آمریکا خود را به دام تایوان انداخته است

© AFP 2023 / Saul Loebآمریکا خود را به دام تایوان انداخته است
آمریکا خود را به دام تایوان انداخته است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
اشتراک
پلوسی چه به تایوان سفر کند یا نه، واشنگتن با زیان های سیاسی - حیثیتی عظیمی روبرو خواهد شد.
اسپوتنیک - نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، سفر آسیایی خود را آغاز کرد.
برنامه رسمی سفر شامل سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن است. تایوان در این لیست ذکر نشده است، اگرچه امکان سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان حداقل از آوریل سال جاری مورد بحث قرار گرفته است. آن وقت این دیدار به ناچار لغو شد، زیرا پلوسی تست کووید-۱۹ مثبت را داشت.
در ماه ژوئیه، مقامات ایالات متحده به طور غیر رسمی اعلام کردند که سفر به تایوان می تواند بخشی از تور آسیایی ماه اوت باشد. پلوسی خودش رسما این اطلاعات را تایید یا تکذیب نکرد. با این حال، برخی از اعضای کنگره، به ویژه گریگوری میکس جمهوری خواه، گزارش دادند که در سفر به تایوان از پلوسی دعوت نامه ای برای پیوستن به او دریافت کردند.
پکن به برنامه های احتمالی پلوسی واکنش تندی نشان داد. سیگنال های روشنی از کانال های مختلف به ایالات متحده مخابره شد مبنی بر اینکه سفر یک مقام ثالث از ایالات متحده به تایوان نقض ناهنجار مبانی روابط دیپلماتیک واشنگتن و پکن می باشد که بسیار فراتر از خطوط قرمز است.
پرچم چین تایوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
نیروی مسلح تایوان برای جنگ با چین در حالت آماده باش قرار گرفت
شِن جینکه سخنگوی نیروی هوایی چین، گفت که چین قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
روز شنبه، چین از آغاز یک رزمایش عظیم در دریای چین جنوبی، تنها در ۱۰۰ کیلومتری سواحل تایوان خبر داد. تصور اینکه تمرینات حداقل تا پایان این سفر پلوسی ادامه داشته باشد، دشوار نیست. بنابراین، برای تمام این مدت، مناطق اطراف جزیره تایوان ممکن است حوزه پرواز ممنوع اعلام شود.
کاخ سفید درک می کند که وضعیت به وقوع انفجار نزدیک است. جو بایدن علناً اعلام کرده است که پنتاگون معتقد است سفر پلوسی به تایوان در حال حاضر ایده بدی است.
با این حال، هنوز هیچ قطعیتی وجود ندارد. وب سایت پلوسی می گوید که این سفر از سنگاپور آغاز می شود. اهداف این تور برگزاری جلسات در سطح بالا برای ترویج علایق و ارزش های مشترک است. مسائل مربوط به امنیت متقابل، همکاری اقتصادی و دموکراسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
اما اینکه این بیانیه حاوی اطلاعاتی در مورد تایوان نیست، مهم نیست. واشنگتن همیشه تا آخرین لحظه برنامه های خود را برای بازدید از تایوان توسط مقامات سطح پایین تر هم مخفی نگه داشته است.
گروه ناوهواپیمابر آمریکایی به محدوده ی تایوان اعزام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
گروه ناوهواپیمابر آمریکایی به محدوده ی تایوان اعزام شد
کیان یاکسو محقق مرکز تحقیقات ایالات متحده در دانشگاه شیان حمل و نقل چین، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: مقامات آمریکایی جرأت ندارند در مورد سفر پلوسی به تایوان اظهارنظر رسمی کنند. سران دو کشور پیش از این گفتگوهای تلفنی داشتند که در جریان آن چین یک خط قرمز واضح ترسیم کرد و به ایالات متحده هشدار داد کسانی که با آتش بازی می کنند ممکن است خود را بسوزانند. بایدن بر پایبندی ایالات متحده به اصل چین واحد تاکید کرد.
وی گفت که از هیچ اقدامی در رابطه با استقلال آن جزیره حمایت نمی کند و جان کربی نماینده رسمی شورای امنیت ملی آمریکا، مسئولیت را به پلوسی واگذار کرد.
وی گفت که به پلوسی بستگی دارد که آیا به تایوان سفر کند یا نه. پلوسی انتظار چنین واکنش قدرتمندی را از سوی پکن نداشت. اما به هر حال، او سومین مقام در قدرت عمودی ایالات متحده است و اگر این دیدار انجام شود، از همه خطوط قرمز فراتر خواهد رفت. این نقض حاکمیت چین خواهد بود. ایالات متحده به سادگی نمی تواند هیچ اظهارنظر رسمی در این مورد داشته باشد. من معتقدم که اگر پلوسی به تایوان سفر کند، ممکن است منجر به درگیری نظامی در تنگه تایوان شود. اکنون ارتش چین در سه منطقه اصلی رزمایش دریایی انجام می دهد، اما ایالات متحده هنوز هیچ اقدام نظامی-استراتژیک جدی انجام نداده است. بنابراین، ایالات متحده خود را به دام انداخته است.
Мюнхенская конференция по безопасности - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
انتقال ناوهای هواپیمابر آمریکا به نزدیکی تایوان به دلیل سفر پلوسی
کارشناس کیان یاکسو ادامه می دهد: این بدان معناست که دولت بایدن موقعیت آسیب پذیر ایالات متحده را درست در مرزهای چین درک می کند. اما اگر پلوسی از سفر به تایوان خودداری کند، ضربه بزرگی به حیثیت بین‌المللی آمریکا وارد می‌ کند. در چشم کل جامعه جهانی، افول ایالات متحده به یک واقعیت آشکار تبدیل خواهد شد. چین می تواند از دیپلماسی و افکار عمومی استفاده کند تا آمریکا را از عبور از خطوط قرمز چین باز دارد. این امر باعث تقویت نفوذ چین در سراسر جهان خواهد شد. چین همواره از توسعه مسالمت آمیز روابط و گفتگو با ایالات متحده حمایت کرده است. تقویت رشد چین و افول ایالات متحده زمینه را برای توسعه منطقی تر روابط چین و ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.
رسانه های چینی حدس می زنند که پلوسی ممکن است از یک ترفند بدوی استفاده کند، هواپیمای او ممکن است یک فرود فنی اضطراری ادعایی در تایوان داشته باشد - سوخت گیری، عیب یابی و غیره. با این حال، واضح است که آسمان تنگه تایوان به طور فعال توسط هواپیماهای نظامی چینی گشت زنی خواهد شد و احتمال وقوع حوادث به ویژه با توجه به درجه تنش موجود، به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. در این رابطه، مشخص نیست که چرا پلوسی نیاز به چنین ریسک غیرموجهی، حتی به خاطر جاه طلبی های سیاسی داخلی دارد.
تایوان هنوز درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار نظری نکرده است. وضعیت پیش آمده برای تایوان خوب نیست، مهم نیست که نتیجه چه باشد. اگر عملیات نظامی در تنگه تایوان آغاز شود، این جزیره در وضعیت محاصره اقتصادی قرار خواهد گرفت. اگر واشنگتن تحت هجوم فشارهای دیپلماتیک و نظامی چین تسلیم شود، این بدان معناست که آمریکا یک متحد بسیار مشروط تایوان است.
شاخص های اقتصادی در حال حاضر شروع به انعکاس چشم اندازهای منفی کرده اند. دلار تایوان به پایین ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۰ سقوط کرد. سرمایه گذاران انتظار نتیجه خوبی برای تایوان در شرایط فعلی ندارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала