

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
اشتراک
گورباچف ​​پس از یک بیماری شدید و طولانی شامگاه سه شنبه در سن 92 سالگی درگذشت.
گورباچف در سال 1990 جایزه صلح نوبل را برای کمک به روند صلح بین اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای غربی دریافت کرد.
محمود شوری، پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران درباره شخصیت گورباچف و تاثیر آن در جهان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: گورباچف یکی از مهمترین شخصیت های تاثیرگذار قرن 20 است. اینکه بخواهیم با یک نگاه مثبت یا نگاه منفی به گورباچف نگاه کنیم ولی به هر حال در مورد اینکه وی یکی از مهمترین شخصیت های تاثیرگذار قرن 20 است تردید زیادی وجود ندارد.
چون به هر حال نوع سیاست ها و اقداماتی که آغاز کرد و در زمان خودش نیاز به شجاعت خیلی زیادی داشت باعث شد که شرایط در سطح بین المللی کاملا دچار تاثیر شود. ما امروز در واقع شاهد این هستیم که در نتیجه این اقدامات به جنگ سرد پایان داده شد و جهان تازه ای شکل گرفت.
در مورد شخصیت گورباچف قضاوت ها مختلف است، اینکه وی باعث فروپاشی شوروی شد یا ساختارهای اتحاد جماهیر شوروی اساسا در وضعیتی قرار داشتند که هر شخص دیگری هم که جای وی بود چاره ای جز ادامه دادن همین مسیر نداشت، اینها بحث هایی متفاوتی هستند که در مورد وی وجود دارد. از نظر من نباید فروپاشی شوروی را تقصیرش را گردن آقای گورباچف انداخت بلکه این سیستم خود شوروی بود که دیگر نمی توانست با توجه به تعهداتی که برای خودش در سطح بین المللی ایجاد کرده بود به این مسیر ادامه دهد.
پوتین درگذشت گورباچف ​​را تسلیت گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
پوتین درگذشت گورباچف ​​را تسلیت گفت
احسان تقوایی، کارشناس سیاسی مستقل ایرانی نیز گفت: گورباچف زمانی که به قدرت رسید برخلاف رهبران سابق حزب کمونیست، سیاست دیگری را برای اداره کشور جماهیر شوروی در پیش گرفت.
گورباچف به این نتیجه رسید که این تقابلی که بین شرق و غرب، بین دو ارودگاه سرمایه داری و کمونیست ایجاد شده تقابل خوبی نیست و نه به نفع جهان، نه به نفع بشریت و نه به نفع کشور روسیه و جمهوری های اتحادیه هستند. بنابراین یک سری سیاست هایی را آغاز کرد، آزادی های سیاسی و آزادی های اقتصادی.
درباره نقش گورباچف در تاریخ جهان می توان به فروپاشی دیوار برلین که یکی از اصلی ترین اتفاقاتی بود که وی عامل اصلی آن بود. گورباچف نقش اصلی را ایفا کرد در فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد. شاید اگر غیر از گورباچف شخصیت دیگری در آن زمان روی کار می آمد ما شاید همچنان یا تا سال های بعد اتحادیه جماهیر شوروی و جنگ دو بلوک شرق و غرب را داشتیم.
اما سیاست هایی که گورباچف اجرا کرد باعث شد که جنگ سرد پایان یابد و با این اقدام، وی خدمات زیادی به بشریت انجام داد.
منتها از نظر برخی از افراد ملی گرا در روسیه و دیگر کشورها شاید گورباچف را مسئول فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بدانند اما خوب در مقابل هم عده ای بر این باور هستند که زمان پایان این اتحاد فرا رسیده بود و وی برای نجات روسیه دست به این اقدام زد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала