گزارش و تحلیل

چرا ۷۰ درصد کانال های حذف شده از تلگرام مربوط به کاربران ایرانیست؟

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIچرا ۷۰ درصد کانال های حذف شده از تلگرام مربوط به کاربران ایرانیست؟
چرا ۷۰ درصد کانال های حذف شده از تلگرام مربوط به کاربران ایرانیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2022
اشتراک
روز گذشته شبکه تلگرام اطلاع داد که تمام کانال را که به مدت یک سال غیرفعال بودند حذف می کند تا نام کاربری رایگان را به کاربران بازگرداند و جستجو را برای کاربران تسهیل کند.
دوروف موسس تلگرام در این خصوص نوشت: حدود ۷۰ درصد از نام‌های کاربری تلگرام در کانال‌های غیرفعال اشغال شده توسط کاربران ایرانی (معمولاً برای فروش بعدی انجام می‌شود) بوده است.
محمد رضا ازلی موسس مرکز تحقیقاتی و رسانه ای تک راسا (techrasa) نظر خود را در این باره با ما به اشتراک گذاشتند:
نکته مهم اول این است که تلگرام دیگر مانند سابق در ایران فعال نیست و ایرانی ها بیشتر از پیام رسان واتس آپ استفاده می کنند. در هر صورت یکسری کانال های خبری سیاسی و کانال هایی که می خواهند پوشش امن بهتری داشته باشد هنوز در تلگرام هستند که تعدادشان کم است. قبل از فیلتر شدن کارهای روزمره اکثریت در تلگرام بود ، بعد از فیلتر شدن و در واقع اول در ابتدا تداخل ایجاد کردند و بعد فیلتر شد و چون مردم در یک بازده زمانی دیگر قدرت انتخاب نداشتند ، پیام رسان واتس آپ را انتخاب کردند. تنها یکسری شبکه های خبری و همچنین شرکت هایی که در زمینه رمز ارز کار می کنند هنوز در تلگرام فعالیت دارند.
به نظر من این ۷۰ درصدی که اعلام شده، به این دلیل است که یک زمانی در ایران تلگرام در اوج بود و مقدار زیادی از این کانال ها هم قبل از فیلتر شدن تلگرام در ایران ساخته شده است. بعید به نظر می رسد که کسی در داخل سیستم فیلتر شده کانالی بسازد که بخواهد آن را بفروشد، چون در هر صورت این فروش باید در داخل ایران صورت بگیرد. اولا سیستم پرداختی در ایران به جایی وصل نیست تا بشود آنرا در خارج از کشور فروخت و در داخل کشور هم در شبکه ای که فیلتر شده و استفاده عمومی ندارد فروش کانال بی معنی است. معمولا اگر بخواهند از این طریق درآمد زایی کنند شبکه هایی مانند اینستاگرام یا واتس آپ و در واقع شبکه های غیر فیلتری را انتخاب می کنند.
به نظر می رسد که این شبکه های غیر فعال از قبل مانده و کسی هم به خاطر فیلتر شدن تلگرام از آنها استفاده نکرده است. کلا تلگرام در حال حاضر در ایران در موارد خاصی برای فرستادن فایل های سنگین یا سرزدن به کانال های خبری مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده روزمره ندارد.
مسئله بعدی که مطرح شد این بود که حذف این کانال ها جستجو را برای کاربران دیگر تسهیل می کند، در این خصوص توضیح می دهید:
به طور مثال حساب های کاربری با اسم مشابه وجود دارند که برای جستجو معمولا کاربر را دچار مشکل می کند. چون کاربر ضمن جستجو با کانال هایی روبرو می شود که مدت طولانی استفاده نشده اند.
تلگرام بزرگترین اپلیکیشنی بود که یک زمانی در ایران استفاده می شد و ممکن است تعداد زیادی در این شبکه کانال هایی ساخته باشند که بعدا بخواهند آن را بفروشند. اما چون فعالیت خاص دیگری در تلگرام صورت نمی گیرد، جذابیتی برای کاربر ایرانی ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала