گزارش و تحلیل

اروپا کشورهای رشد یابنده را از گاز محروم می کند

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر اروپا کشورهای رشد یابنده را از گاز محروم می کند
اروپا کشورهای رشد یابنده را از گاز محروم می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
اشتراک
اروپا رقابت بی سابقه ای در بازارهای جهانی LNG به راه انداخته است. این روند "جنوب جهانی" را با چه تهدیداتی روبرو می کند؟
اسپوتنیک به نقل از روزنامه آلمانی هندلسبلات می نویسد: بحران حاد انرژی در کشورهای در حال توسعه پیامد مستقیم تحولات بازار انرژی اتحادیه اروپا است. در اروپا، در نتیجه کاهش عرضه گاز روسیه، تقاضا برای LNG به شدت افزایش یافته است. اما دقیقا این گاز طبیعی مایع است که مهمترین منبع تامین انرژی برای کشورهای "جنوب جهانی" می باشد. شرکت های انرژی محلی قادر به خرید LNG با قیمت های افزایش یافته نیستند. استیو هیل، معاون اجرایی شرکت بریتانیایی نفت و گاز شل، وضعیت جنوب آسیا را بحرانی خواند. به گفته وی، اروپا در حال "پمپاژ کردن" LNG از سایر نقاط جهان است و نارضایتی اجتماعی در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است.
نمایندگان بنگلادش هم اینک اتحادیه اروپا را متهم کرده اند که تولیدکنندگان LNG را با پول "شکار" کرده و میلیون ها نفر در کشورهای در حال توسعه را "در تاریکی فرو می برد". مقامات بنگلادش به سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها دستور داده‌اند که پس از غروب آفتاب تعطیل شوند. دلیل آن بسیار ساده است - نیروگاه های حرارتی سوخت کافی برای تامین برق کشوری با جمعیت 171 میلیون نفری ندارند.
برق روزانه و برای ساعات طولانی قطع می شود. LNG یک پنجم گاز مورد نیاز آن کشور را تامین می کند. در طول دو سال از مه 2020 تا مه 2022، قیمت گاز در بنگلادش 10 (10!) برابر افزایش یافت. پس از اینکه آلمان پایانه های گازی خود در دریای بالتیک را به بهره برداری برساند، حتی این ارقام نیز بالاتر خواهد رفت.
پاکستان چند سال پیش قراردادهای بلندمدتی در زمینه تامین LNG با شرایط مطلوب منعقد کرد، اما اکنون تامین کنندگان ادعا می کنند که کمبود LNG در انبار دارند. در اوایل ژوئیه، دولت نتوانست در مناقصه یک میلیارد دلاری برای LNG برنده شود. در کشور در هفته های اخیر برق دائما قطع شده بود و برای مدت طولانی روشنایی و تهویه مطبوع کار نمی کرد. مردم خشمگین برای اعتراض به خیابان ها ریختند و پلیس مجبور شد با باتوم و گاز اشک آور آنها را متفرق کند. برای حل بحران انرژی، پاکستان وارد کردن زغال سنگ از افغانستان همسایه را آغاز کرد.
در سریلانکا، ذخایر نفت در ماه مه سال جاری به پایان رسید. شورش های دسته جمعی در کشور ادامه دارد و منع رفت و آمد اعلام شده است. عواقب ویرانگر دیگر کشورهای آسیای جنوبی را تهدید می کند که مجبور به روی آوردن به زغال سنگ و نفت کوره هستند.
نورد استریم-۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
گزارش و تحلیل
فرانسوی ها در باره کاهش عرضه گاز از طریق نورد استریم
کانال خبری قطری الجزیره به نظر نماینده سرویس تحلیلی پیشرفته ریستاد انرژی، کاوشال رامش استناد می کند که بر اساس آن افزایش شدید رقابت در بازار جهانی LNG نتیجه مستقیم کاهش عرضه از طریق نورد استریم 1 است. واضح است که گاز مایع به اندازه کافی برای همه وجود نخواهد داشت. در آستانه زمستان، اروپا بیشتر و بیشتر LNG خریداری خواهد کرد، کشورهای ثروتمند آسیایی - ژاپن، تایوان و کره جنوبی - به ناچار وارد رقابت شدید با آن خواهند شد. آنها در حال حاضر هم خرید "وحشت" LNG را آغاز کرده اند. در عین حال، کشورهای فقیر آسیا باید به زغال سنگ و هیزم روی بیاورند.
به گفته ریستاد انرژی، سطح قیمت مواد انرژی زا و مقدم بر همه LNG باعث می شود که گاز نه تنها برای کشورهای فقیر آسیا، بلکه حتی برای بخش صنعتی اروپا نیز مقرون به صرفه نباشد. پس از اعلام کاهش عرضه گازپروم، معاملات آتی LNG در اروپا 10 درصد افزایش یافت. اگرچه بازار LNG در سال‌های اخیر شاهد نوسانات قیمت قابل توجهی بوده است، اما ارقام جهانی اکنون در سراسر جهان به سمت بالا رفته و به دنبال اروپا، در آسیا نیز در حال افزایش است. نه تنها گاز، بلکه نفت و زغال سنگ نیز کمبود دارد. پس از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای توقف تدریجی واردات نفت روسیه در ماه مه، قیمت نفت بلافاصله 4 درصد افزایش یافت. اوپک می گوید جهان ذخایر نفتی کافی برای جبران از دست دادن عرضه روسیه ندارد. و بنابراین اروپا شروع به خرید وحشت LNG، نفت و سوخت دیزل در آفریقا، آمریکای شمالی و خاورمیانه کرد. آلمان که در اول اوت از خرید زغال سنگ روسیه خودداری کرد، با درخواست افزایش تحویل زغال سنگ به دولت کلمبیا مراجعه نمود.
بر اساس گزارش نشریه تجاری Nikkei Asia، اقدامات اتحادیه اروپا در حال حاضر صدمات جبران ناپذیری را به کشورهای دارای قدرت خرید کمتر از جمله سریلانکا، پاکستان و بنگلادش و همچنین هند وارد کرده است. اما در نتیجه، اروپا به خود نیز آسیب می رساند، زیرا با افزایش قیمت ها به سطحی ظالمانه، بازارهای انرژی جهان را نامتعادل می کند. و این در زمانی که اقتصاد جهانی نیاز به بهبودی از اپیدمی کووید-19 دارد.
رقابت با کشورهای ثروتمند آسیایی نیز برای اروپا نوید خوبی ندارد. تحلیلگران بلومبرگ معتقدند که چین به زودی به رقابت برای LNG خواهد پیوست. سال گذشته چین بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع بود. به دلیل محدودیت های کووید، این کشور به طور موقت مصرف را کاهش داده است. با این حال، با از سرگیری رشد اقتصاد چین، مسیرهای عرضه LNG دوباره به سمت خاور دور تغییر خواهد کرد.
کارشناسان نتیجه می‌گیرند که این روند همچنان توسط "سه بزرگ" آسیایی (چین، ژاپن، کره جنوبی) تعیین می ‌شود و اروپا، علی‌ رغم قیمت‌ های بالا، نمی ‌تواند جریان را به نفع خود تغییر دهد. علاوه بر این، بازیکنان در آمریکای لاتین، آسیای جنوبی و خاورمیانه به مبارزه برای LNGپیوسته اند که در تابستان امسال 21 میلیون تن LNGدریافت خواهد کرد. و این 6.7 میلیون تن بیشتر از میانگین دو سال گذشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала