مقام آمریکایی: بازگشت به برجام به ایران امکان خواهد داد نفت خود را به بازارهای جهانی بازگرداند

© AFP 2023 / Yuriy Kirnichnyویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند،  معاون وزیر امور خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
اشتراک
ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد بازگشت ایران به توافق هسته ای برجام به این کشور امکان می دهد نفت خود را به بازارهای جهانی بازگرداند و به تخفیف تحریم ها دست یابد.
به گزارش اسپوتنیک، نولاند در چارچوب همایش سالانه به میزبانی موسسه آسپن گفت:" اگر ایران بخواهد و تنها یک تصمیم‌گیر در این کشور وجود دارد، نفتش به بازارهای جهانی باز می‌گردد و بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شود".
معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن در صورت امتناع ایران از بازگشت به توافق هسته ای، "مجبور خواهد شد که فشار خود را بر جمهوری اسلامی افزایش دهد".
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای برجام را که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود، منعقد کردند. در ماه مه 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
سپس مذاکرات وین برای ای برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز در نظر گرفت. باقری کنی، سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر می داند. آخرین دور مذاکرات احیای برجام در روزهای 29 تا 30 ژوئن در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала