گزارش و تحلیل

سایوز بدلیل ضریب اطمینان بالا انتخاب شد

© Photo / NASA/Bill Ingallsسایوز بدلیل ضریب اطمینان بالا انتخاب شد
سایوز بدلیل ضریب اطمینان بالا انتخاب شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
هفته ی گذشته سرویس مطبوعاتی روس کاسموس به خبرنگاران اعلام کرد که ۹ اوت، موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانورماهواره خیام برای شناسایی زمین از راه دور را که توسط شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته شده، به مدار زمین پرتاب می کند.
این ماهواره قرار است از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در سومین اطلاعیه ی خود اعلام کرد:
سازمان فضایی ایران به اطلاع مردم شریف ایران و متخصصان کشور می رساند که ماهواره خيام، يك ماهواره سنجش از دور با قابليت تصويربرداری با دقت يك متر است. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی با دقت تصویربرداری 5 تا 10 متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانايي ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می شود.
برنامه توسعه حامل‌های ماهواره (پرتابگر) بومی نیز در کشور ایران، با یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری های بومی با جدیت و قوت در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. در این راستا، سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی "نور 2" با ماهواره‌بر بومی قاصد، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد. به فضل الهی، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف كشور، تا انتهای سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد و این مسیر تا رسیدن فناوری بومی تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی تا پایان دولت سیزدهم ادامه پیدا خواهد کرد.
با توجه به وزن بيش از نيم تنی ماهواره خيام و نيز درصد بسيار بالای موفقيت پرتابگر سايوز، پرتاب اين ماهواره به كشور روسيه واگذار شده است. لازم به ذكر است با توجه به ضريب اطمینان بالای پرتابگر سايوز در پرتاب و مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی كه خود توانايی پرتاب ماهواره را دارند نيز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.
همانطور که در اطلاعیه‌های قبلی اعلام شد زیرساخت‌های لازم جهت کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعبیه شده است و از لحظه پرتاب، داده های فضایی حاصل از فعالیت این ماهواره تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
ساير ويژگی ها و موضوعات مربوط به ماهواره خيام در اطلاعيه‌های بعدی سازمان فضايی جمهوری اسلامی ايران متعاقبا اعلام خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала