دانشمندان روسیه اثرات مفید اصلی را در یک پوشش ترکیب کردند + ویدیو

© NUST MISIS / Sergey Gnuskovدانشمندان روسیه اثرات مفید اصلی را در یک پوشش ترکیب کردند
دانشمندان روسیه اثرات مفید اصلی را در یک پوشش ترکیب کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
اشتراک
یک فناوری منحصربه‌فرد برای اعمال پوشش‌های محافظ برای اجزای حیاتی و بخش‌های فناوری مدرن توسط دانشمندان NUST MISIS توسعه داده شد. به گفته محققان، طراحی اولیه پوشش‌های به‌دست‌آمده در مقایسه با محلول‌های موجود، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون در دمای بالا را 1.5 برابر افزایش می‌دهد.
نتایج تحقیقات در مجله Ceramics International منتشر شده است.
به گفته دانشمندان، اصالت این فناوری در ترکیب در یک چرخه خلاء تکنولوژیکی واحد از مزایای سه روش رسوب گذاری بر اساس اصول فیزیکی مختلف است. با استفاده از این روش ها، دانشمندان دانشگاه علم و فناوری MISIS یک پوشش چند لایه با مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت به دست آوردند.
فیلیپ کریوکانتسف-کرنیف، رئیس آزمایشگاه "تشخیص فوری دگرگونی های ساختاری" NTC SVS MISIS-ISMAN گفت:
"ما برای اولین بار با اجرای متوالی روش‌های آلیاژسازی جرقه الکتریکی در یک نصب ، رسوب‌گذاری قوس کاتدی و پاشش مگنترون پوشش‌های محافظ از الکترودهای مبتنی بر کاربید کروم با پیوند NiAl (Cr3C2 - NiAl) به دست آوردیم. پوشش ایجاد شده دارای یک ریزساختار ترکیبی است که به شما امکان می دهد اثرات مفید هر سه روش را ترکیب کنید."
به گفته وی، ابتدا سطح به روش VESA در خلاء پردازش شد که با انتقال مواد از الکترود سرامیکی Cr3C2-NiAl به محصول، استحکام چسبندگی بالایی پوشش به زیرلایه ارائه می‌شود.
در مرحله بعد، در حین احتراق در تخلیه قوس خلاء (PCAE)، یون هایی که از کاتد خارج می کنند، عیوب لایه اول را پر می کنند، ترک ها را بهبود می بخشند و یک لایه ساختاری همگن متراکم تر با مقاومت در برابر خوردگی بالا ایجاد می کنند.
در آخرین مرحله، روش پاشش مگنترون (MS) جریانی از اتم ها را تشکیل می دهد که سطح را یکنواخت می کند. در نتیجه، یک لایه بالایی مقاوم در برابر حرارت تشکیل می شود که از انتشار اکسیژن از محیط تهاجمی - به عبارت دیگر، فرآیندهای اکسیداسیون مخرب جلوگیری می کند.
وی تاکید کرد: " با مطالعه ساختار هر لایه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری، دو اثر محافظتی پیدا کردیم - افزایش ظرفیت باربری به دلیل لایه پایین تر ماده و نقص آب بندی در طول رسوب دو لایه بعدی.در نتیجه، یک پوشش سه لایه یک و نیم برابر مقاوم‌تر از آنالوگ‌های اصلی است: هم در برابر خوردگی و هم اکسیداسیون در دمای بالا، هم در محیط‌های مایع و هم در گاز. این بدون اغراق یک نتیجه مهم است."
به گفته دانشمندان، چنین پوشش هایی باعث افزایش طول عمر و عملکرد اجزای حیاتی سیستم های محرکه، پمپ های انتقال روغن و سایر قطعاتی می شود که در معرض سایش و خوردگی همزمان هستند.
تیم مرکز علمی و آموزشی سنتز خود انتشاری در دمای بالا MISIS-ISMAN، به سرپرستی پروفسور یوگنی لواشوف، دانشمندان NUST MISIS و مؤسسه ماکروسینتیک ساختاری و مسائل علم مواد آکادمی علوم روسیه (ISMAN) با نام مرژانوف را متحد می کند. در آینده نزدیک، دانشمندان قصد دارند دامنه کاربرد فناوری ترکیبی را در رابطه با اصلاح آلیاژهای تیتانیوم و نیکل مقاوم در برابر حرارت مورد استفاده در صنعت هواپیماسازی گسترش دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала