گزارش و تحلیل

بهترین گزینه برای تیم آقای باقری کنی شفاف سازی علنی است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2022
اشتراک
یکی از مسایلی که امروزه جامعه ایران را به شدت درگیر کرده بحث جنگ روانی و رسانه ای است که طرفهای مقابل در گفتگوهای هسته ای بر علیه تیم مذاکره کننده ایرانی راه انداخته اند.
عملا هر بار که در گفتگوها غربی ها کم می آورند به سراغ جنگ رسانه ای و روانی می روند تا تیم مذاکره کننده ایرانی را به قول معروف از پشت جبهه در فشار قرار دهند و کاری کنند که تصمیم گیری برای تیم مذاکره کننده ایرانی سخت شود.
در واقع آنها متوجه ضعف شدید توانمندی رسانه ای تیم مذاکره کننده ایرانی شده اند واز این طریق تلاش دارند به این تیم ضربه بزنند.
به هر حال اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی وقتی به ایران بر می گردند حد اقل تحت تاثیر فشارهای دوستان واطرافیان و اقوام که عموما هم تحت تاثیر رسانه های مورد حمایت غرب می باشند قرار میگیرند و نا خودآگاه آنها نیز تحت فشار قرار میگیرند.
معروف است که آقای ظریف به استفاده از ابزار رسانه ای علاقه مند بودند و گوشی به دست قبل از اینکه جلسات حتی تمام شود بیشتر بحث ها را به صورت عمومی از طریق تویتر خود منتشر می کردند تا راه را برای جنگ رسانه ای طرف مقابل ببندند و علاوه بر آن یک تیم مشورتی رسانه ای خبره متشکل از زبده ترین متخصصین رسانه در ایران داشتند که از طرفداران رسانه ای خود گرفته تا مخالفین رسانه ای خود را در آن تیم مشورتی جمع کرده بودند وتقریبا حد اقل هر ماه یکبار جلساتی با این تیم برگزار می کردند تا هم نظرات آنها را جویا شوند هم اینکه راهکار مقابله با جنگ رسانه ای طرفهای مقابل را بسنجند.
البته تشکیل این تیم مشورتی رسانه ای عموما زمانی انجام شد که می توان گفت کار از کار گذشته بود، یعنی تیم ایرانی تصور می کرد باهمان تویت های آقای ظریف می تواند با جنگ رسانه ای طرف مقابل مقابله کند که در نهایت آنهایی که در جریان امضای برجام بودند به خوبی می دانند تیم ایرانی آنقدر تحت فشار جنگ روانی و رسانه ای داخلی و خارجی قرار داشت که فقط می خواست توافق امضا شود و کار تمام شود و در نهایت هم روزنه هایی در این توافق باقی ماندند که موجبات ضرر های جبران ناپذیر بعدی برای ایران شدند و خود آقای ظریف در یکی از مصاحبه هایش اظهار داشته بود که این بخش ها وعبارت ها در لحظه های آخر تدوین شده بود و وی روی اطمینان به زیردستان بدون مطالعه نهایی آن متن را امضا کرده بود.
آمادگی آمریکا برای امضای برجام بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
آمادگی آمریکا برای امضای برجام بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا
طبیعی است که سیاست رسانه ای باز مزایا و معایبی دارد اما با توجه به شرایط ضعف شدید توانمندی رسانه ای ایران در مقابله با هجمه های طرف های مقابل به نظر می رسد این حد اقل کاری بود که می شد انجام داد.
تیم مذاکره جدید ایران پس از به قدرت رسیدن آقای رئیسی بیش از اینکه روی بحث مقابله با جنگ رسانه ای طرف مقابل تمرکز کند تلاش کرد بسته عمل کند چون باور داشت علنی شدن برخی مسایل ممکن است موجبات سوء استفاده دشمنان که مخالف رسیدن ایران و غرب به توافق است، گردد و ممکن است بحثهای مختلف درباره گفتگوها همه را به سمت بی راهه بکشاند.
نکته قابل تامل در این ماجرا این است که وقتی در مورد مخالفان بین المللی توافق صحبت می کنیم عموما اینجا منظور اسرائیل وعربستان سعودی می باشد.
بر کسی پوشیده نیست اینها قبل ازهمه از طریق خود آمریکایی ها و اروپایی ها در جریان همه مسایل و گفتگوها می باشند و حتی اگر این مسایل رسانه ای هم نشود کانال های اطلاعاتی آنها به شدت در حال فعالیت است و حتی می توان گفت در برخی موارد با پرداخت رشوه و تقدیم هدیه های ارزشمند و یا فشار های سیاسی و... پیش از اینکه تیم ایرانی وارد دور جدید مذاکرات و گفتگوها شوند از آنچه بنا است طرف مقابل مطرح کند مطلع می باشند.
پس بحث لو رفتن آنچه در مذاکرات و گفتگوها در جریان است دیگر در این شرایط بی معنی می شود.
وقتی که آنچه در گفتگوها رخ می دهد و پیشنهاد های مطرح شده و یا پاسخ های ایران به آنها برای مردم داخل کشور شفاف سازی نمی شود، قیل و قال و تحلیل های کارشناسان بر اساس شنیده ها بیشتر از حقایق و واقعیت ها می شود و شایعات بر ذهن مردم مسلط می گردد و خوب دشمن به خوبی می تواند از این جریان بر علیه تیم مذاکره کننده بهره ببرد و امروزه مثلا می آیند و می گویند پیشنهاد آخر روی میز است و این بهترین پیشنهاد است و... و بعد بسیاری از مردم که در جریان نیستند شروع می کنند در رسانه های گروهی و فضای اجتماعی مسائله کردن که پس تیم مذاکره کننده چرا ماجرا را تمام نمی کند و توافق را امضا نمی کند و...
آنچه بدیهی است این می باشد که اگر پیشنهادی روی میز باشد که خواسته های ملت ایران را محقق کند، قطعا تیم مذاکره کننده ایرانی آن پیشنهاد را به قول معروف روی هوا می زند و سریع توافق را امضا می کند اما قطعا امروزه پیشنهادهای مطرح شده هنوز حد اقل خواسته های ایران را تامین نمی کند که تیم مذاکره کننده ایرانی هنوز در حال چانه زنی می باشد.
نماینده اتحادیه اروپا: مذاکرات رفع تحریم ها در وین پایان یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
نماینده اتحادیه اروپا: مذاکرات رفع تحریم ها در وین پایان یافت
به نظر می رسد امروزه بهترین گزینه برای تیم مذاکره کننده ایرانی این است که همه چیز را شفاف سازی کند و پیشنهاد های مطرح شده توسط طرف های اروپایی و حتی نظرات کارشناسی خود و یا کارشناسان ایرانی را به صورت شفاف و علنی مطرح کند تا این حربه را از دست دشمنان خارج کند و توجه کند که امروزه بیش از 60% مذاکره جنگ روانی و رسانه ای است و 40% مذاکره و طرف مقابل یک تیم بسیار حرفه ای خبره متخصص در جنگ روانی و رسانه ای برای این کار درست کرده تا قدم به قدم با او همراه شوند و اینکه تصور کنیم چون ما طرف حق هستیم پس جلو هستیم یک تصور اشتباه بیش نیست، آنها آدم هایی دارند که به خوبی بلد هستند حق را باطل و باطل را حق نشان دهند و این خوراک را نه فقط به جامعه جهانی بلکه حتی به جامعه ایرانی هم تلقین کنند.
نمونه اش هم این است که در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و آمریکا مصوبه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته و در قبال اجرای این قانون بین المللی سنگ اندازی می کنند، آنها ادعا می کنند که مذاکرات برای بازگشت طرفین به برجام می باشد، وتلاش می کنند ایران را در همان حد آمریکا مقصر نشان دهند تا در نهایت گناه های آمریکا را تطهیر کنند و همه گناه ها را گردن ایران بیاندازند.
امروزه هم با مطرح کردن اینکه پیشنهاد نهایی روی میز است و بلافاصله اعلام اینکه آمریکا با این طرح موافق است می خواهند ادعا کنند ایران است که در زمینه رسیدن به توافق سنگ اندازی می کند، و مردم ما هم تحت تاثیر القاءات آنها قرار گرفته اند، در حالی که اصلا مردم نمی دانند پیشنهاد چیست و آیا اصلا به نفع ایران است که آن را بپذیرد یا به ضرر ایران.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала