رسانه ها، بخش هایی از توافق برجام را فاش کردند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2022
اشتراک
الجزیزه، بخشهایی از برجام را توسط فردی از سمت اروپا، فاش کرد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این سند مورد تایید ایران است یا خیر.
به گزارش اسپوتنیک، الجزیره بخش هایی از توافق دوباره برجام را فاش کرد. اما هنوز مشخص نیست ایرانی ها این سند را قبول دارند یا خیر.
پیشنهاد اروپا برای تمدید توافق هسته ای شامل 4 مرحله و دو دوره زمانی 60 روزه است. بخش اول اجرای توافق، تهران به تدریج از گام های هسته ای خود عقب نشینی می کند: در اولین روز پس از امضای توافق، تحریم ها از 17 بانک و 150 موسسه اقتصادی ایران برداشته می شود. اجرای توافق هسته ای با آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی همزمان خواهد شد.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2022
واکنش آمریکا به پاسخ ایران در باره برجام
این توافق شامل صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت تهران در روز 120 روز پس از امضای توافق است.ظرف 120 روز پس از امضای توافقنامه با ایران، این کشور 50 میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد. در این توافق پیش بینی می شود که واشنگتن در صورت خروج از توافق هسته ای شامل جریمه می شود.
این منابع می گویند که از جمله سازوکار این توافق این است که ایران طی ۱۲۰ روز بعد از امضای توافق ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد و صادرات نفت ایران پس از این دوره روزانه ۲.۵ میلیون بشکه خواهد بود.
گفتنی است، توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала