گزارش و تحلیل

تحقیر تاریخی رئیس جمهوری آمریکا

© AFP 2023 / Win McNameeآمریکایی ها: بایدن به خاطر حمله پهپادی به کابل در دادگاه لاهه محاکمه شود
آمریکایی ها: بایدن به خاطر حمله پهپادی به کابل در دادگاه لاهه محاکمه شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
اشتراک
توقع های زیادی از سفر بایدن به منطقه خاورمیانه می رفت و یک هیاهوی رسانه ای پیش از سفر بایدن به منطقه راه افتاده بود که بسیاری انتظارات بسیار عظیمی از این سفر داشتند ولی هیچ کدام این انتظارات محقق نشد.
قبل از سفر بایدن بحث رویای ایجاد یک ائتلاف نظامی عربی اسرائیلی بر علیه ایران مطرح شد که برخی حتی آنقدر جو گیر شدند که مانند شاه اردن قبل از اینکه اصلا حرفها منعقد گردد اعلام کرد که در این ائتلاف شرکت خواهد کرد و بعد معلوم شد که طرح یک رویا بیش نبوده و هیچ کدام از کشورهای عرب منطقه حاضر نیستند که خود را سپر بلای اسرائلی در مقابل ایران کنند.
همچنین بحث گسترش پیمان علنی صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی مطرح شد که با توجه به وجود قبلی روابط پشت پرده میان رهبران برخی کشورهای عربی و اسرائیل تصور می شد که امکان محقق شدن آن وجود دارد اما این هم نشد.
در واقع رهبران این کشورها به خوبی می دانند تا مساله فلسطین حل نشود هرگونه عادی سازی رابطه با اسرائیل نا ممکن است و در نهایت فقط اینها شاید بتوانند رابطه رسمی برقرار کنند و بس.
امروزه بیش از چهار دهه از پیمان کمپ دیوید می گذرد ولی هنوز یک اسرائیلی نمی تواند در خیابان های قاهره قدم بزند و خیال اش راحت باشد به اقامتگاه خود سالم بر می گردد.
همین مساله درباره اردن هم صدق می کند.
هنوز در امان دشمنی با اسرائیلی ها در حدی است که مردم اردن یک اسرائیلی را بتوانند در خیابان ها ببینند قطعا تکه بزرگ اش گوشش خواهد بود.
بایدن در کل این سفر چیزی حدود کمتر از چهار ساعت برای فلسطینی ها در نظر گرفت و عموما هم ملاقات اش با رئیس سازمان خودگردان فلسطینی یک ملاقات تشریفاتی بیش نبوده و ایده ای برای حل این بحران ارائه نداد.
Президент США Джо Байден перед выступлением в Белом доме по ситуации на Украине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
اظهارات ضد ایرانی جو بایدن در عربستان
علیرغم همه اختلافاتی که میان اعراب وجود دارد اما همه شان به خوبی می دانند که هنوز ملت های عرب اسرائیل را دشمن اول اعراب می دانند و امکان پاک کردن صورت مساله فلسطین به بهانه مبارزه با ایران در میان عموم مردم عرب هنوز جا نیافتاده و امکان ندارد که سربازان کشورهای عربی علیرغم همه هیاهوی رسانه ای که بر علیه ایران وجود دارد حاضر باشند برای دفاع از اسرائیلی ها با کشور مسلمان دیگری بجنگند.
اینکه اینها مطرح می کنند که مثلا می خواهند یک ائتلاف دریایی برای تامین امنیت دریایی ایجاد کنند هم یک بحث توخالی بیش نیست چرا که همه کشورها و نیروهایی که بنا است در این ائتلاف حضور داشته باشند عملا در منطقه حضور دارند و سالها است این کشورها با عنوان دیگری یمن رامحاصره کرده اند ولی نتیجه نگرفته اند و در منطقه خلیج فارس هم با تمام توان حضور دارند اما باز هم به خوبی می دانند اگر ایران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد کافی است با توپخانه خود (نه با موشک و یا پهباد و یا زیر دریایی و یا ناو و یا ...) ورود کند و دیگر حتی یک کشتی، حتی نظامی، جرئت عبور از تنگه را نخواهد داشت.
صحبت های شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در افتتاحیه کنفرانس بایدن با سران کشورهای عربی هم نشان داد که طی جلساتی که روزهای جمعه و شنبه با بایدن برگزار شده سعودی ها به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند روی آمریکا حساب باز کنند و باید خودشان وارد عمل شوند و مشکلات شان با ایران را حل کنند.
این مساله وقتی بسیار واضح تر می شود که به صحبت های انور قرقاش مشاور سیاست خارجی دولت امارات هم توجه کنیم، وی اظهار داشته بود امارات عربی متحده در صدد ارسال سفیر خود به تهران می باشد.
پس می توان گفت همه بحث هایی که مطرح شده فقط و فقط برای مصرف تبلیغاتی بوده و این سفر بایدن هیچ حاصل دیگری نداشته، به جز یک مورد.
تحقیر بی سابقه رئیس جمهوری آمریکا توسط سعودی ها.
باید به این نکته توجه داشت که آقای بایدن یک شخصیت حقیقی دارد و یک شخصیت حقوقی و طبق همه عرف های دیپلماتیک (پروتوکل) می بایست حد اقل فردی در سطح یک وزیر به استقبال او در فرودگاه حضور پیدا کند اما سعودی ها عمدا یک فرماندار و سفیر خود در واشنگتن را به استقبال او در فرودگاه فرستادند و با راه اندازی پخش مستقیم از استقبال بایدن تلاش کردند بایدن را شدیدا تحقیر کنند.
برخی حتی بحث استقبال از بایدن را با جریان استقبال سعودی ها از ترامپ مقایسه کردند، که در آن ملاقات علاوه بر شاه عربستان و ولیعهد این کشور بیش از نیمی از کابینه دولت عربستان سعودی در فرودگاه و جلوی درب هواپیما حضور پیدا کردند.
این ماجرا وقتی بسیار تحقیر آمیز تر به حساب می آید که فردای سفر بایدن، شاهزاده محمد بن سلمان برای استقبال از رهبران کشورهای عربی که عربستان سفر کردند شخصا به فرودگاه رفته اما برای استقبال از بایدن در کاخ پادشاهی نشست تا بایدن بیاید و آنجا هم بایدن را مجبور کردند که یک ملاقات رسمی با شاهزاده محمد بن سلمان داشته باشد در حالی که وی قبلا بسیار درباره ولیعهد عربستان و دولت این کشور بد گویی کرده بود و حتی قبل از سفر هم تاکید کرده بود که ملاقات جداگانه ای با شاهزاده محمد بن سلمان نخواهد داشت.
محمد بن سلمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
بایدن، بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی می‌داند
امروزه همه متفق القول هستند که پیروز معرکه میان بایدن و محمد بن سلمان قطعا محمد بن سلمان بوده و بایدن مجبور بوده سرش را پایین بیاندازد و به ریاض برود و از شاهزاده محمد بن سلمان و شاه سلمان بن عبد العزیز بابت گفته های قبلی خود عذر خواهی کند.
البته برخی هم این جریان را به جریان انتخابات آتی آمریکا و همزمانی این سفر و اعلام ترامپ مبنی بر اینکه تصمیم دارد کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری شود ربط میدهند و باور دارند که محمد بن سلمان که رابطه ای بسیار صمیمی با ترامپ و داماد سرخانه اش دارد عمدا خواسته بایدن را تحقیر کند تا ضربه ای اساسی به او در انتخابات آتی بزند.
از همین جریان می توان متوجه شد که چه قدر امروزه آمریکایی ها در شرایط بدی قرار دارند که بایدن حاضر شده چنین تحقیری را از طرف سعودی ها بپذیرد و صدایش در نیاید.
اما نباید فراموش کرد که این تحقیر فقط مربوط به جایگاه حقیقی بایدن نیست بلکه مربوط به جایگاه حقوقی او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا نیز است و باید دید که آیا آمریکایی ها تحقیر رئیس جمهوری خود به این شکل را قورت خواهند داد یا نه؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала