هشدار پکن در مورد تبدیل شدن کشورهای جنوب شرقی آسیا به مهره های شطرنج

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار پکن در مورد تبدیل شدن کشورهای جنوب شرقی آسیا به مهره های شطرنج
هشدار پکن در مورد تبدیل شدن کشورهای جنوب شرقی آسیا به مهره های شطرنج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
وزیر خارجه چین گفت: کشورهای منطقه نباید در "رقابت قدرت های بزرگ" استفاده شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، وانگ یی وزیر امور خارجه چین، گفت که کشورهای جنوب شرق آسیا باید از تبدیل شدن به مهره "قدرت های بزرگ" اجتناب کنند و نباید با یکدیگر دشمنی کنند.
وانگ روز دوشنبه در جاکارتای اندونزی به نقل از رویترز گفت: ما باید این منطقه را از محاسبات ژئوپلیتیکی... از استفاده به عنوان مهره‌ های شطرنج، از رقابت قدرت‌ های بزرگ و اجبار دور نگه داریم.
وانگ اظهارات خود را هنگام شرکت در نشست آسه آن، یک بلوک اقتصادی و سیاسی منطقه ای ده عضوی از کشورهای جنوب شرق آسیا بیان کرد: آینده منطقه ما باید در دستان خود ما باشد.
وزیر امور خارجه چین گفت: کشورها باید به حقوق و منافع مشروع یکدیگر در آسیا و اقیانوسیه احترام بگذارند به جای اینکه طرف مقابل را خصمانه یا مهار کنند.
در ماه مارس، وانگ، ایالات متحده را متهم کرد که به دنبال ایجاد "نسخه ای از ناتو" در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به منظور دامن زدن به تنش در منطقه است. او گفت: آسیا-اقیانوسیه سرزمینی امیدوارکننده برای همکاری و توسعه است، نه یک صفحه شطرنج برای رقابت ژئوپلیتیک . کاخ سفید بعداً این موضوع را رد کرد که می‌خواهد "نسخه آسیایی ناتو" ایجاد کند.
بیانیه روز دوشنبه دیپلمات ارشد چینی پس از آن بیان شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، از ASEAN خواست تا میانمار، یکی از اعضای این بلوک را تحت فشار قرار دهد، جایی که ارتش سال گذشته با کودتا قدرت را به دست گرفت.
بلینکن روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم همه کشورهای آسه‌آن باید رژیم را پاسخگو بدانند... برای ادامه خواستار توقف فوری خشونت، آزادی زندانیان سیاسی و احیای مسیر دموکراتیک برمه". نام قدیمی تروانگ روز شنبه با بلینکن در اندونزی دیدار کرد.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، دیپلمات چینی از واشنگتن خواست تا "ذهنیت جنگ سرد" را کنار بگذارد و "از لکه گیری و حمله به نظام سیاسی و سیاست های داخلی و خارجی چین دست بردارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала