گزارش و تحلیل

موضوع نشست پوتین، رهبر ایران و رئیسی در دیدار تهران چه خواهد بود؟

© Photo / IRNAموضوع نشست پوتین، رهبر ایران و رئیسی در دیدار تهران چه خواهد بود؟
موضوع نشست پوتین، رهبر ایران و رئیسی در دیدار تهران چه خواهد بود؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اشتراک
مانورهای مشترک نظامی، برجام، سوریه، ادامه نشست آستانه، عدم گسترش ناتو در شرق، تبادل ارزهای محلی، موضوع آتی نشست میان رئیس جمهور روسیه و با همتای ایرانی خود و رهبر ایران خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اطلاع داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته آینده ۱۹ ژوئیه به تهران می رود. پوتین در اجلاس سه جانبه با ابراهیم رئیسی و اردوغان در تهران شرکت خواهد کرد و نشست های دوجانبه برگزار خواهد کرد.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با دکتر روح الله مدبر ، تحلیلگر مسائل ایران و روسیه به گفتگو نشست.
از این مذاکرات و سفر رئیس جمهور روسیه به ایران چه انتظاراتی از لحظا سیاسی منطقه ای می رود؟
آقای پوتین در سفر خود به تهران، در ابتدا با رهبر ایران دیدار خواهد کرد که این یک ملاقات بسیار مهم است، از این لحاظ که ایران علیه بحران اوکراین موضع درستی گرفته و همواره رهبر ایران اعلام نمودند که ریشه بحران اوکراین ماجراجویی آمریکا در منطقه است و ایشان تاکید کردند که سیاست های ماجراجویانه گسترش ناتو به شرق باعث این بحران و درگیری شده است. در واقع این نشان دهند سیاست گذاری دقیق ایران است که روسیه را متحد راهبردی خود می داند و می داند که مواردی که برای روسیه تهدید است برای جمهوری اسلامی ایران نیز تهدید محسوب می شود، زیرا ما مسیر خود را در یک زمینه راهبردی تنظیم کرده ایم.
روسای جمهور ایران  و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
گفتگوی تلفنی پوتین و رئیسی
هم رهبر ایران و هم آقای پوتین در سخنان اخیر خود تاکید کردند که دوران یک جانبه گرایی آمریکا تمام شده است، و کشورهایی هستند که در دنیا این سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا را نمی پذیرند. این فصل مشترک علیه یک جانبه گرایی امریکا توسط رهبران ایران و روسیه است، قطعا در شرایطی که آمریکا افول پیدا کرده است و به خاطر همین ماجراجویایی های امریکا و ناتو، اروپا دچار بحران های شدیدی شده است که اروپایی هایی کورکانه سیاست های آمریکا را تقلید می کنند، این یکی از موضوعات مشترک میان گفتگوهای مقامات روسیه و ایران در دیدار اخیر خواهد بود.
روسیه به عنوان یکی از قطبهای نظام نوین بین اللمل دارد و ایران نیز یکی از ارکان این نظام هست، بنابراین این سفر و ملاقات های انجام شده بسیار مهم است.
موضوع دیگر بحث نشست آستانه و ادامه گفتگوها درباره سوریه است. پوتین در اجلاس سران کشورهای دریای خزر اعلام نمود که همکاری های بسیار خوبی با ایران در زمینه سوریه داشته است و این همکاری های امنیتی موضوع گفتگوهای این دیدارهای اخیر خواهد بود. ایران و روسیه تقویم برگزاری مانورهای ثابت تنظیم کردند که سرلشگر باقری در دیدارهای خود از روسیه یک نقشه راه امنیتی میان ایران و روسیه را تنظیم کردند. این همکاریهای امنیتی میان ایران و رروسیه در منطقه ای که آمریکا سالها برنامه تنش و گسترش تروریسم داشته است، بسیار مهم است. با توجه به شرایط در خلیج فارس و همکاری های روسیه و ایران در این حوزه می تواند به اقدامات کشورهایی چون آمریکا و فرانسه، بریتانیا در خلیج فارس که حضور آنها غیرقانونی است خاتمه دهد، کشورهایی که فرسنگ ها با خلیج فارس فاصله دارند. روسیه همسایه ایران است و مال این منطقه است و به عنوان یک متحد ایران حق حضور در این منطقه خلیج فارس را دارد.
محور مهم دیگر گفتگوها بحث اقتصادی است، ایران سالهاست که سیاست های غیرمنصفانه تحریمی آمریکا را دیده است، الان آمریکا روسیه را نیز به صورت غیرقانونی تحریم کرده است (این تحریم ها به ضرر اروپا شده است: به عنوان مثال استفعفای جانسون به خاطر طبعیت از آمریکا بوده است)، در نتیجه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در گذر شمال جنوب نیز به عنوان یک مسیر ترانزیت امن بسیار است که موجب رونق اقتصادی و تحکیم روابط روسیه و ایران می شود.
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
دیدار رئیسی و پوتین در حاشیه اجلاس کشورهای ساحلی خزر+ ویدئو
روسیه در طی ماه های اخیر در سیاست همراهی است، روس ها باعث شدند ایران عضو سازمان شانگهای شود، دعوت روسیه از ایران برای عضویت در بریکس پلاس نیز نشاندهنده دوستی روسیه با ایران است.
نکته بعدی و بسیار مهم در بخش همکاری های سازمان های بین اللمللی است، ما همه می دانیم که سازمان ملل به خاطر نفوذ آمریکا باعث رفتار یک جانبه گرایی شده است، بنابراین ایجاد سازمان های منطقه ای باعث همکاری های نزدیک روسیه و ایران می شود. این ائتلاف منطقه ای مقابل سیاست های یک جانبه سازمان ملل است.
حضور اردوغان به خاطر همکاری در سوریه میان ایران و روسیه و ترکیه نیز مهم است. این سفر فال نیک است و اعلام می کنیم که این یکی از تاریخی ترین دیدار ها در دولت جدید است، زیرا سیاست رئیسی همکاری با روسیه است.
به نظر شما چه موضوعاتی در این نشست میان پوتین و رئیسی مطرح می شود؟ آیا به نظر شما اوضاع سوریه با برگزاری این نشست به چه سمتی پیش می رود؟
همانطور که در بالا گفتم، مهمترین نکته تاکید ایران و روسیه با سیاست یک جانبه گرایی امریکا و توسعه به شرق مخالف هستیم. باید هندسه جدید سیاسی جهان بر افول آمریکا باشد، روسیه نیز این امر را می خواهد. مبحث دیگر اقتصادی: تبادل مالی با ارز ملی با روسیه و ایران است. همکاری ها در سازمان های بین الملی منطقه ای تقویت شود. در حوزه امنیتی برگزاری مانورهای مشترک و همچنین عملیات در سوریه است. موارد دیگری در گفتگوهای میان دو کشور هست که در رسانه ها قابل انتشار خواهد شد.
هیچ کشوری نمی تواند در روابط روسیه و ایران مداخله کند، موضوع توافق برجام نیز موضوع دیگر است، روس ها مانع مکانیسم ماشه در شورای امنیت و مسیر ترامپ شدند. روس ها از حقوق معنوی ایران در برجام حمایت کردند، جلوگیری از خلل آمریکا در برجام است.
راه حل روسیه همکاری ایران روسیه و ترکیه است، داعش را ایران و روسیه از بین بردند. این موضوع گفتگوهای دو مقامات ایران و روسیه در نشست آتی خواهد بود.
از سوی دیگر ترکیه در این اواخر تحرکاتی را در سوریه انجام می دهد، در این نشست رهبران سه کشور نقطه نظرات خود را اعلام می کنند و خوشبین هستیم که ترکیه نیز همگرا شوند، می دانیم قدرت های خارجی چون بریتانیا و آمریکا مخصوصا در مناطق نفتی که در دست آمریکا است اختلال ایجاد می کنند، این موارد در این نشست انشالا به بحث خواهد گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала