آخرین اظهارات گورباچف درباره آمریکا و سلاح های هسته ای

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
اشتراک
رئیس‌ جمهور سابق شوروی، اخیراً درباره رویدادهای جاری صحبت نکرده است، آخرین اظهارنظر عمومی او تسلیت به خاطر مرگ شینزو آبه نخست‌ وزیر سابق ژاپن بود.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچف رئیس‌ جمهور سابق شوروی، در سال ۲۰۲۱ درباره روابط روسیه و آمریکا صحبت کرد و برای گفتگوی سازنده ابراز امیدواری کرد.
گورباچف ​​در شامگاه ۳۰ آگوست در بیمارستان مرکزی بالینی پس از یک بیماری طولانی در سن ۹۲ سالگی درگذشت. او از اکتبر ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا در بیمارستان قرنطینه شده است.
در مورد روابط با آمریکا
در پایان دسامبر ۲۰۲۱، گورباچف ​​در مورد مذاکرات امنیتی روسیه و آمریکا صحبت کرد. وی گفت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سر آمریکا از استکبار زده شده است، از این رو ایده گسترش ناتو و فراموش کردن ایده های امنیت جمعی است، اما هنوز برای بازگشت به آنها دیر نشده است.
گورباچف ​​در پاسخ به این سوال که آیا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می توان روابط با واشنگتن را به شیوه ای متفاوت و بدون ضربه زدن به حاکمیت ایجاد کرد، یادآور شد که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روسیه را تضعیف کرد، با فروپاشی اقتصاد، هرج و مرج رخ داد. "در چنین شرایطی چگونه می توان روی روابط برابر با آمریکا و غرب حساب کرد؟"
این سیاستمدار معتقد بود، اما هنوز برای بازگشت به ایده امنیت جمعی دیر نیست. "من نمی‌دانم که این اتفاق در حال حاضر، پس از مذاکرات بین روسای جمهور روسیه و ایالات متحده (ولادیمیر پوتین و جو بایدن) رخ می‌دهد یا خیر، اما برخی از روندها آغاز شده است. من از آن حمایت می کنم، امیدوارم نتیجه ای حاصل شود. همه کشورهای اروپایی احساس امنیت می کنند.
درباره دیدار پوتین با بایدن
علاوه بر این، گورباچف ​​در مورد دیدار روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در ژنو ویلا لا گرانژ در ژوئن ۲۰۲۱ صحبت کرد: راه سختی برای رسیدن به این دیدار بود و دوباره به یاد می‌آورم که چگونه به اولین ملاقات خود با رئیس جمهور ریگان رفتیم و در نهایت به یک بیانیه مشترک رسیدیم.
وی افزود: اکنون می بینم که روسای جمهور روسیه و ایالات متحده بار دیگر بر فرمول ما در مورد غیرقابل قبول بودن جنگ هسته ای تاکید کرده اند. به همان اندازه مهم است که رایزنی های جامع در مورد ثبات استراتژیک و سلاح های هسته ای بر این اساس آغاز شود. برای آنها آرزوی موفقیت می کنم.
سلاح های هسته ای
جایگاه مهمی به مذاکرات خلع سلاح هسته ای متقابل بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا و حل و فصل روابط شوروی و آمریکا داده شد. در ۷-۱۰ دسامبر ۱۹۸۷، نشست سران در واشنگتن (ایالات متحده آمریکا) بین میخائیل گورباچف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رونالد ریگان، رئیس جمهور ایالات متحده برگزار شد.
در ۸ دسامبر ۱۹۸۷، رهبران دو کشور معاهده ای را برای حذف موشک های میان برد و کوتاه برد (پیمان INF) امضا کردند. بر اساس این سند که از اول ژوئن ۱۹۸۸ لازم الاجرا شد، طرفین متعهد شدند موشک های بالستیک زمینی و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را با تجهیزات هسته ای و غیرهسته ای طی سه سال منهدم کنند.
در نتیجه اجرای توافقنامه تا سال ۱۹۹۱، اتحاد جماهیر شوروی دو برابر ایالات متحده موشک (۱۸۴۶ در مقابل ۸۴۶) را منهدم کرد.
در فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به طور یکجانبه خروج خود از معاهده INF را اعلام کرد و پس از آن روسیه اعلام کرد که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده است. پیمان INF در ۲ آگوست ۲۰۱۹ فعالیت خود را متوقف کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала