میزان سرمایه‌گذاری در میدان آزادگان چقدر است؟

© AP Photo / Vahid Salemiپارس جنوبی
پارس جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2022
اشتراک
رسانه: شرکت ملی نفت ایران، مقدار ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع کشور را بالغ بر ۱۶۰ میلیارد بشکه اعلام کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، ایران بزرگ‌ترین دارنده منابع هیدروکربوری جهان است. شرکت ملی نفت ایران، مقدار ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع کشور (نفت خام، میعانات و مایعات گازی) را بالغ بر ۱۶۰ میلیارد بشکه و ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی را ۳۳.۳۳ تریلیون مترمکعب اعلام و عنوان کرد که این میزان ذخایر، ایران را در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تامین‌کننده انرژی در جهان قرار داده است.
ایران با کشورهای همسایه خود ۲۸ میدان مشترک دارد که از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نیز نفتی و گازی است. ایران یکی از معدود کشورهای جهان با این تعداد ساختار مشترک بوده و از این حیث بحث بهره‌برداری از میادین مشترک دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است.
از این ۲۸ میدان مشترک، ایران با عراق با توجه به مرز طولانی، ۱۲ حوزه مشترک، با امارات متحده عربی ۷ ساختار مشترک، با قطر و عمان هر کدام ۲ مخزن مشترک، با کویت و ترکمنستان یک میدان مشترک و با عربستان ۲ میدان نفتی اسفندیار و فروزان و میدان گازی فرزاد مشترک است.
کارشناسان: ایران و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین و هند می شوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2022
کارشناسان: ایران و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین و هند می شوند
امضا تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری توسعه یکپارچه میدان آزادگان با سرمایه‌گذاری ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید داخلی منتخب انجام شد. با اجرای این تفاهم‌نامه، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، طرح ‎توسعه یکپارچه ‎میدان نفتی مشترک آزادگان، با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی و با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز، عملیاتی خواهد شد.
تولیدی کردن ۲۰ حلقه چاه جدید و افزایش ناوگان حفاری به میزان ۷۰ درصد در میدان آزادگان جنوبی در استان خوزستان و افزایش تولید از ۸۱ به ۱۰۳ هزار بشکه در روز، پایان یافتن مذاکرات فنی-اقتصادی و قراردادی با شرکت چینی ساینوپک و پاراف قرارداد برای توسعه فاز دوم میدان مشترک یادآوران در استان خوزستان برای افزایش تولید از ۱۱۰ به ۲۱۰ هزار بشکه در روز و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم توسعه میادین مشترک یاران جنوبی از دیگر اقداماتی است که در میادین مشترک غرب کارون برای تامین حداکثری منافع ملی انجام شده است.
میادین غرب کارون جزو جوان‌ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود درمجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.
عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران برای تولید برق است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2022
عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران برای تولید برق است
انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ۳ میدان نفتی با شرکت‌های روسی به ارزش حدود ۴.۸ میلیارد دلار از مهم‌ترین فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم است. میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در بستر خلیج‌فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است. مجموع ذخایر گازی این میدان ۳۹ تریلیون مترمکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز ۵۶ میلیارد بشکه است.
از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن ۱۴ تریلیون مترمکعب و در میعانات گازی ۱۸ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که معادل ۸ درصد از کل گاز جهان است.
از سوی دیگر اجرای طرح تولید زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی به میزان ۱۱ میلیون مترمکعب در روز تا زمستان ۱۴۰۱ و پیگیری برای اصلاح و نصب سکوی فاز ۱۳A پارس جنوبی جهت افزایش تولید به میزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز نیز در حال انجام است تا تولید گاز در زمستان از این میدان مشترک به حداکثر برسد.
پیشبرد اجرای ۱۸ مورد از مهم‌ترین پروژه و طرح‌های توسعه و نگهداشت تولید در میادین مشترک گازی با ایجاد زمینه بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این میادین نیز در حالی انجام شده که در سال‌های اخیر همواره نگرانی‌هایی نسبت به افت تولید میادین گازی و به ویژه پارس جنوبی مطرح شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала