بازگشایی رسمی حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی

© Flickr / daspaddyممنوعیت پرواز هواپیما های آمریکایی در حریم هوایی ایران
ممنوعیت پرواز هواپیما های آمریکایی در حریم هوایی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
اشتراک
سازمان هواپیمایی عربستان مجوز باز شدن حریم هوایی این کشور را به روی همه وسائل حمل و نقل هوایی از جمله هواپیماهای اسرائیل صادر کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، سازمان هواپیمایی غیر نظامی عربستان بامداد امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای مجوز عبور کلیه خطوط هوایی غیرنظامی از جمله خطوط هوایی اسرائیل را صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: شرکت هواپیمایی سعودی تصمیم دارد در چارچوب پایبندی به تعهدات خود بر اساس پیمان ۱۹۴۴ شیکاگو مبنی بر تبعیض قائل نشدن بین پروازهای هوایی غیرنظامی در عرصه ناوبری بین المللی، حریم هوایی خود را به روی همه پروازهایی که الزامات عبور از آسمان عربستان را رعایت کنند، باز کند.
شرکت هواپیمایی عربستان این اقدام را که ساعاتی پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این کشور انجام می‌شود، در راستای "تکمیل کردن تلاش‌ها برای تحکیم جایگاه این کشور به عنوان قطب جهانی متصل‌کننده سه قاره و تقویت ارتباطات هوایی بین المللی" عنوان کرده است.
هر چند در این بیانیه اشاره مستقیمی به گشوده شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیل نشده است اما محدودیت‌هایی که لغو آن اعلام شده است، تا پیش از این صرفاً نسبت به تل آویو اجرا شده است. از جمله مهم‌ترین تبعات این تصمیم این است که از این پس هواپیماهای اسرائیل اجازه خواهند داشت از آسمان عربستان سعودی برای پرواز به سمت هند و چین استفاده کنند.
کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
واکنش آمریکا به باز شدن آسمان عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی
این خبر در حالی است که "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز جمعه در نشستی خبری در واشنگتن گفت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی، از جمله پروازها به اسرائیل و از اسرائیل استقبال کرد.
سالیوان در ادامه سخنان خود ادعا کرد: این تصمیم راه را برای منطقه خاورمیانه یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و امن‌تر هموار می‌کند که برای امنیت و رفاه ایالات متحده و مردم آمریکا و برای امنیت و رفاه اسرائیل حیاتی است.
پیش از این یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که عربستان سعودی به زودی اجازه پرواز بدون محدودیت به خطوط هوایی تل آویو را خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала