گزارش و تحلیل

هدف واقعی ایالات متحده در اوکراین فاش شد

© AFP 2023 / US Department of Defenseوزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده
وزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
اشتراک
بازی جهانی برای قدرت یادآور صحنه ای از پدرخوانده است که در آن مایکل کورلئونه تصمیم می گیرد به تمام دشمنان در یک لحظه پایان دهد.
اسپوتنیک به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست روزنامه انگلیسی زبان هنک کنگی می نویسد: دفاع از اوکراین پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در آن کشور به ایالات متحده این فرصت را داد تا مواضع خود را به عنوان یک ابرقدرت تقویت کند. این افسانه تبلیغاتی مبنی بر اینکه آمریکایی ها ادعا می کنند به اوکراین در دفاع از آن کمک کنند توسط لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده از بین برده شد. در 25 آوریل، او اعلام کرد که هدف ایالات متحده این است که روسیه به حدی تضعیف شود که دیگر هرگز نتواند به کشور دیگری "زیانی" برساند.
اگر واشنگتن در "مقابله" با دشمن بزرگ روسیه موفق شود، آمریکایی‌ها به اروپایی‌ها اشاره می‌کنند که نجات اوکراین و اروپا بهایی دارد: اروپا اکنون باید از سیاست جهانی ایالات متحده حمایت کند.
رسانه: بعید است آمریکا بتواند سطح فعلی حمایت از اوکراین را حفظ کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
رسانه: بعید است آمریکا بتواند سطح فعلی حمایت از اوکراین را حفظ کند
در سال های اخیر، چشم انداز رکود اقتصادی و شکاف عمیق در بافت اجتماعی داخلی، سلطه جهانی ایالات متحده را با تردید مواجه کرده است. بنابراین، برای جلوگیری از از دست دادن قدرت جهانی، واشنگتن باید حالا وارد عمل شود هنگامی که قدرت نظامی ایالات متحده چنان است که همتایی در جهان ندارد. آنچه در اوکراین اتفاق می افتد آغاز یک مبارزه و شاید حتی یک جنگ برای بازگرداندن برتری سیاسی و اقتصادی غرب است.
کشور بعدی در این لیست چین است. آستین بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده به اصل چین واحد پایبند است، اما افزود که چین در حال انجام اقدامات نظامی "تحریک آمیز و بی ثبات کننده" در نزدیکی تایوان است. همتای چینی وی، ژنرال وی فنگه، در پاسخ گفت که پکن "با قاطعیت هر طرحی برای جدایی تایوان را نابود خواهد کرد."
شاید ایالات متحده در تلاش است تا به تدریج بر چین غلبه کند. به این ترتیب، چین را می توان به گوشه ای سوق داد: اگر عقب نشینی کند، ضعیف دیده می شود.از دیدگاه چین، ایالات متحده ممکن است به خط قرمزی نزدیک شود که شاید حتی نیاز به اقدام نظامی داشته باشد. اما یک عملیات نظامی، اگر چین آن را آغاز کند، به وضوح فراتر از توانایی های آن است. اگر چین جنگ ترکیبی را آغاز کند، رسانه‌ها و سیاستمداران غربی آن را کشوری معرفی می‌کنند که روابط بین‌المللی را بی‌ثبات می‌کند و جهانی‌ شدن اقتصاد را تضعیف می‌ کند. و این امر درها را به روی تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا باز خواهد کرد.
کشور سوم ممکن است ایران باشد. در 3 ژوئن، نفتالی بنت جنگ لفظی را از سر گرفت. وی تصریح کرد که اسرائیل حق دفاع از خود و اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می دارد و در صورت عدم موفقیت جامعه بین المللی در زمان مقرر، خودش برنامه هسته ای ایران را مسدود خواهد کرد.
این امر تازگی ندارد. همین اصطلاح "زمان مقرر" جالب است. اخیراً خبرهایی در باره تشکیل "ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه" توسط آمریکا، اسرائیل و هشت کشور عربی منتشر شد که به گفته اسرائیل "در حال حاضر هم از اقدامات ایران بازدارنده است."
چنین ائتلافی می‌تواند برای "کور کردن" سامانه‌های پدافند هوایی ایران در صورت حمله برای خنثی کردن برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گیرد. شایان ذکر است که سیستم تونلی ایران که از آن برای مخفی کردن تاسیسات برنامه هسته‌ای استفاده می‌شود، بار دیگر در مرکز توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت.
بایدن از 13 تا 16 ژوئیه به خاورمیانه سفر خواهد کرد. او سفر کاری خود را از اسرائیل آغاز خواهد نمود. سپس به عربستان خواهد رفت. به احتمال زیاد، در دیدار با محمد بن سلمان، صحبت تنها در مورد نفت نخواهد بود.
در مورد کره شمالی: ایالات متحده بدون شک برای خنثی کردن زرادخانه هسته ای کره شمالی اقدامات نظامی را برنامه ریزی کرده است. اما در حال حاضر، نقشه ها این است که اتخاذ موضعی سخت در قبال روسیه، چین و ایران، کره شمالی را برای مذاکره آماده تر خواهد کرد.
هیچ مدرکی دال بر وجود این خط فکری در میان استراتژیست های آمریکایی وجود ندارد. اما همزمانی شرایط مختلف کافی است تا حدس زده شود که هدف واقعی ایالات متحده در اوکراین بازگرداندن سلطه ایالات متحده بر جهان است.
مولف: یورگن اوستروم مولر، کارمند علمی ارشد انستیتوی علمی – پژوهشی ISEAS سنگاپور.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала