گزارش و تحلیل

رسانه چینی: پاسخ مسکو به دست درازی واشنگتن باز هم قانع کننده بود

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر زیردریایی هسته ای "بلگورود" رسماً به نیروی دریایی روسیه پیوست
زیردریایی هسته ای بلگورود رسماً به  نیروی دریایی روسیه پیوست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2022
اشتراک
زیردریایی هسته ای "بلگورود" رسماً به نیروی دریایی روسیه پیوست.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه پیپل دیلی چاپ جمهوری خلق چین می نویسد: بر اساس قرارداد استارت-3 ، روسیه و ایالات متحده مقیاس تسلیحات هسته ای خود را کاهش دادند. اکنون نوسازی آن بر اثر تعداد این سلاح ها انجام نمی شود بلکه بر اساس چگونگی عملکرد آن صورت می گیرد.
خودداری از سلاح های هسته ای قدیمی و توسعه سلاح جدید
ایالات متحده در چند سال گذشته سیستم فرماندهی هسته‌ای خود را بهبود بخشیده، توسعه بمب‌افکن‌های دوربرد B-21 را تسریع کرده و زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک کلاس کلمبیا را تهیه کرده است. علاوه بر این، ناتو به رهبری آمریکا به استقرار سامانه های ضد موشکی در اطراف مرزهای روسیه ادامه داد و فضای استراتژیک آن را تحت فشار قرار داد. انتخاب اجتناب ناپذیر برای روسیه توسعه نیروهای نامتقارن بود.
در این رابطه، پذیرش رسمی زیردریایی اتمی بلگورود توسط نیروی دریایی روسیه گام مهمی برای مسکو در مقابله با واشنگتن شده است. بلگورود یکی از بزرگترین زیردریایی های هسته ای جهان است. طول آن حدود 184 متر، ظرفیت 30 هزار تن است و قادر به حمل وسایل زیردریایی بدون سرنشین هسته ای پوزیدون Poseidon است که می تواند به طور مستقل بهترین مسیر برای اصابت به هدف و همچنین کلاهک های هسته ای را محاسبه کند. اژدر پوزیدون از نظر انهدام با موشک های قاره پیما قابل مقایسه بوده و می تواند شهرهای بزرگ ساحلی، پایگاه های دریایی و گروه های ناو هواپیمابر را نابود کند. این سلاح مجهز به موتور هسته ای است و می تواند با سرعت 200 کیلومتر در ساعت زیر آب حرکت کند. این بسیار بیشتر از سرعت تمام اژدرهای موجود در جهان است.
روسیه در سال های اخیر برای تامین برتری های نامتقارن، سرمایه گذاری در نوآوری در فناوری تسلیحات هسته ای را نیز افزایش داده است. به عنوان مثال، موشک استراتژیک "آوانگارد" دارای سرعت پروازی بیش از 20 ماخ است که به لطف آن می تواند از هر جهت و در ارتفاعات مختلف به اهداف برسد و همچنین سیستم های دفاع موشکی دشمن را به طور موثر دور بزند. علاوه بر این، مطابق با تغییر تهدیدات خارجی، روسیه ساختار نیروهای هسته‌ای خود را تنظیم و بهینه سازی کرده است. روسیه با حفظ موقعیت برتر نیروهای هسته ای مستقر در زمین و توسعه دایمی نیروهای هسته هوا پایه ، سهم نیروهای هسته ای استراتژیک دریایی را افزایش می دهد. گزارش شده است که تا سال 2050 این کشور سهم نیروهای هسته ای استراتژیک دریایی در "سه گانه هسته ای" را به 70 درصد افزایش خواهد داد.
 دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
استواری ایران، روسیه و چین، در مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب
بازی هسته ای به چرخش خود ادامه می دهد
پس از پایان جنگ سرد، توجه آمریکا و روسیه بر خلع سلاح هسته ای، کنترل تسلیحات هسته ای و مقابله با گسترش آنها متمرکز شده است. با این حال، در سال های اخیر، ایالات متحده دوباره به شعور دوران جنگ سرد بازگشته است. آمریکا نه تنها تقریباً از تمامی قراردادهای کنترل تسلیحات خارج شد، بلکه بر توسعه کلاهک های هسته ای جدید و وسایل حمل آنها نیز تمرکز کرد. ایالات متحده با سروصدا قدرت هسته‌ای خود را به نمایش گذاسته و سیگنال‌های وحشتناکی را از طریق انجام دادن تفتیش های منظم آمادگی جنگی، برگزاری رزمایش ها و پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز استراتژیک می فرستاد.
روسیه در مقابله با فشارهای ایالات متحده، بر توسعه تسلیحات هسته ای با قابلیت نفوذ به سامانه های دفاع موشکی آمریکا تمرکز کرده است. علاوه بر این، مسکو به توسعه بیشتر تسلیحات استراتژیک غیر هسته ای و همچنین سلاح های دو منظوره توجه کرد. موشک هایپرسونیک "خنجر" Kinzhal و موشک کروز زمین پرتاب "اسکندر" می توانند کلاهک های هسته ای تاکتیکی را حمل کنند. این بازی که توسط آمریکا و روسیه انجام می شود، در کنترل نیروهای هسته ای مشکل جدی ایجاد می کند.
ساختمان سفارت روسیه در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
روسیه از ناامیدی آمریکا به دلیل شکست در سیاست منزوی کردن مسکو سخن گفت
کنترل تسلیحات هسته ای چالش های زیادی را به همراه دارد
کنترل تسلیحات هسته ای چالش های زیادی را به همراه دارد. با این حال، آمریکا از قرارداد موشک های ضد بالستیک، معاهده نیروهای هسته ای میان برد و معاهده آسمان های باز خارج شد. تنها معاهده مهم کنونی – پیمان کنترل تسلیحات بین ایالات متحده و روسیه و قرارداد اقداماتی برای کاهش بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک است. پس از روی کار آمدن جو بایدن، ایالات متحده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد، بلکه به اجرای برنامه دولت ترامپ مبنی بر سرمایه گذاری حدود 1.2 تریلیون دلاری طی 30 سال آینده برای نوسازی زرادخانه هسته ای خود ادامه داد. بر اساس درخواست بودجه سال مالی 2022، درخواست بودجه برای پروژه های نوسازی تسلیحات هسته ای به 27.7 میلیارد دلار می رسد. در جواب، روسیه به نوسازی "سه گانه هسته ای" خود سرعت بخشید. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، سهم سلاح های به روز شده در نیروهای موشکی راهبردی روسیه از 86 درصد فراتر برود.
در حال حاضر، دولت بایدن روسیه را "دشمن اصلی" می داند. علاوه بر این، آمریکا و روسیه در مورد کنترل تسلیحات هسته ای اختلاف نظرهای آشکاری دارند. مسکو بر آن است که تسلیحات استراتژیک تهاجمی و دفاعی جدایی ناپذیر هستند و ایالات متحده از اعمال محدودیت برای توسعه سیستم های دفاع موشکی خودداری می کند. روسیه طرفدار ممنوعیت قرار دادن سلاح در فضا، ممنوعیت استفاده یا تهدید به استفاده از زور علیه اشیاء مستقر در فضا می باشد. آمریکا نمی‌خواهد نظامی‌سازی فضا را محدود کند. ایالات متحده معتقد است که روسیه از برتری نامتقارن در سلاح های هسته ای تاکتیکی و در توسعه سلاح های هایپرسونیک برخوردار است. روسیه لازم می‌داند که در معاهده جدید مفاد محدودکننده استقرار سامانه‌های دفاع موشکی توسط ایالات متحده در اروپای شرقی گنجانیده شود.
با توجه به موارد فوق الذکر، چشم انداز مذاکرات بین دو طرف خوش بینانه به نظر نمی رسد. برای حفظ امنیت و ثبات جهانی، صداقت دو طرف، به ویژه ایالات متحده، لازم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала