گزارش و تحلیل

چابرز، "باگی‌های" روسی که از قطب شمال تا بیابان‌های خاورمیانه را در می‌نوردند

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر باگی "چابرز" تولید شده در محوطه دانشگاه نیروهای ویژه روسیه در شهر گودرمس
باگی چابرز تولید شده در محوطه دانشگاه نیروهای ویژه روسیه در شهر گودرمس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
اشتراک
یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند ("باگی") در جهان در فدراسیون روسیه، یعنی در جمهوری چچن تولید می شوند و "چابرز" نام دارد که ترجمه آن از زبان چچنی به معنای "خرس- گرگ" است
به پزارش اسپوتنیک، کارخانه تولید این نوع خودروها از جمله نمونه های نظامی در محوطه دانشگاه نیروهای ویژه روسیه در شهر گودرمس واقع است." چابرز" برای نیازهای ویژه وزارت اوضاع غیرمترقبه و به سفارش ارتش روسیه و همچنین برای علاقه مندان به "اسپورت کار" تولید می شود.
تاریخچه چابرز از سال 2016 میلادی (1395 شمسی) آغاز شد. سپس این خودرو به عنوان یک ماشین اسپورت در شهر فریازینو در منطقه مسکو تولید شد. اما پس از آن به دلیل علاقه رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن به خودرو تصمیم به انتقال تولید آن به چچن گرفته شد و شهرت واقعی خودروی روسی زمانی به دست آمد که جمهوری چچن در سال 2017 نسخه رزمی خودروی "چابرز ام-3" چابرز را در مجمع بین المللی نظامی-فنی ارتش به نمایش گذاشت.
خبرنگاران اسپوتنیک که برای بازدید وارد چچن شدند، قدرت "باگی - کالسکه های روسی" را شخصا آزمایش کردند و با الکساندر سیریک، مدیر توسعه چابرز صحبت کردند. وی شخصا نه تنها در فعالیت های پروژه شرکت می کند، بلکه خود نیز به عنوان آزمایش کننده این خودروها فعال است.
الکساندر سیریک در توضیح گفت:
"در ابتدا از "چابرز" در ورزش استفاده می شد، تولیدی منحصر به فرد و تک بود. ماشین مونتاژ و برای مسابقات مشخص آماده می شد و سپس دوباره اجزاء آن دمونتاژ می‌شد. البته این رویکرد برای تولید سریال مناسب نیست. بنابراین از سال 2018 تمامی خودروها بر اساس مستندات فنی مونتاژ می شوند، یعنی مثل دوقلوها درست شبیه به یکدیگر و فقط با امکانات یک مجموعه کامل بر اساس نیاز مشتری. برای هر دو نوع فرمان چپ و راست موجود است.
© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر کارگاه مونتاژ باگی "چابرز" در دانشگاه نیروهای ویژه در شهر گودرمس فدراسیون روسیه
کارگاه مونتاژ باگی چابرز در دانشگاه نیروهای ویژه در شهر گودرمس فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
کارگاه مونتاژ باگی "چابرز" در دانشگاه نیروهای ویژه در شهر گودرمس فدراسیون روسیه
شرکت چابرز از آغاز کار در زمینه توسعه، تولید، تعمیر و کلیه خدمات نگهداری خودروها فعالیت می کند و تمامی قطعات باگی 100 درصد تولید داخل می باشد".
از خودروهای "چابرز" قاعدتاً برای حرکت در میان کوه ها، آفرود، بستر رودخانه های کوهستانی و گل و لای استفاده می شود. علیرغم ظاهر "جنگی" آنها، اغلب اتومبیل ها برای مسابقات خارج از جاده و گردشگری تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل است که در کارگاه می توانید " باگی" را ببینید که به رنگ های آبی، قرمز یا سفید رنگ شده اند.
الکساندر سیریک به ویژگی های فنی چابرز اشاره و بیان کرد:
"درطول فعالیت کارخانه، حدود صد خودرو تولید شد. ماشین آلات برند "چابرز ام-3" به صورت سریالی در دو، سه و چهار نسخه محلی با قدرت - 98 اسب بخار تولید می شوند. یکی از مزیت های اصلی خودروهای ما سیستم تعلیق اسپرت است که با آن می توانند در زمین های ناهموار با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنند، در حالی که یک ماشین معمولی فقط می تواند با سرعت 15-20 کیلومتر در ساعت حرکت کند. علاوه بر این، برخی از گزینه های مونتاژ چابرز به آن اجازه می دهد تا با زاویه 42 درجه حرکت کند - این عملاً حد قدرت عبور هندسی است".
© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر "چابرز" M-3
Авто-вездеход багги Чаборз М-3 на международной выставке вооружения и военной техники MILEX-2019 в Минске - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
"چابرز" M-3
یکی از مدل های شاخص این برند "چابرز ام-3" ، یک خودرو تهاجمی است که می تواند سه نفر را در خود جای دهد: یک راننده، یک مسلسلچی و یک نارنجک انداز. نوع دیگر، مجهز به تاسیسات تسلیحاتی است که امکان سرنگونی تروریست ها و انهدام مواضع دشمن در شعاع 360 درجه را فراهم می کند. این مدل در عملیات هم در مناطق کوهستانی و جنگلی و هم در بیابان ها به عنوان مثال در خاورمیانه بسیار خوب عمل کرده است. به عنوان مثال، "چابرز ام-3" با موفقیت در ماموریت های نظامی در سوریه شرکت داشته است.
دیگر اینکه، این خودرو نه تنها از گرمای بیابان، بلکه از سرمای شدید نیز نمی ترسد. در نسخه زمستانی "چابرز ام-3"، چرخ ها به طور کامل با ترکیبی از چرخ زنجیری و اسکی جایگزین می شوند که به غلبه بر موانع برفی کمک می کند. کابین باز چابرز نه تنها امکان ورود و خروج سریع را فراهم می سازد، بلکه ماموریت های جستجو و نجات را حتی در شدیدترین شرایط آب و هوایی تسهیل می کند. چنین مدلی می تواند جایگزین یک ماشین برفی در قطب شمال شود. خودروی قطب شمال یا نسخه شمالی "چابرز ام-3" برای اولین بار در رزمایشهای نظامی که در مارس 2018 در سرزمین فرانتس یوزف - در شمال دور روسیه برگزار شد، نشان داده شد.
© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر "چابرز" M-6 در دانشگاه نیروهای ویژه در شهر گودرمس فدراسیون روسیه
Российский университет спецназа в Гудермесе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
"چابرز" M-6 در دانشگاه نیروهای ویژه در شهر گودرمس فدراسیون روسیه
"برادر بزرگ" این وسیله نقلیه شاسی بلند زمینی، "چابرز ام-6"، برای شش نفر طراحی شده و مورد تقاضای اورژانس نیز می باشد، زیرا در کنار سایر مزیت ها، کابین آن قابلیت تبدیل به جابجایی افراد فلج و کسانی که بیهوش هستند را نیز دارد. علاوه بر این قدرت موتور آن به 200 اسب بخار می رسد. این خودرو دارای براکت هایی برای اتصال مسلسل 7.62 میلی متری و نارنجک انداز ای جی اس-17 یا ای جی اس-30 است. این نسخه خودرو برای مبارزه با تروریست ها در مناطق کوهستانی کارایی بالایی دارد.
مشتریان چابرز هم نظامی و هم غیرنظامی هستند. خودروها دارای تمامی مدارک لازم برای استفاده در جاده های عمومی و همچنین فروش در خارج از کشور می باشند، به عنوان مثال اخیراً خودروهای "چابرز" به تایلند ارسال شدند. قابل ذکر است که برای مونتاژ چابرز عمدتا از قطعات روسی استفاده می شود. به عنوان مثال، "چابرز ام-3" مجهز به موتور واز-21126 (با برخی تغییرات) است که در روسیه بر روی خودروی "لادا پریورا" نصب شده است. موتور خودروی ساخت "واز- کارخانه خودروسازی ولگا" با ظرفیت 98 اسب بخار به خودروی شاسی بلند "چابرز" اجازه می دهد تا سرعت خود را به بیش از 130 کیلومتر در ساعت افزایش بدهد. خودروهای خارجی فقط دارای دیسک روی چرخ و تجهیزات روشنایی هستند، اما در زمان برقراری تحریم ها، همانطور که الکساندر سیریک اشاره کرد، گزینه هایی برای جایگزینی اجزاء وارداتی در حال آماده سازی است. روسیه می تواند "چابرز" را مستقل از اولین پیچ تا آخرین پیچ و مهره تولید کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала