گزارش و تحلیل

بحث سپاه هیچوقت پیش نیاز نبوده است

© Wikipedia / MrInfo2012 سپاه پاسداران
 سپاه پاسداران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2022
اشتراک
اینکه ند پرایس چنین ادعایی می کند که ایران از خواسته هایی دست برداشته، خُب این ادعای خودش است و صحت ندارد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از برخی نکات در واکنش ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا برای بازگرداندن برجام دلگرم شده است، اما هنوز مسائل بحث انگیزی وجود دارد که باید حل شود. وی خاطرنشان کرد که ایران آماده است تا از برخی خواسته‌هایی که "شانس موفقیت نداشتند" به‌ویژه حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی چشم‌پوشی کند.
پرایس گفت: "ایالات متحده همچنان در حال بررسی واکنش ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا است و سعی خواهد کرد در اسرع وقت پاسخ دهد".
اسپوتنیک در این خصوص با دکتر سید محمد مرندی ر ئیس دانشکده مطالعات جهان (گروه مطالعات آمریکای شمالی)، عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در این خصوص به گفتگو نشست.
اسپوتنیک: آیا ایران واقعاً آماده حذف درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی است؟ از چه مطالبات و الزامات دیگری صحبت می شود؟
کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
چرا آمریکا می‌خواهد روسیه را حامی تروریسم معرفی کند؟
مرندی: اینکه ند پرایس چنین ادعایی می کند که ایران از خواسته هایی دست برداشته، خُب این ادعای خودش است و صحت ندارد. مثال سپاه را می زند که این هم صحت ندارد، چون ایران از اول باصطلاح برداشته شدن سپاه از لیست سازمان های تروریستی آمریکا، این بحث را پیش شرط نکرده بود و بنده این را بارها و بارها در مصاحبه های مختلف و در فضای مجازی و در توییتر صریح این را گفته‌ام.
علتی که ایشون این ادعا را می کند، به نظر من به خاطر این است که می خواهد فضای داخلی آمریکا را آماده بکند برای یک توافق احتمالی و الا هیچ دلیل دیگری ندارد که چنین ادعایی را بکند. در حالی که هرکس برود جستجو بکند، می بیند که بنده این را بارها رد کردم. بحث سپاه هیچوقت پیش نیاز نبوده است.
آنچه که مهم است اینکه آقای بورل نسبت به پاسخ های ایران رضایت داشتند و این نشان می دهد که نه فقط از دیدگاه ایران "توپ در زمین آمریکاست"، بلکه حتی اتحادیه اروپا دارد می گوید که "توپ در زمین آمریکاست" و این خیلی عجیب است که آمریکایی ها به خاطر لابی اسرائیلی ها و یک لابی هایی در داخل آمریکا، باصطلاح جواب مثبت را به متحدینش، اروپائیها تا بحال نداده اند، در حالی که اروپا با بحران اقتصادی و انرژی روبرو است.
برای ایران هیچ مشکلی ندارد که "سنتکام" را کماکان در لیست سازمان های تروریستی ایران حفظ بکند. خُب اگر سپاه در لیست خودشان باشد، ایران هم "سنتکام" را در لیست خودش نگه می دارد و هیچ مشکلی برای ایران ندارد.
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2022
نماینده مجلس ایران: تحریم سپاه موضوع فعلی مذاکرات نیست
شایان ذکر است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 23 اوت (سه‌شنبه) بیان داشت که اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای 2015 است، موافق هستند. پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای، معقول و منطقی بوده است.
بورل خاطرنشان کرد که بیشتر این کشورها موافق هستند، اما من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده‌ام. ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم این پاسخ باید تا الآن ارائه می‌شد.
و این در حالی است که یک مقام آمریکایی که نام وی فاش نشده، اعلام کرد که ایالات متحده همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای است.
دولت بایدن در زمان مناسب پاسخ خواهد داد و با فرافکنی در خصوص تاخیر در جوابدهی مدعی شد ایران ماه هاست تاخیر ایجاد کرده و اینکه آمریکا اکنون در حال معطل کردن این روند است، اشتباه است. توافق نزدیکتر است آن چیزی است که دو هفته قبل بود اما نتیجه همچنان نامشخص است چرا که برخی اختلافات و برخی موضوعات مهم هنوز باید حل شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала