گزارش و تحلیل

آقای صدر به کجا می روند

© Photo / IRNAمقتدی صدر، رهبر جریان صدر
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2022
اشتراک
اسپوتنیک - امروز آقای مقتدی الصدر رهبر جریان صدر در عراق اعلام کردکه از زندگی سیاسی کناره گیری می کند.
گو اینکه بسیاری این تصمیم وی را مرتبط با کناره گیری آیت الله حائری از فعالیت به عنوان مرجع به دلیل کهولت سن و اینکه هم مقتدی الصدر هم بسیاری ازحامیانشن مقلد وی بودند دانستند اما بعید به نظر می آید آقای صدر به همین سادگی و به این دلیل بخواهد از سیاست در عراق کناره گیری کند.
برخی حتی مساله را مرتبط با توصیه آیت الله حائری به مقلدین اش مبنی بر تقلید از آیت الله خامنه ای دانستند.
علیرغم اینکه آقای صدر بخش بزرگی از زندگی خود را در ایران گذرانده اند وخانواده اش در ایران حضور دارند و حتی با حمایت ایران به قدرت رسیدند و اگرحمایت ایران نبود شاید تا به حال چندین بار توسط آمریکایی ها ترور شده بودند اما طی چند سال اخیر خط و مشی وی مخالفت با ایران در عراق به حساب می آمده.
بسیاری از تحلیلگران مسایل عراق باور دارند دلیل اصلی این موضع گیری آقای صدر بر علیه ایران این بوده که ایشان می خواسته رهبر جریان های همسو با ایران درعراق باشد و چون ایران این را نپذیرفته و برخی جناح های دیگر متحد با ایران با آقای صدر اختلاف نظر های مختلف دارند وی چنین رفتاری را از خود در قبال ایران نشان داده.
 مقتدا صدر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2022
مقتدی صدر از دنیای سیاست خارج می‌شود
اما به هر حال طبق اعتقادات شیعیان آنها تابع دستورات مرجع تقلید خود می باشند و اگر مرجع تقلید آنها توصیه ای را اعلام کند، حتی اگر به صورت فتوا هم نباشد، آن توصیه برای آنها به نوعی الزام شرعی دارد.
وقتی که آیت الله حائری به طرفداران خود توصیه میکند از آیت الله خامنه ای به عنوان مرجع اصلح تبعیت کنند عملا اینها خود را ملزم می دانند به آخرین توصیه مرجع تقلید خودعمل کنند.
در چنین شرایطی آنهایی که از توصیه مرجع تقلید خود تبعیت می کنند و مقلد آیت الله خامنه ای می شوند دیگر حاضر نخواهند بود بر علیه تصمیمات مرجع تقلید خود عملی را انجام دهند و چه بسا که در بسیاری از موارد اگر به مرجع تقلیدشان توهین شود حاضر باشند خون طرف مقابل را نیز بریزند.
با توجه به این شرایط به نظر می رسد آقای صدر متوجه شده که علیرغم همه تلاشهایش برای رهبری یک جریان سیاسی در داخل عراق اما با توجه به فرامرزی بودن جریان تشیع یک اشاره از آیت الله خامنه ای کافی می باشد که حتی آنهایی که امروزه دور وبر او جمع شده اند پشت اش راخالی کنند و فقط آنهایی باقی بمانند که هیچ وابستگی عقیدتی به جریان تشیع ندارند و فقط از عبای ایشان به عنوان پوششی برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده می کنند.
عموما هم این افراد بعثی هایی هستند که هیچ اعتقادی به جریان های مذهبی که صدر میخواهد رهبری آن را بر عهده بگیرد ندارند.
آقای صدر هم به خوبی می داند که سر به زنگاه اگر اینها به جایی برسند وی را قربانی اهداف خود خواهند کرد همانگونه که قبل تر پدر او و خانواده اش را به قتل رسانده اند.
رئیس دفتر صدر: طرفداران صدر تا زمان اخراج مقامات فاسد، پارلمان عراق را حفظ خواهند کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
رئیس دفتر صدر: طرفداران صدر تا زمان اخراج مقامات فاسد، پارلمان عراق را حفظ خواهند کرد
مشکل اصلی درعراق امروزه ساختار سیاسی ای است که آمریکایی ها در عراق پیاده کرده اند و همانگونه که این ساختار در لبنان موجب ایجاد بی ثباتی سیاسی شد درعراق هم موجب ایجاد بی ثباتی سیاسی شده اند.
دلیل اصلی پیاده کردن چنین ساختار سیاسی ای این است که هم در لبنان و هم در عراق اکثریت مطلق جامعه را شیعیان تشکیل میدهند و اگر انتخاباتی بخواهد برگزار شود، چه مستقیم چه غیر مستقیم، که در آن همه آنهایی که فقط عراقی هستند، صرف نظر از ریشه های قومی و یا مذهبی شان، در آن انتخابات شرکت کنند قطعا کاندیدای شیعی رای خواهد آورد.
در حالی که در دیگر کشورها دمکراسی خود را جدا از دیدگاه های قومی و مذهبی تعریف می کنند اما درعراق برای اینکه شیعیان به قدرت نرسند چنین سیستمی را پیاده کرده اند.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که عموما وهابی می باشند سالیان سال تلاش کردند تا حکومت کشورهای عربی دست شیعیان نیافتد و مشاهده کردیم که در عراق علیرغم اینکه اکثریت مطلق جامعه را شیعیان تشکیل می دهند اما همیشه رئیس جمهور و یا حاکم از اهل تسنن بود وهمیشه شیعیان را سرکوب می کرد.
آقای صدر که فعالیت سیاسی خود را با مبارزه با اشغالگران آمریکایی شروع کرد جایگاه سیاسی خود را مدیون خاندان صدر می داند، خاندانی که توسط دولت عراق قتل عام شدند و امروزه اتباع همان دولت بعثی سابق تحت چتر او قرار گرفته اند.
در پایان باید گفت به نظر می رسد این تصمیم اعلان شده آقای صدر بیش از اینکه یک تصمیم قطعی باشد یک تصمیم مقطعی و کوتاه مدت است تا زمانی که وی بتواند اوضاع داخلی مجموعه خود را رتق و فتق کند.
این تصمیم آقای صدر همچنین می تواند برای تحت الشعاع رفتارها و تصمیمات نابخردمندانه از جمله محاصره دادگاه فدرال و تهدید قضاه دادگاه عالی و جلوگیری از عمل پارلمان و جریان روند قانونی و همچنین تلاش برای تسلط بر حاکمیت از طریق خیابان، که همه این رفتارها از طرف جامعه جهانی مورد نکوهش است به حساب آید و حتی طبق همه قوانین داخلی عراق و یا قوانین بین المللی افرادی که دست به چنین اقداماتی می زنند ممکن است در آینده با مجازات های کیفری مواجه شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала