اولین نشست خبری سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران: زمان و مکان مذاکرات احیای برجام به زودی تعیین می‌شود

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سوی سران کشورهای همسایه و منطقه به تهران خواهیم بود، اظهار کرد: به زودی زمان و مکان مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها مشخص می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران صبح روز چهارشنبه در اولین نشست خبری خود در محل وزارت خارجه که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم ها تصریح کرد: موضع ایران در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم ها روشن است. ما به روند دیپلماتیک و مذاکرات چند جانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و منتظر هستیم و همانطور که وزیر خارجه کشورمان چندین بار اشاره کردند باز ماندن پنجره دیپلماسی و مذاکرات برای حل موضوعات باقیمانده مرهون رفتار مسئولانه و حاکی از تدبیر حکیمانه ایران است.
وی با بیان اینکه در ارتباط با توافق هسته‌ای همه می دانند که ایران مسئولیت ها و تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بوده که در سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از توافق ۲۰۱۵ خارج شده و از اجرای تعهداتش سرباز زده است، گفت: این دولت های اروپایی عضو برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کرده بودند مسئولیت های خروج آمریکا از برجام را بپذیرند و این خروج غیر قانونی را جبران کنند به جز اظهار نظر و صحبت کردن هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند. بنابراین کسی که در مقام مطالبه‌گر و سوال کننده است ایران است و ایران این حق را برای طرف های مقابل قائل نیست که در مقام سوال کننده و تهدید کننده قرار بگیرند.
سفیر روسیه در ایران: آمریکایی ها در مورد برجام با خود تناقض دارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
سفیر روسیه در ایران: آمریکایی ها در مورد برجام با خود تناقض دارند
این دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر اینکه ایران به روند مذاکرات پایبند است، اظهار کرد: مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح گفت وگوهای وزیر خارجه با آقای بورل و چه در سطح رایزنی های آقای باقری با آقای مورا در جریان است و نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین تعیین مکان و زمان مذاکرات در رایزنی ها بین طرفین در حال انجام است و گمان می کنم زمان و مکان مذاکرات به زودی تعیین شود.
کنعانی تصریح کرد: عدم تعیین زمان و محل مذاکرات به معنای پایان مذاکرات نیست، ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و تا زمانی که طرف های مقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چند جانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد داشت. البته همانطور که پیش از این نیز گفته ایم ایران روابط خارجی به ویژه توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل گفت‌وگوهای برجام نکرده است و نخواهد کرد.
کنعانی با بیان اینکه امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن نیت طرف های مذاکره کننده از جمله آمریکا که مسئول اصلی شرایط کنونی در روند مذاکرات است امکان جمع‌بندی نتایج مذاکرات در آینده نزدیک فراهم شود، افزود: ما تاکید می‌کنیم که ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران در برجام باشد جدی است و تا کنون بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات ارائه کرده و این طرف های مقابل از جمله طرف‌های اروپایی و مشخصا طرف آمریکایی است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا می خواهد روند مذاکرات در آینده به نتیجه برسد یا نه؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала