چین سفر قانونگذاران ژاپنی به تایوان را "گامی وحشتناک" خواند

© AFP 2023 / Kazuhiro Nogiچین سفر قانونگذاران ژاپنی به تایوان را "گامی وحشتناک" خواند
چین سفر قانونگذاران ژاپنی به تایوان را گامی وحشتناک خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2022
اشتراک
وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن از سفر اخیر قانونگذاران ژاپنی به تایوان "عمیقاً متأسف است" و از توکیو می‌خواهد که مسیر اشتباه را دنبال نکند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: چین قاطعانه این اقدام ظالمانه را محکوم می کند و اقدامات قاطع و قوی برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اتخاذ خواهد کرد.
اساس سیاسی روابط پکن و توکیو مستقیماً به موضوع تایوان بستگی دارد و در عین حال، سفر قانونگذاران ژاپنی به این جزیره آشکارا در امور داخلی چین مداخله می کند و آشکارا اصل "چین واحد" و روح چهار سند سیاسی چین و ژاپن را نقض می کند و سیگنالی به شدت اشتباه به نیروهای جدایی طلب خواهان "استقلال تایوان" می فرستد.
در این بیانیه در ادامه آمده است: ژاپن زمانی تایوان را به مدت نیم قرن تحت سلطه استعماری خود نگه داشت و ژاپن از نظر تاریخی مسئول اشتباهات فاحش خود در قبال مردم چین است و دلایل دیگری برای عاقل بودن در گفتار و اعمال خود دارد.
به گفته وزارت خارجه چین، توکیو با اجازه دادن به سیاستمدارانش برای انجام "چنین دستکاری سیاسی" به حاکمیت و تمامیت ارضی چین آسیب میرساند.
وزارت خارجه چین تصریح کرد: ما از طرف ژاپنی می‌خواهیم که عمیقاً درباره رویدادهای تاریخی فکر کند، به اصول و تعهدات چهار سند سیاسی چین-ژاپن پایبند باشد، از تحریکات دست بردارد و در مورد موضوع تایوان مشکل ایجاد نکند.
ژاپن نباید در آب های گل آلود غوطه ور شود و به دنبال دستاوردهای خودخواهانه در تنگه تایوان باشد و باید از رفتن به مسیر اشتباه دست بردارد.
وزارت خارجه چین
قانونگذاران ژاپنی از جمله کیجی فورویا و مینورو کیهارا، رئیس و دبیر کل گروه پارلمانی توکیو تایپه، روز دوشنبه برای یک سفر سه روزه وارد تایوان (چین) شدند.
این هیئت قرار است با رهبران عالی جزیره از جمله رئیس دولت تسای اینگ ون، معاون رئیس جمهور لای چینگ تی، نخست وزیر سو تسنگ چانگ، و وزیر امور خارجه جوزف وو، دیدار کند.
در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان (چین)، ارتش چین در حال انجام مانورهای گسترده ای با استفاده از موشک، هواپیما و کشتی های جنگی است.
این مانورها از ۱۳ مرداد در ۶ منطقه حوضه دریایی در اطراف جزیره تایوان آغاز شد و قرار بود ظهر دیروز به پایان برسد، اما مقرر شد ادامه یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала