گزارش و تحلیل

کنعانی: سفر بایدن به منطقه ثبات نمی آورد

© AP Photo / Carolyn Kasterکنعانی: سفر بایدن به منطقه ثبات نمی آورد
کنعانی: سفر بایدن به منطقه ثبات نمی آورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
اشتراک
جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا، شب گذشته( سه شنبه) واشنگتن را به مقصد خاورمیانه ترک کرد.
تل آویو نخستین ایستگاه در سفر بایدن به منطقه است، وی همچنین در این سفر به اراضی فلسطینی و سپس عربستان خواهد رفت.
اولویت های سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه تثبیت آتش بس یمن، ادغام کامل اسرائیل در منطقه، کسب پیشرفت در عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان و قانع کردن سعودی ها برای تولید بیشتر نفت اعلام شده.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما معتقد هستیم اقداماتی نظیر سفر های به منطقه نمی توانند ایجاد صلح و ثبات داشته باشد، دسته بندی های سیاسی در منطقه یک سیاست شکست خورده است امنیت در منطقه خاورمیانه یک موضوع یک پارچه است و قابل تجزیه نیست.
جمهوری اسلامی ایران با کشور های حوزه خلیج فارس در یک پهنه و منافع مشترک قرار دارد هرگونه بی ثباتی و ناآرامی در منطقه امنیت مشترک کشور های منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سیاست دسته بندی، بلوک بندی و ایجاد ائتلاف های نظامی آن هم با نظارت و دخالت کشور غیر منطقه‌ای مانند آمریکا به طور قطع کمکی به ثبات و امنیت نمی کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
کرملین : پوتین هفته آینده به ایران می رود
جای بسی تعجب است که سیاست مداران آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملات یا نوشتن مقالات در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سوء مخرب و ویرانگر خود در طول سالیان متوالی به طور خاص در منطقه غرب آسیا را توجیه کنند.
آمریکایی‌ ها می‌دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چگونه است، ما در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه قرار داریم؛ وی یکی از اهداف اساسی سفر خود را کمک به تقویت صلح، امنیت و حل و فصل اختلافات در منطقه غرب آسیا عنوان کرده است.
ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که خوش بین باشیم اما نگاه اجمالی به سیاست خارجی آمریکا در منطقه و جهان نشان می دهد این اظهارات نمی تواند همراه با واقعیت باشد ایجاد صلح، ثبات و آرامش در منطقه غرب آسیا نیازمند تغییر عملی در سیاست های مخرب دولت آمریکا است.
حضور آمریکایی‌ ها در کشورهای منطقه کاملاً غیرقانونی است، سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی برای این منطقه بخش حداکثری بی ثباتی و ناآرامی را به همراه دارد، اصلاح این سیاست ها و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشور ها، ایجاد ائتلاف و دسته بندی های سیاسی بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می تواند برای منطقه اتخاذ کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیرامون اظهارات رژیم صهیونیستی پیرامون فعالیت هسته ای ایران و اهمیت سفر بایدن به منطقه در این زمینه بیان کرد:
خنده دار است رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهده های عدم اشاعه، نظارت‌ های بین‌المللی در حوزه هسته‌ ای نیست و تاریخچه سیاه و واضحی از نقض قوانین و مقررات بین‌المللی دارد، رژیمی که تاریخچه ای طولانی از تجاوز به حقوق ملت ها و اشغالگری دارد و زرادخانه بزرگی از امکانات و تسلیحات هسته‌ ای را جمع‌آوری کرده در خصوص فعالیت‌ های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر می‌کند.
فعالیت‌ های هسته‌ای ایران کاملاً روشن و قانونی است، جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس و عضو معاهده عدم اشاعه است و تمام فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران زیر نظر آژانس انجام می شود.
قانون‌گریزی رژیم صهیونیستی نتیجه حمایت بی قید و شرط برخی کشور ها به ویژه آمریکا است، لازم به ذکر است مسئولیت هرگونه اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نه تنها متوجه ایران بلکه تمامی کشور های حامی آن خواهد بود.
بایدن در مورد سلاح های خود صحبت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
بایدن در مورد سلاح های خود صحبت کرد
آقای دکتر ناصر کنعانی عدم وابستگی ایران به مذاکرات برجامی را بار دیگر تاکید کرد و اظهار داشت:
موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملاً مشخص است و بصورت روشن پیامی را به جهان مخابره میکند.
ما به روند مذاکره و دیپلماسی جاری برای حل و فصل اختلافات پایبند هستیم، اساساً همانطور که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها اشاره کردند اگر اقدامات و تلاش های توام با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران نبود چه بسا پنجره دیپلماسی در رابطه با موضوعات باقی مانده تا امروز باز نمی ماند بنابراین حتماً طرف های اروپایی توافق هسته‌ ای و متحد آنها، دولت آمریکا، می‌دانند که باز ماندن پنجره مذاکرات و مفتوح ماندن میز مذاکره مرهون رفتار مسئولانه و تدبیر حکیمانه دولت جمهوری اسلامی ایران است.
در ارتباط با توافق هسته‌ای همه میدانند که جمهوری اسلامی ایران توافقات، مسئولیت و تعهدات خود را به طور کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که به طور غیرقانونی یک باره توافق را ترک کرده و از اجرای تعهدات خود سر باز زد.
این دولتهای طرف‌ های اروپایی توافق برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کرده بودند مسئولیت های ناشی از خروج دولت آمریکا از توافق برجام را بپذیرند و به عبارتی خروج غیرقانونی و یکجانبه ی آمریکا را جبران کنند در عمل بجز صحبت و کلام هیچگونه اقدام مثبتی در جهت عمل به تعهدات خود انجام نداده اند بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران در مقام مطالبه گر قرار دارد.
وی افزود:
مذاکرات با روند گذشته خود با آقایی بورل و مورا در جریان است، نحوه جمع‌ بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام های متبادل طرفینی در حال رایزنی است، زمان و مکان مذاکرات در آینده به زودی اعلام خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала