افزایش عقرب‌های سمی در ایران

CC0 / Pixabay / عقرب
عقرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2022
اشتراک
رسانه: هجوم عقرب‌ها در گرمای تابستان به خانه‌های مردم سبب افزایش عقرب‌گزیدگی و نگرانی روانی مردم شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، از بخش سندرک و برخی روستاهای شرقی هرمزگان خبر می‌رسد که هجوم عقرب‌ها در گرمای تابستان به خانه‌های مردم سبب افزایش عقرب‌گزیدگی و نگرانی روانی مردم شده است.
احمدی عضو شورای اسلامی روستای چاهنان گفت: "با قطع شدن سمپاشی ها و عملیات پیشگیری هجوم حشرات گزنده در روستا، آمار عقرب گزیدگی و به طبع آن همزمان مطالبات اهالی برای جلوگیری از این خطر کشنده رو به افزایش است.
عقرب‌ها پس از بارندگی‌های اخیر و رسیدن رطوبت به تخم‌هایشان در تنه درختان لیمو که چند سال پیش بر اثر بیماری جاروک جادوگر قطع شده و حالا مکان زندگی دسته‌های عقرب است، چندین برابر شده‌اند و چون سمپاشی منظمی برای کشتن آنها وجود ندارد، عملا راه روستا را در پیش می‌گیرند و به خانه‌های مردم که خُنک است، هجوم می‌آورند".
دانشمندان روش تشخیص سم در میوه ها را ابداع کرده اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
گزارش و تحلیل
دانشمندان روش تشخیص سم در میوه ها را ابداع کرده اند
علی احمدی پناه یک مهندس کشاورزی در منطقه شرق هرمزگان گفت: "عقرب‌ها و مارها پس از بارندگی مونسونی اخیر بشدت افزایش پیدا کرده‌اند و چون استان هرمزگان در بخش انتهایی مسیر سیلاب‌هایی است که از استان‌های همجوار به سمت دریا می‌رود، لذا این سیلاب‌ها در طول مسیر، خانه بسیاری از عقرب‌ها و مارها را در حاشیه رودخانه‌ها تخریب می‌کند و آنها را با خود همراه می‌سازد و لذا در بخش انتهایی مسیر که رودخانه وسعت پیدا می‌کند، این جانوران موذی فرصت پیدا می‌کنند تا از آب خارج شوند و به سمت روستاهایی بیایند که شرایط زیست دارند".
بنابر آماری که از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گرفته شده اعلام می‌کند، شمار موارد عقرب گزیدگی طی امسال به میزان قابل توجهی در مناطق مختلف افزایش یافته به طوری که در فروردین امسال 40 درصد، اردیبهشت‌ماه 31 درصد و در خرداد نیز بیش از 25 درصد نسبت به همین ماهها در سال گذشته شاهد افزایش عقرب‌گزیدگی‌ها بودیم. اما در تیرماه آمار بسیار بیشتر هم شده و در تیر 1400، بیش از 680 عقرب گزیدگی ثبت شده اما در تیرامسال این رقم به 942 مورد رسیده است که ضرورت چاره اندیشی برای مردم مناطقی که در معرض گزش‌های عقرب قرار می‌گیرند را دوچندان ساخته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала