گزارش و تحلیل

چرا آمریکایی ها ادعا می کنند ایران برای روسیه پهپاد فرستاده؟

© Photo / IRNAچرا آمریکایی ها ادعا می کنند ایران برای روسیه پهپاد فرستاده؟
چرا آمریکایی ها ادعا می کنند ایران برای روسیه پهپاد فرستاده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
اشتراک
در حالی که آمریکا و متحدین اش انواع و اقسام تسلیحات جنگی را برای اطاله جنگ و خونریزی در اوکراین ارسال می کنند و جلوی همه تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران اوکران را می گیرند، اخیرا ادعا کرده اند که ایران صدها پهپاد برای کمک به روسیه ارسال کرده.
گو اینکه طبق قوانین بین المللی هیچ مانعی برای تبادل تسلیحات بین ایران و روسیه و بالعکس وجود ندارد و مضاف بر اینها ایران و روسیه در بسیاری از موارد شرکای استراتژیک به حساب می آیند و با هم همکاری های متعددی در زمینه های نظامی داشته و دارند اما به هر حال مقامات ایرانی این بحث را تکذیب کرده اند چون مطرح شدن این موضوع توسط آمریکایی ها بیش از اینکه به بحث اوکراین و اروپا و ... برگردد اهداف دیگری در پس زمینه دارد.
ابتدا باید گفت که روسیه یک ابر قدرت نظامی جهانی به حساب می آید که توانمندی تولید انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته تهاجمی و دفاعی را دارد و تجربه ثابت کرده که در موارد زیادی مخصوصا تسلیحات دفاع موشکی و ضد هوایی تسلیحات روسی بسیار از تسلیحات آمریکایی و غربی برتر می باشد و کلا روسیه برای سرنگون کردن هواپیماها و تسلیحات غربی و غیر غربی موجود در اوکراین مانند پهپاد های اسرائیلی و ترکی و... که در اختیار اوکراین قرار گرفته خود تسلیحات لازم را در اختیار دارد، در صورتی هم که قصد انجام حمله با پهپاد باشد که خود روسیه پهپاد های تهاجمی بسیار پیشرفته در اختیار دارد.
یکی از اهداف آمریکایی ها از مطرح کردن این موضوع احتمالا این است که بخواهند مثلا بگویند روسیه در زمینه تسلیحاتی دچار کمبود شده.
که چنین چیزی وجود ندارد و روسیه حتی هنوز یک صد هزارم تسلیحاتی که در اختیار دارد را استفاده نکرده.
هدف دیگری که آمریکایی ها دارند این است که بخواهند ایران را طرفی در جنگ در اوکراین معرفی کنند تا میانجی گری های ایران میان روسیه و اوکراین جواب ندهد.
آمریکا: روسیه در نظر دارد از ایران پهپاد خریداری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
آمریکا: روسیه در نظر دارد از ایران پهپاد خریداری کند
البته وزیر دفاع ایران هم در گفتگوی تلفنی با وزیر دفاع اوکراین رسما اعلام کرده که این اخبار کاذب است وهیچ مصداقتی ندارد.
ولی نکته دیگری در این ماجرا است وشاید اصل ماجرا در آن باشد، این می باشد که آمریکایی ها مدتی است که برنامه های موشکی و پهپادی ایران را هدف حمله های رسانه ای خود قرار داده اند و به دنبال آن هستند که جامعه جهانی را در برابر ایران بسیج کنند و تصور می کنند از این راه می توانند این کار راانجام دهند.
طی دهه اخیر بزرگترین تهدید برای ایران همواره ایالات متحده و متحدین آن در منطقه بوده و هستند از قبل از انقلاب که همیشه اینها به دنبال توطئه بر علیه ملت ایران بودند تا بعد از انقلاب که در اولین فرصت عرب ها پشت صدام حسین را گرفتند تا دست جمعی به ایران حمله کنند تا زمانی که آمریکایی ها اطراف ایران را تصرف کردند تا در نهایت به ایران حمله کنند.
همه نقشه های اینها به دلیل توانمندی ایران در مهار توطئه ها از یک سو و افزایش ریسک و هزینه ها برای حمله کنندگان به هم خورده و علیرغم اینکه آمریکایی ها بیش از هفت هزار و پانصد هزار ملیارد دلار هزینه کردند تا در نهایت بتوانند ایران را تصرف کنند ولی این امر محقق نگردید.
پس از جنگ ایران و عراق، ایرانی ها روی محور تولید تسلیحات خاصی که بتواند برای آنها نوعی توازن استراتژیک با آمریکا و متحدین اش در منطقه ایجاد کند فعالیت کردند و خوب امروزه متوجه می شویم که این سیاست ایران به خوبی جواب داده.
ایرانی ها به خوبی متوجه بودند که امکان تولید هواپیماهای بسیار پیشرفته که بتواند با هواپیماهای آمریکایی پانصد ملیون دلاری رقابت کند را ندارند اما می دانستند که می توانند با یکی دو هزار دلار موشکی تولید کنند که همان هواپیمای پانصد ملیون دلاری آمریکا را ساقط کند و عملا هزینه ماجراجویی آمریکا در مقابل ایران را به این شکل چیزی حدود یک به 250 هزار برابر برسانند (دو هزار دلار در مقابل 500 ملیون دلار).
همچنین ایرانی ها موفق شدند متنوع ترین سامانه تولید پهپادی در جهان را ایجاد کنند و امروزه ایران جزو 5 کشور برتر جهان در زمینه تولید پهپادهای نظامی به شمار می آید.
اگر از لحاظ تنوع تولیدپهپادهای نظامی بخواهیم حساب کنیم، ایرانی ها جزو یکی دو تولید کنند اول جهان به حساب می آیند.
مضاف بر اینکه ایرانی ها موفق شده اند تولید پهپاد ها را به صورت صورت انبوه انجام دهند و امروزه پیش بینی می شود ایران چیزی حدود صد هزار پهپاد نظامی در اختیار داشته باشد و بتواند در هر مورد عملیات چیزی حدود یک هزار پهپاد را در یک منطقه عملیاتی به پرواز در آورد، که نیروهای مسلح ایران در چند مانور این کار را با موفقیت انجام داده اند و آنهایی که به مباحث نظامی وارد هستند متوجه هستند که به پرواز در آوردن بیش از یکهزار پهپاد در یک حوزه عملیاتی به چه معنایی است.
پهپاد معراج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
قابلیت پرواز هیبریدی جدیدترین پهپاد ایران
ماجرای هزاران ابابیلی می باشند که بر سر فیل ها هزاران هزار سنگ می اندازند.
در حالی که بسیاری از کشورهای جهان که امروزه پهپاد در اختیار دارند و یا اینکه پهپاد تولید می کنند فقط روی یکی دو مدل پهپاد متمرکز هستند، ایران از پهپاد های دویست سیصد دلاری گرفته تا پهپاد های چند ده هزار دلاری تولید می کند و این مساله توانمندی ایران در جنگ های نا متقارن بسیار بالا می برد.
همین دو سه هفته پیش بود که حزب الله لبنان سه پهپاد ارزان قیمت به سمت مناطق استخراج گاز در جنوب لبنان به پرواز در آورد و اسرائیلی ها برای مقابله با این پهپاد ها مجبور شدند تا چندین موشک چند هزار دلاری و هواپیماهای اف 35 و اف 16 خود را به پرواز در آورند که همین جریان چیزی حدود دو ملیون دلار برای آنها هزینه داشت.
البته این پهپاد ها مسلح نبودند ولی ثابت کردند که در صورتی که اسرائیلی ها بخواهند حق لبنانی ها را بخورند و اجازه ندهند که لبنانی ها از سرزمین های خود گاز استخراج کنند لبنانیها هم می توانند هم به آنها آسیب بزنند هم هزینه استخراج این گاز را برای آنها به حدی بالا ببرند که به صرفه نباشد.
تصور کنید که به جای سه پهپاد مثلا حزب الله صد پهپاد فرستاده بود و چند تای این پهپاد ها انتحاری بودند، آنوقت چه می شد.
در واقع ایران به خوبی می داند که در صورت راه افتادن جنگی با آمریکا شاید تسلیحاتی که هم رده تسلیحات آمریکایی باشند را در اختیار نداشته باشد اما می تواند با تسلیحاتی که در اختیار دارد توانمندی تسلیحات آمریکایی را خنثی کند.
یعنی به عنوان مثال تصور کنید که یک ناو هواپیمابر آمریکایی اگر بخواهد با ایرانی ها وارد جنگ شود به یکباره با چند هزار پهپاد بزرگ و کوچک و قایق های تندرو و ... مواجه شود که از هر طرف به آن حمله می کند، هر چه قدر هم که این ناو تسلیحات پیشرفته داشته باشد و هر چه قدر هم مجهز باشد کافی است یکی از این پهپاد ها و یا قایق های تندرو به ناو برسد تا ناو چند ملیارد دلاری با همه خدمه و همه هواپیماها و تسلیحاتی که در آن هست را غرق کند.
تازه تعداد موشک هایی که ممکن است همزمان به سمت این ناو و ناوهای جنگی همراه اش پرتاب شود را به حساب نیاورده ایم.
اگر آمریکایی تا به حال جسارت نکرده اند تا به ایران حمله ای کنند دلیل اش فقط همین است، چون هم آمریکایی ها به خوبی می دانند هزینه حمله به ایران چه قدر است هم متحدینشان، مخصوصا اسرائیلی ها.
در جنگ میان عربستان و یمن هم پهپاد هایی که توسط انصار الله به سمت عربستان پرتاب شد و می گویند ایرانی است و یا فناوری ایرانی دارد نشان داد که پیشرفته ترین سامانه های دفاعی آمریکایی توان مقابله با این پهپاد ها را ندارد.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که آمریکایی ها امروزه روی جریان تولید پهپاد و موشک ایران متمرکز شده اند چون می خواهند ایران را خلع سلاح کنند تا زمینه حمله به ایران برایشان فراهم شود و به خوبی می دانند تا ایران تولید کننده این تسلیحات است هیچ اقدام نظامی ای بر علیه ایران نمی توانند انجام دهند.
در پایان باید گفت که همین اظهار نظر آمریکایی ها خود می تواند گواه بر این باشد که چه قدر برنامه پهپادی ایران پیشرفته و موفق بوده که آنها تا این حد از این سامانه ها ترس و واهمه دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала