گزارش و تحلیل

ایران و روسیه توانمندی های صنعت خودرو را علی رغم تحریم ها به اشتراک می گذارند+ فیلم

© Sputnikافتتاح غرفه ایران در نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی مسکو "اتوموبیلیتی"
افتتاح غرفه ایران در نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی مسکو اتوموبیلیتی
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2022
اشتراک
سید رضا فاطمی امین، وزیر تجارت، صنعت و معدن ایران: تحویل متقابل قطعات و لوازم یدکی خودرو به ویژه خودروی رنو تندر L-90 در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. ایران و روسیه مذاکرات خود را برای آغاز تولید خودروهای ایرانی در روسیه آغاز کرده اند.
خبرنگار اسپوتنیک با سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نمایشگاه تولیدی مسکو به گفتگو نشست.
اسپوتنیک: غرفه ایران در این نمایشگاه یکی از بزرگترین غرفه هاست. چه اتفاقی در روابط تجاری بین دو کشور ایران و روسیه افتاده است؟
فاطمی امین: در روابط ایران و روسیه طی یکسال گذشته، ما یک فصل جدیدی را شاهد هستیم که در حوزه های مختلف رونق گرفته است. روابط سیاسی دو کشور در سالهای قبل بود که رونق گرفته بود. ارتباط توی این یکسال گذشته تقویت شدند، اما پله‌ها و فاصله ها بین روابط سیاسی و اقتصادی فاصله زیادی دارد و طبیعتا ما باید این فاصله را پر بکنیم و شاید در 10 یا 15 حوزه بشود کار کرد، از جمله، خودرو، مواد غذایی و حوزه های صنایع لوازم خانگی دارو و مصالح ساختمانی. زمینه های مختلفی هست که می توان این روابط را توسعه و گسترش داد.
نمایشگاه تولیدی مسکو که 26-مین سال است دارد برگزار می شود، ایران در آن حضور خوبی داشته است و حدود 550 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که از امروز کار آن آغاز شد که تقریبا 9 تا 10 درصد از آن شرکت ها (50 شرکت) ایرانی هستند که اینها برای اولین بار از ایران در این نمایشگاه حاضر می شود. طبیعتا مشکلاتی که روسیه با شرکت های غربی پیدا کرد بعد از این مناقشه ای که در اوکراین آغاز شده، احساس به یک نیازی می‌کنند و آن اینکه قطعات تأمین بشود.
این نمایشگاه، نمایشگاه قطعه‌سازان است. قطعات خودرو که البته خودروهای ایرانی، سمند، تارا و شاهین در این نمایشگاه ارائه می‌شوند. البته قطعات و از چند ماه پیش هم این بحث ها آغاز شده که شرکت های ایرانی، تأمین کننده قطعات باشند برای شرکت های روسی و برعکس آن. به عنوان مثال در خودروی رنو مدل 90بخشی از قطعات را روسیه تولید می‌کند و بخشی از قطعات را ما تولید می کنیم و این می‌تواند همدیگر را پوشش بدهد و کار را کامل کند.
در مورد اینکه، خودروهای ایرانی در روسیه عرضه و تولید بشوند، مذاکراتی آغاز شده و امروز هم من با وزیر صنعت روسیه دیدار داشتم که استقبال داشت از این حوزه و با "اسبربانک"، بزرگترین بانک روسیه هم جلسه‌ای در مورد تأمین مالی در حوزه های مختلف و از جمله در مورد خودرو داشتیم. البته خوب زمان‌بر است و این کار می تواند از صادرات قطعات ایران به روسیه و صادرات خودرو کامل آغاز بشود تا کم کم به تولید مشترک بیانجامد.
اسپوتنیک: در چه مورد با بانک " اسبربانک" روسیه مذاکره داشتید و آیا حدود این پوشش مالی مشخص است؟
فاطمی امین: زمینه های مختلفی وجود دارد که "اسبربانک" روسیه می‌تواند تأمین مالی بکند. قبلا نیز مذاکراتی در مورد لوازم خانگی ایرانی آغاز شد که یک شرکت ایرانی آمده و کالای روسیه را بررسی کرده و آمادگی دارد که ابتدا در مورد صادرات لوازم خانگی و بعد تولید مشترک در روسیه این کار را انجام بدهد.
در حوزه های مختلف این امکان همکاری بین دوکشور هست و طبیعتا در اینجا یک نهاد و سازمانی می خواهد که نقش تأمین مالی را بعهده بگیرد. مذاکراتی که ما با " اسبربانک" روسیه داشتیم در همین حوزه است.
در مورد حدود پوشش مالی، ببینید یک محور است، هر پروژه ای که مطرح بشود، مثلا در همان حوزه خودرو، یا دارو و یا لوازم خانگی، بسته به آن پروژه، مبلغی تعیین می شود و در صورت توافق طرفین کار انجام خواهد شد.
اسپوتنیک: همیشه این موضوع مطرح بوده است که اگر دو کشور بخواهند سطح همکاری تجاری خود را بالا ببرند، باید سیستم بانکی مشترک و روابط بانکی ساده ای با یکدیگر داشته باشند. قبل از این مطرح شده بود که سیستم بانکی "میر" به سیستم بانکی ایران متصل بشود و به نوعی باعث تسهیل روابط تجاری دو کشور بشود. این موضوع در چه مرحله ای است؟
فاطمی امین: بانک های مرکزی دو کشور چندین جلسه با هم داشتند، حالا هم به لحاظ تبادل پیامهای بانکی به جای اینکه از سوئیفت استفاده بشود، از پیام رسان مشابه استفاده می‌شود و این کار آغاز شده است. مبادله روبل و ریال بطور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شد. در مورد اتصال شبکه "شتاب" به شبکه بانکی روسیه، این مذاکرات دارد جلو می رود. یکی از زیرساخت های مهم برای روابط تجاری، همین زیرساخت های انتقال پول است.
اسپوتنیک: موضوع بعدی، موضوع کریدور شمال –جنوب است. این کریدور در چه مرحله ای است و آیا سرمایه گذاری کلا از سمت ایران خواهد بود و آیا روسیه در این سرمایه گذاری شرکت خواهد داشت و آیا این پروژه بطور خاص از طرف ایران به سرانجام خواهد رسید؟
فاطمی امین: بهتر اسست به خط راه‌آهن رشت – آستارا تأکید کنید. الان این دالان تجاری – حمل و نقلی وجود دارد. هفته پیش نیز یک قطار از مسکو حرکت کرد و تا بندر عباس هم رفت، اما خوب، مسیر طولانی است. این قطعه رشت –آستارا برای ما به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و برای روسیه به لحاظ اینکه بتواند دسترسی های خود را به کشورهای خلیج فارس، هند و شرق آسیا می تواند خیلی مفید باشد و از نظر زمان و هزینه، کاهش جدی بدهد.
گروههای دو طرف دارند روی آن کار می کنند. یک گروه حمل و نقل روسیه سفری به ایران خواهد داشت و این پروژه یکی از پروژه های دارای اولویت است که هر چه سریعتر انجام بشود.
اسپوتنیک: در حوزه قطعه‌سازی، آیا ما قطعاتی را از روسیه خریداری می کنیم و یا تنها به صادرات توجه داریم؟
فاطمی امین: تجارت دوطرفه است. همینطور که ما یکسری کالا به روسیه صادر می کنیم، یکسری کالا هم از روسیه وارد می‌کنیم. الان مثلا ما صادرات توربین های گازی به روسیه را شروع کردیم. و مواد پتروشیمی و در مورد کاتالیزها و قطعات خودرو، مواد غذایی و میوه و خشکبار داریم کارهای انجام می دهیم و به روسیه صادر می کنیم و از آنور هم داریم غلات وارد می کنیم. و در موضوع ماشین آلات هم از جمله قطعات که می تواند در خودرو استفاده بشود.
الآن هنوز این جریان تجاری بطور کامل شکل نگرفته است ولی زمینه های زیادی وجود دارد. هم شرکت ها و هم مقامات دولتی روسیه از نمایشگاه بازدید داشتند و در مورد قطعات پرس و جو می کردند و بیان می کردند که ما در روسیه به این قطعات نیاز داریم. در اینجا باید ارتباط بین شرکت ها شکل بگیرد، شرکتهای روسیه و شرکت های ایرانی. در این نمایشگاه هم گفتگوهایی بین شرکت های روسی و ایرانی انجام خواهد شد که امیدواریم در چند روز آینده به چند توافق خوب برسیم.
اسپوتنیک: آیا برنامه ای برای ارائه خودروهای روسیه در ایران داریم؟
فاطمی امین: هنوز در این مورد بررسی انجام نشده است و عمدتا الان، موضوع در بخش معاملات قطعه است.
اسپوتنیک: آیا ایران هدفی برای تعیین حجم تجارت با روسیه در سال جاری دارد؟
فاطمی امین: توی همین چند ماه گذشته، هفت هشت ماه گذشته، بیش از 35 الی 36 درصد رشد بین مبادلات دو کشور وجود داشته است. این مسیر دارد طی می شود. هرچقدر ما آن زیرساخت های مالی و حمل و نقل را کامل بکنیم، اینکار رونق می گیرد. یکی از کارهای مهمی که دارد اتفاق می افتد، پیوستن کامل ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اورآسیاست که تا یکسال آینده و شاید هم خیلی زودتر این اتفاق بیفتد. قطعا با پیوستن ایران به تجارت آزاد اورآسیا، ما جهشی را شاهد خواهیم بود.
آن چیزی را که ما فعلا هدف گذاشتیم، دوبرابر شدن حجم تجارت است که می خواهیم دوبرابر بشود که در سال آتی هم می توان روی بیشتر آن حساب کرد.
اسپوتنیک: دقیقا و یا حدودا به چه رقمی می خواهید برسید؟
فاطمی امین: دقیق آن بسته به چند عامل است. در جلسه امروز، که من با دو معاون نخست وزیر داشتم، قرار شد که ما تا یکماه آینده، بطور دقیق تر موضوعات را بررسی کنیم و بصورت نقشه های عملیاتی در بیاوریم که در آنصورت دقیق تر می توان در مورد آن صحبت کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала