خاویار ایرانی و محروم بودن بسیاری از شهروندان ایرانی از آن +عکس

© Sputnik / Valeriy Melnikov خاویار
 خاویار   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2022
اشتراک
۱۰۰ گرم خاویار برای صبحانه یک خانواده ایرانی از حقوق ماهیانه یک کارگر در این کشور گران‌تر است.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری گسترش نیوز در رابطه با خاویار ایرانی و محروم بودن خانواده‌های ایرانی از این محصول گزارشی تهیه کرده و مواردی را مورد بررسی قرار داده است.
در این گزارش آمده است که در ایران افراد زندگی‌های بسیار متفاوتی دارند و این تفاوت تا جایی است که حتی وضعیت خورد و خوراک آنها مانند فاصله زمین تا آسمان است. افرادی که از موقعیت مالی مناسبی برخوردار هستند و میز لاکچری را برای صبحانه خود می‌چینند و یکی از این مواد غذایی که در این سفره لاکچری ممکن است دیده شود، خاویار است. و این در حالی‌ست که ۱۰۰ گرم خاویار برای چند روز صبحانه یک خانواده از حقوق ماهیانه یک کارگر گران‌تر است و با قیمت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‍‌رسد.
قیمت هر کیلو خاویار در دو سال اخیر تغییرات اساسی داشته است. هر ساله نرخ هر کیلو خاویار به سبب تغییر نرخ ارز و قیمت‌های متفاوت جهانی می‌تواند تغییر کند. ایران بهترین تولیدکننده خاویار است و خاویار ایرانی به عنوان یکی از نشانه‌های ایران در حوزه شیلاتی و به نوعی در کنار زعفران ایرانی، شناسنامه ما به حساب می‌آید. سال‌ها است که ایران در زمینه تولید خاویار فعالیت دارد. حدود ۹۰ درصد خاویار جهان از طریق کشور ما تولید می‌شود. خاویارهای ایران بهترین نوع خاویاری هستند که تولید می‌شود.
خاویارهای ایرانی پس از استحصال در شیشه‌ها و قوطی‌های مختلف با وزن‌های متفاوت قرار داده می‌شوند. یکی از رایج‌ترین نوع بسته‌بندی در بین خاویارها بین وزن‌های ۵۰ و ۱۰۰ گرم است. خرید خاویار با وزن ۱۰۰ گرمی در ایران بسیار رایج است.
سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بالاترین میزان تولید خاویار متعلق به ایران است، گفت: «سالانه ۱۶ تن تولید خاویار داریم که همه آنها پرورشی است، زیرا صید ماهیان خاویاری از سال‌های قبل ممنوع شده است. افق ما تولید ۱۰۰ تن خاویار پرورشی در سال است. در حوزه گوشت ماهیان خاویاری نیز سالانه بیش از ۳ هزارتن تولید داریم که در افق ۱۴۰۴ این عدد به ۲۰هزارتن خواهد رسید.»
کاربران عنوان می‌کنند وقتی که نرخ ۵۰ گرم خاویار از ۲ میلیون تومان می‌گذرد قطعا وجود خاویار در میز صبحانه، آن را به صبحانه‌ای لاکچری تبدیل می‌کند. بنابراین خاویار در دسته مواد غذایی لاکچری قرار دارد و تنها در برخی از خانه‌ها استفاده می‌شود. این کاربران عنوان می‌کنند که قدرت خرید مردم در ماه‌های اخیر به حدی پایین آمده است که به سختی و با کاستی‌های زیادی زندگی خود را می‌گذرانند و خرید و خوردن خاویار برای آنها در میان این همه مشکلات، گرانی و تورم گم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала