گزارش و تحلیل

ایران هیچ خواسته ای را در مذاکرات وین کنار نگذاشته

© AFP 2023 / JOE KLAMARایران هیچ خواسته ای را در مذاکرات وین کنار نگذاشته
ایران هیچ خواسته ای را در مذاکرات وین کنار نگذاشته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2022
اشتراک
روز به روز که به رسیدن به یک توافق در وین نزدیک تر می شویم دولت آمریکا تلاش دارد تا فضای درونی آمریکا را آماده امضای این توافق کند.
البته هفته گذشته هم اخبار جسته گریخته ای از جلسه ای که آقای باقری کنی با تعدادی از روزنامه نگاران ارشد داشت منتشر شده و در آن ظاهرا آقای باقری کنی حد اقل هایی را که قرار است ایران در وین به آن برسد را مطرح کرده.
به هر صورت هنوز رسما اخبار درز کرده از این جلسه تایید نشده اما حتی اگر همین ها هم صحت داشته باشد خود نشان می دهد که ایران از هیچ خواسته ای در گفتگو ها کوتاه نیامده.
از همان ابتدا هم خواسته ایران این بود که برجام به همان شکل سال ۲۰۱۵ اجرا گردد و آمریکایی ها تعهد دهند که در صورت بازگشت به برجام هم به تعهدات خود عمل می کنند هم اینکه دیگر کارهای اشتباه قبلی خود را تکرار نمی کنند.
همه اخبار تایید نشده و درز کرده هم تاکید می کند که آنچه بنا است در وین امضا شود همین است و بس.
یعنی علیرغم همه تلاشهایش آمریکا موفق نشده ایران را وادار کند خواسته های فرابرجامی آمریکا از جمله بحث برنامه موشکی و یا نفوذ منطقه ای خود را بپذیرد و همه مطالب مورد توافق همانا بحثهای مرتبط با برجام می باشد.
همچنین آمریکایی ها و اروپایی ها حاضر شده اند تضمین هایی به ایران بدهند که بر اساس آن خیال ایران راحت شود که در صورت بازگشت آمریکا به برجام این کشور مجبور می باشد به تعهدات خود عمل کند و اگر هم مانند قبل از انجام تعهدات خود استنکاف کرد و یا اینکه از برجام خارج شد هزینه های زیادی را متقبل شود، امری که در برجام قبل لحاظ نشده بود.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2022
گزارش و تحلیل
توافقی که اگه بشه چه میشه
همچنین ایران موفق شده که در زمینه بحث فروش نا محدود نفت و رفع تحریم ها از بالاسر بانک ها و موسسات مالی و اقتصادی خود حرف اش را به کرسی بنشاند و طرف های مقابل مجبور باشند اینبار به صورت عملی به تعهدات خود عمل کنند.
یکی از مشکلاتی که در برجام وجود داشت این بود که آمریکایی ها از همان ابتدا شروع کردند بازی در آوردن و تعهدات خود را اجرا نمی کردند در حالی که ایرانی ها به همه تعهدات خود عمل کرده بودند، اینبار ظاهرا قرار است اول آمریکایی ها به تعهدات خود عمل کنند و بعد ایرانی ها پس از اینکه به صورت عملی مطمئن شدند آنچه توافق شده محقق گردیده به تعهدات خود عمل کنند.
خوب باید به این نکته توجه داشت، شاید آمریکایی ها امتیاز های بیشتری به ایران نداده اند اما قطعا همین که خواست ایران به کرسی نشسته یعنی یک موفقیت بزرگ برای ایران.
همچنین توجه داشته باشید که قبل از شروع مذاکرات و حتی بهانه ترامپ برای خروج از برجام این بود که ایران مجبور شود روی مسایل مرتبط با برنامه موشکی و همچنین نفوذ منطقه ای خود با آمریکا مذاکره کند و در واقع هم برنامه های دفاعی ایران محدود شوند و هم نفوذ منطقه ای این کشور، و طبیعتا معلوم است که بعد از آن هدف آمریکا چیست، حمله نظامی به ایران، دقیقا همان کاری که با دیگران انجام داد.
همین که آمریکایی ها موفق نشدند ایران را وادار به تمکین به خواسته خود کنند، یعنی عملا یک موفقیت بسیار بزرگ برای ایران.
در زمینه ماجرای سیاسی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای راه انداخته بود هم آنها مجبور شده اند به خواسته ایران تمکین کنند و آژانس از خواسته های خارج عرف خود عقب نشینی کند.
همچنین باید توجه داشت ایران قبل از خروج آمریکا از برجام با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام بسیار متفاوت است، امروزه ایران چرخه کامل برنامه هسته ای را در اختیار دارد و توانسته برگه های فشار و تهدید های نظامی ای که آمریکایی ها و متحدین شان مطرح می کردند را از دست آنها سلب کند.
اینکه اینها چگونه می خواهند امتیازهایی را که در مذاکرات مجبور شده اند به ایرانی ها بدهند توجیه کنند، خیلی برای ایرانی ها مهم نیست، می توانند هر حرفی دلشان می خواهند بزنند، مهم این است که آنچه ایران می خواهد به آن برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала