گزارش و تحلیل

مهمترین مانع روابط ایران و روسیه زیر ساختهاست

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
ایران و روسیه به عنوان دشمنان سرسخت غرب با یکدیگر متحد شده اند و در این اتحاد چین نیز ضلع دیگر مثلثی است که در آسیا خلاف جهت آمریکا حرکت میکند.
درست چند روز پس از سفر منطقه ای بایدن، این بار نوبت ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه است که به منطقه سفر کند و برای این سفر به پایتخت یکی از نزدیک ترین متحدان منطقه ای روسیه در غرب آسیا یعنی تهران می آید؛ این پنجمین سفر پوتین به تهران در طی بیش از 2 دهه گذشته است.
ایران و روسیه به عنوان دشمنان سرسخت غرب با یکدیگر متحد شده اند و در این اتحاد چین نیز ضلع دیگر مثلثی است که در آسیا خلاف جهت آمریکا حرکت میکند.
این کشور ها هزینه مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا را با تحریم‌ های به اصطلاح فلج‌ کننده می‌پردازند، در مورد تهران بهانه تحریم ها برنامه هسته‌ای است و در مورد مسکو حمله به اوکراین.
در نتیجه، دو کشور به یکدیگر روی آورده اند و همکاری های اقتصادی و نظامی خود را تقویت کرده اند.
زاخارووا: طرح های پنتاگون برای گسترش زیرساخت های نظامی در استرالیا بی نتیجه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
زاخارووا: طرح های پنتاگون برای گسترش زیرساخت های نظامی در استرالیا بی نتیجه است
آقای دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "آقای بایدن رویاهای خود را گفت آنها چون منافع خود را در مقابل منافع جمهوری اسلامی را میبینند طبیعتاً باید در مقابل ایران، چین و روسیه چنین حرف‌ هایی را بزنند به نظر من نباید توجه چندانی به این حرف‌ ها داشت به خصوص که این حرف‌ ها را در جمع کشور های سعودی گفته شده و برای خوشایند آنها است تا آمریکایی ها بتوانند مانند سنوات گذشته بار دیگر این گاو شیرده را بدوشند.
این حرفها بیشتر برای آمریکایی‌ ها مصرف کاسبانه دارد، این حرفها برای منفعت بیشتر و برای غارت بیشتر منافع کشور های عربی بیان می شود".
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه همچنین پیرامون روابط ایران و روسیه بیان کرد: "ما در حال توسعه روابط خود با روسیه هستیم ما با روس ها در حوزه بین‌المللی، منطقه‌ ای و در مبارزه با تروریسم مواضع بسیار نزدیک و مشابهی داریم و همکاری های خوبی نیز میان دو کشور وجود دارد.
رویکرد دولت سیزدهم این است که این روابط نزدیک و خوب در حوزه اقتصادی هم تعمیم و توسعه پیدا کند سطح روابط اقتصادی ما با روسیه اکنون راضی کننده نیست در ۲۰ سال گذشته آقای رئیسی به روسیه و مسکو توافق شد که میزان مبادلات از ۴ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند؛ هم روسیه در ایران سرمایه‌ گذاری خواهد کرد و هم صادرات ما به روسیه افزایش پیدا میکند.
البته این ظرفیت وجود دارد که تا ۲۰ میلیارد دلار نیز این روابط توسعه پیدا کند، ظرفیت بیشتر نیز وجود دارد اما نیازمند مراودات بیشتر و تبادلات بیشتر هیئت های اقتصادی دو کشور است که در چند ماه اخیر شاهد گسترش چشمگیر آن بودیم.
Здание Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова на Воробьевых горах в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
مسکو، بهترین کلان شهر جهان در توسعه زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی
من خوش بینم که می توانیم شاهد توسعه و بهبود روابط اقتصادی ایران و روسیه باشیم".
آقای دکتر ابراهیم رضایی مهمترین مانع در روابط ایران و روسیه را ضعف زیرساخت ها دانست و اهمیت هر گونه نقشه ی راه میان دو کشور را توسعه ی زیر ساخت ها توصیف کرد و اظهار داشت: "مهمترین مانع یا اولین کار برای توسعه روابط در حوزه زیرساخت‌ ها است.
زیر ساخت‌ های حمل و نقل ما باید ارتباط ما با روسیه را به صورت مستقیم و به دور از کشورهای ثالث برقرار کند.
همه مسیر های ارتباط میان ایران و روسیه باید برقرار شود، هم مسیر ریلی که نیازمند تامین و ایجاد خط آهن رشت_آستارا است، هم مسیر دریایی که نیازمند کشتی های رو_رو بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر است، هم مسیر هوایی و هم مسیر زمینی که باید مشکلات آن از طریق آذربایجان و ارمنستان حل شود.
به طور کلی به این مفهوم که تمام زیر ساخت‌ های ارتباط میان دو کشور باید فراهم شود اگر زیر ساخت‌ های این موضوع فراهم باشد هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در دو کشور این امکان را برای افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور پیدا خواهند کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала