آیا لاک‌پشت های نر در حال انقراضند؟

© Sputnik / Vladimir Burovلاک پشت
لاک پشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2022
اشتراک
آب و هوا در حال تغییر بر حیات وحش در سراسر جهان تأثیر می گذارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای " iflscience"، دانشمندانی که به لاک‌پشت‌های دریایی در امتداد خط ساحلی فلوریدا کمک می‌کنند، بر اساس تجربه خود اخبار تکان‌دهنده‌ای را ارائه کرده‌اند - در چهار سال گذشته، آنها هیچ بچه لاک‌پشت نر پیدا نکرده‌اند. لاک پشت هایی که تحت تعیین جنسیت وابسته به دما هستند (دمای تخم در حال رشد تعیین کننده جنسیت است) تحت فشار شدید ناشی از امواج گرمای شدید قرار گرفته اند و این اکتشافات تنها به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که آب و هوا در حال تغییر بر حیات وحش در سراسر جهان تأثیر می گذارد.
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که گرمایش زمین باعث کاهش شدید لاک پشت‌های نر شده و جنس ماده غالب شده است.
دمای شن و ماسه‌ای که تخم‌ها در آن دفن می‌شوند، بر جنسیت لاک پشت های دریایی تاثیر می‌گذارد. نرها در حال حاضر اقلیت کوچکی از لاک پشت‌های دریایی را تشکیل می‌دهند و تعداد آنها به ۱۰ درصد رسیده است. با داغ‌تر شدن شن‌ها، تعداد کمتری از لاک پشت‌های نر رشد می‌کنند و جنس ماده غالب می‌شود.
تغییرات اقلیمی، فشار زیادی بر گونه‌های در معرض انقراض وارد می‌شود. هفت گونه لاک پشت دریایی وجود دارد و همه آنها با گرم شدن هوا، ماده بیشتری تولید می‌کنند. همه آنها کفه‌ی نسبت جنسیتی را به شدت به سمت جنس ماده متمایل کرده‌اند.
طبق گفته‌ی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، تخم‌های لاک پشت دریایی که در شن‌های داغ‌تر از 88.8 درجه فارنهایت (31 درجه سانتی‌گراد) دفن شده‌اند، ماده خواهند بود. این پدیده در سراسر جهان مشاهده شده است. یک مقاله‌ی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۹۹ درصد از لاک پشت‌ها در شرق استرالیا هم ماده هستند.
کدام سریعتراست خرگوش یا لاک پشت؟ + ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2017
کدام سریعتراست خرگوش یا لاک پشت؟ + ویدیو
کارشناسان در مورد نتیجه‌ی این واقعه برای جمعیت لاک پشت‌های دریایی اختلاف نظر دارند. دیوید اونز زیست شناس و استاد بازنشسته کالج چارلستون در سال ۲۰۱۸ به واشنگتن پست گفت که طی چند دهه تا یک قرن آینده، جمعیت لاک پشت‌های دریایی با کمبود شدید نرها مواجه خواهد شد.
کاهش لاک پشت‌های نر می‌تواند منجر به تنوع ژنتیکی ناپایدار بین لاک پشت‌های دریایی شود. به طور معمول در هر گروه از لاک پشت‌های دریایی، تقریبا ۹۰ درصد مواقع، ماده ها از تخم بیرون می‌آیند و شواهد نشان می‌دهد که برای بارور کردن همه تخم‌ها تنها به چند نر نیاز است.
داشتن تعداد زیادی جنس ماده، می‌تواند یک سازگاری تکاملی برای افزایش جمعیت گونه‌ی در معرض انقراض باشد. چند مطالعه دیگر هم نشان داده‌اند که اگر تخم‌ها خیس باشند، نرها همچنان در لانه‌های داغ هم تولید می‌شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала