روند مذاکرات با عربستان مثبت است

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2022
اشتراک
کنعانی: روابط ما با عربستان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نیست ما دو بازیگر مهم منطقه‌ ای هستیم و منافع و مصالح مشترک دو جانبه داریم.
اسپوتنیک - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه شب، ۳۰ تیرماه، در مصاحبه‌ای خبر داد که عربستان برای مذاکره با ایران در "فاز علنی و سیاسی" اعلام آمادگی کرده است.
با توجه به ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران با کویت و امارات اکنون گمان می رود روابط ایران و عربستان سعودی نیز گسترش پیدا کند و شاید حتی گفتگوهای دیپلماتیک برای بازگشایی سفارتخانه‌ های دو کشور نتیجه بخش شود این در حالی است که همواره روابط ایران و عربستان با قوت گرفتن احتمال احیای برجام رو به بهبود می گذاشته.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
روابط ما با عربستان مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفتگو ها برای رفع تحریم‌ ها ندارد موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم از لحاظ دو جانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ ای داریم و معتقدیم گفتگو ها برای ازسرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود، طبیعی است اختلاف نظر ها و موضوعات پیچیده ای نیز وجود دارد.
تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و در مجموع می‌توان گفت گام‌ های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته ایم اما طبیعی است از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله عنوان کنیم تا مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی نیز رخ دهد.
مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر گام برداشته، تاکنون از سوی طرف عربستانی هم شاهد گام‌ های متقابل بودیم، باید خوشبین باشیم که در مسیر گفتگو ها گام مثبتی را رو به جلو برداشتیم شرایط در منطقه خوشبختانه مثبت است و می تواند این امیدواری را ایجاد کند در مجموع در روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم.
ولي العهد الأمير محمد بن سلمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2022
بن سلمان خواستار دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان شد
وی افزود:
روابط ما با عربستان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نیست ما دو بازیگر مهم منطقه‌ ای هستیم و منافع و مصالح مشترک دو جانبه داریم.
ما می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش سازنده و مکمل داشته باشیم و برای حل و فصل بحران های منطقه ای می توانیم نقش دو جانبه ی سازنده ایفا کنیم.
موضوعات بسیاری است که دو کشور را به یکدیگر مرتبط می کند اما این موضوعات هیچ ارتباطی با فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ندارد.
فعالیت‌ های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قانونی، شناخته شده و مبتنی بر قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و گمان می‌کنیم اساساً موضوعات مهمی با دولت عربستان سعودی داریم که می‌توانیم با یکدیگر همکاری و گفتگو کنیم و در این زمینه به نقاط مشترک هم برسیم.
واقعیت امر این است که ما ارتباط با کشور های منطقه را مستقل از موضوعی به نام برجام میبینیم بر همین مبنا نیز اتفاقات مثبتی را شاهد بودیم، آغاز به کار سفیر امارات و ورود سفیر کویت به ایران از این تحولات هستند در نتیجه شرایط ایجاب می کند جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز در راستای بهبود روابط گامی جدید بردارند.
 وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
ایران از مرحله جدید مذاکرات با عربستان استقبال می کند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از بهبود روابط میان ترکیه و سوریه بیان کرد:
در خصوص سوریه خوشبختانه شاهد بازنگری بسیاری از دولت های منطقه ای و غیر منطقه‌ای در ارتباط با تحولات این کشور هستیم متاسفانه آن چیزی که در طول تقریبی ۹ سال گذشته در ارتباط با سوریه رخ داد، نتیجه سیاست‌ های غلط تعداد زیادی از کشور ها، نتیجه رفتار های غیر منطقی و مداخله در امور داخلی کشور های مستقل بود، اما به طور کلی شاهد آن هستیم که در سایه مقاومت ملت سوریه، پایداری نیروهای مسلح این کشور و همچنین سیاست توام با پایداری و مقاومت دولت سوریه اکنون شاهد شکل‌گیری شرایط جدیدی در این کشور هستیم که از نگاه تمام بازیگران بین المللی مستقیم و غیر مستقیم به این معنا است که سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته، موفقیت بزرگی در مبارزه با تروریسم داشته و نشان داده از نگاه مردم سوریه دولتی بر سر کار است که توانسته هم با تروریست‌ ها مبارزه قدرتمندی را انجام دهد و هم امنیت را به سوریه بازگرداند.
اکنون شاهد بازگشت کشور هایی هستیم که با محاسبات غلط دمشق را ترک کرده بودند.
اکنون سفارتخانه ها در دمشق در حال بازگشایی هستند و هیئت هایی به سوریه فرستاده می‌شوند.
ما همواره معتقد بودیم که دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خود را در خصوص تحولات در سوریه اصلاح کند و در جهت بازگشت صلح، ثبات و آرامش به سوریه نقش سازنده و موثری را داشته باشد ما هم در چارچوب ارتباطات دوجانبه با ترکیه در این زمینه گفتگو های بسیار خوبی داشتیم هم در روند های منطقه‌ای از جمله در چارچوب فرایند آستانه.
معتقدیم روند تحولات روندی خوب است و اظهاراتی که از سوی ترکیه میشنویم دلگرم کننده است و این روند را تشویق می‌کنیم و امیدواریم در آینده اتفاقاتی هم در حوزه عملی رخ دهد و شاهد آغاز روابط سازنده دو کشور ترکیه و سوریه باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала