گزارش و تحلیل

خیام و اطلاعات آن کاملا متعلق به ایران است

© Photo / IRNAماهواره نظامی ایران
ماهواره نظامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2022
اشتراک
ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوري اسلامي ايران است.
تمامي فرامين مربوط به كنترل و بهره برداري از اين ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط كارشناسان ايراني مستقر در پايگاه‌هاي فضايي متعلق به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خاك جمهوري اسلامی ايران انجام و صادر خواهد شد.
سرویس مطبوعاتی روس کاسموس اخیرا به خبرنگاران گفت:
9 اوت، موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانور ماهواره خیام برای شناسایی زمین از راه دور را که توسط شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته شده، به مدار زمین پرتاب می کند.
این همکاری مشترک اولین همکاری ایران و روسیه در زمینه ی فضایی نیست و آخرین نیز نخواهد بود.
زمستان سال گذشته حسین فرجامی رئیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان اعلام کرد:
روسیه اولین کشوری است که در زمینه همکاری با ایران در جنوبگان پیش قدم شده و یک پیمان همکاری سه ساله میان دو کشور به تصویب رسیده که از شش ماه پیش اجرایی شده است.
برخی از ویژگی‌های ماهواره ایرانی خیام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2022
برخی از ویژگی‌های ماهواره ایرانی خیام
براساس این پروژه، روسیه یکی از پایگاه‌ های تحقیقاتی و آموزشی "میرنی"، "وستوک"، "پروگرس"، "نوولاساروسکایا" یا "بلینگ‌هاوزن" خود را در قطب جنوب را برای آموزش فضانوردان و شبیه سازی شرایط فضا در اختیار ایران می گذارد.
این همکاری در حالی تقویت میشود که نخستین تصمیم رئيس جدید سازمان فضایی روسیه، پایان مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۲۰۲۴ و ساخت یک ایستگاه فضایی روسی‌ است. مقامات روس می‌گویند از سال ۲۰۲۵ ایستگاه فضایی بین‌المللی هر سال میلیاردها دلار هزینه مضاعف خواهد داشت و با مشکلات فنی روزافزون روبه‌رو خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز در سفر به روسیه در مصاحبه ی اختصاصی با اسپوتنیک فارسی از پروژه های متعدد فضایی مشترک با روسیه یاد کرد و بهره گیری از تجربیات دانشمندان روسیه با همراهی ایده های جدید دانشمندان ایرانی را برای هر دو طرف سودمند عنوان کرد.
ماهواره خیام، گامی مهم برای تامین داده های ماهواره ای و توسعه کاربرد های صنعت فضایی در جمهوری اسلامی ایران است که هفته آینده از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران روابط عمومی سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره 2 ماهواره خیام اعلام‌ کرد ماهواره خيام هفته جاري از پايگاه فضايي بايكونور قزاقستان با پرتابگر سايوز به فضا پرتاب خواهد شد.
بر اساس این گزارش ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوري اسلامي ايران است. تمامي فرامين مربوط به كنترل و بهره برداري از اين ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط كارشناسان ايراني مستقر در پايگاه‌هاي فضايي متعلق به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خاك جمهوري اسلامی ايران انجام و صادر خواهد شد.
مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه های اخذ داده های ماهواره ای ماهواره خیام تنها در خاك جمهوري اسلامي ايران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامين و دريافت اطلاعات از اين ماهواره تماما طبق الگوريتم رمزنگاري شده اي كه قبلا توسط محققين سازمان فضايي در آن تعبيه شده است انجام شده و در اين فرآيند هيچ كشور ثالثي امكان دسترسي به اطلاعات آن را نداشته و برخي شايعات منتشره در خصوص استفاده از تصاوير اين ماهواره براي مقاصد نظامي ساير كشورها صحت ندارد.
با توجه به فعالیت ها و اهداف صرفا صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقاء توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و ... استفاده می شود و نیروهای دفاعی كشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می کنند.
لازم به ذکر است همانطور که مسیر توسعه ماهواره های بومی در کشور یک مسیر غیر قابل حذف و غیر قابل انکار است، همکاری های بین المللی نیز نه تنها صنعت فضایی ایران را وارداتی نخواهد کرد بلکه به زودی و با لطف الهی و عزم جدی محققین ایرانی، این صنعت در کشور تبدیل به یک صنعت صادر کننده خواهد شد.
شایان توجه است ساير ويژگي ها و موضوعات مربوط به ماهواره خيام در اطلاعيه هاي بعدي سازمان فضايي جمهوري اسلامي ايران متعاقبا اعلام خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала