گزارش و تحلیل

خادمی: اکنون به دلیل تحریم ها در بازار انرژی نقش آفرینی واقعی نداریم

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران: ایران توانمندی تامین انرژی اروپا را دارد.
اسپوتنیک - آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود توانمندی ایران برای تامین انرژی اروپا را متذکر شد و گفت:
جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که در شرایط بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین بخشی از نیازهای اروپا را فراهم کند، قطعاً لغو تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه می‌تواند به اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته در تامین انرژی دنیا نقش ایفا کند کمک کننده باشد، معتقدیم لغو تحریم‌ های ظالمانه نه تنها به نفع دولت و ملت ایران بلکه به نفع منطقه و اقتصاد جهانی به ویژه در حوزه تامین انرژی در راستای تامین منافع کشورهای اروپایی است.
آقای دکتر هدایت الله خادمی مدیر عامل سابق حفاری نفت شمال و عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
متاسفانه با وجود اینکه دومین دارنده گاز جهان جمهوری اسلامی ایران است اما میزان تولید گاز ما حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز است که در پیک مصرف نیز تقریباً همین میزان مصرف داریم.
ما با توجه به حجم گازی که داریم در صورت توسعه میادین مشترک و توسعه خطوط لوله می توانیم به اروپا گاز صادر کنیم اما اکنون زیر ساخت هایی که بتوانیم به اروپا گاز صادر کنیم به شدت اندک است، ما حتی قرارداد توسعه خطوط لوله گاز برای گازرسانی به پاکستان و هند را داشتیم اما متاسفانه به ثمر نرسید.
اینکه بگوییم می توانیم بخشی از انرژی گاز اروپا را تامین کنیم رقم قابل ذکری نیست اما در صورتی که بخواهیم در آینده این اقدام را انجام دهیم قطعاً در زمینه دارایی‌ های منابع گازی غنی هستیم، اگر میادین مشترکمان را توسعه دهیم و میزان برداشت خود را از این میادین افزایش دهیم قطعا می توانیم میزان گازی را داشته باشیم که در صورت ایجاد قرارداد به تمام اروپا گاز صادر کنیم، اکنون نیز قرارداد کوچکی با ترکیه برای گازرسانی داریم که قطعاً در صورت توسعه میادین گازی بهترین راه برای گازرسانی به اروپا از طریق خطوط لوله نیز از ترکیه است.
حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2022
نماینده مجلس: همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند تولید نفت و گاز در ایران را افزایش دهد
اما از نظر تامین نفت قطعاً در صورتی که تحریم‌ ها مرتفع شود می توانیم بخش زیادی از بازار را داشته باشیم چرا که توان و ظرفیت تولید بالایی داریم، در سال ۱۳۸۹ تولیدی ما حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت بود و بیش از دو و نیم میلیون بشکه از این نفت و میعانات گازی صادرات می شد اما اکنون به دلیل تحریم ها نمی توانیم نقش‌ آفرینی واقعی خود را در بازار داشته باشیم.
در دراز مدت نیز اگر میادین مشترک نفتی خود را توسعه دهیم و ظرفیت تولیدمان را نیز بالا ببریم قطعاً میتوانیم بیش از دو و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کنیم.
اگر انرژی برق را نیز در نظر بگیریم در پیک مصرف ما گاها کاهش برق رسانی را در داخل کشور داریم، ما چیزی حدود ۶۸ هزار مگاوات در روز تولید داریم که در پیک مصرف گاها همین میزان نیز مصرف برق داریم، البته که بر اساس برنامه توسعه کشور قرار بود سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم که چندین سال نیز این موضوع انجام شد اما متاسفانه پس از سال ۸۹ ایجاد ظرفیت جدید روند کاهشی پیدا کرد.
آقای دکتر هدایت الله خادمی ضمن تاکید بر این نکته که ایران می‌تواند حتی گاز روسیه را وارد کند و سپس به اروپا صادر کند بیان کرد:
اگر مسئولین کاردان و متخصصی داشته باشیم می توانیم چندین فاز توسعه میادین را با هم آغاز کنیم و حتی بدون کمک های خارجی به سرعت به مرحله صادرات برسیم، پیش بینی من این است که اگر فعالانه عمل کنیم می توانیم ظرف ۵ سال بخش بزرگی از بازار را داشته باشیم.
وی افزود:
امیدواریم بیشتر به فکر میادین مشترکمان باشیم و به عنوان دومین دارنده ذخایر بزرگ گازی در جهان، برداشت های خود را توسعه دهیم و بخشی از بازار را داشته باشیم.
روسیه اولین دارنده ذخایر بزرگ گازی در جهان است و ۱۹ درصد بازار گاز جهان را دارد با توجه به رابطه خوبی که با روسیه داریم این کشور می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند درست است که روسیه و ایران تقریباً بخش بزرگی از ذخایر گازی جهان را دارند اما با همکاری یکدیگر می‌توانند بخش بزرگی از بازار جهان را نیز تصاحب کنند، و این به نفع هر دو کشور است چرا که می توانند نرخ گاز را در جهان تعیین کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала