ایران و آذربایجان نیروگاه تجدیدپذیر مشترک می سازند

© Photo / IRNAسد خدا آفرین
سد خدا آفرین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2022
اشتراک
ساخت نیروگاه تجدیدپذیر مشترک بر روی دو سد "خداآفرین" و "قیز قلعه‌سی" به ظرفیت 280 مگاوات از جمله دستاوردهای راهبردی توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، شب گذشته علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران در پایان سفر به آذربایجان در مصاحبه خود به موضوع احداث نیروگاه تولید برق مشترک توسط ایران و آذربایجان اشاره کرد و ضمن بیان دستاوردهای سفر آذربایجان گفت: در سفری که داشتیم‌ توافقی بسیار خوبی حاصل شد و سند مهمی بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس این سند عملیات اجرایی باقیمانده دو سد خدا آفرین و قیزقلعه‌سی با تامین مالی مناسبی که پیش‌بینی شده سرعت خیلی خوبی خواهد گرفت.
وزیر نیروی ایران با اشاره به جزئیات ظرفیت تولید برق از دو سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی گفت: در مجموع این دو سد ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب را می‌تواند ذخیره و تنظیم کند و همچنین ۲۸۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی روی این دو سد احداث خواهد شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
توافقات سازنده ایران و آذربایجان + ویدئو
صحبت‌های علی اکبر محرابیان حاکی از آن است که، توسعه واحدهای نیروگاهی در دستور کار دو کشور همسایه قرار گرفته و همین مسئله‌ می‌تواند به تولید انرژی پاک با توجه به ظرفیت دو سد منتهی شود.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و سد مارازاد و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.
علاوه بر سد خداآفرین، سد ثیزقلعه‌سی نیز در مرز ایران و آذربایجان بر روی رودخانه ارس واقع شده است. این سد در پایین دست سد خداآفرین قرار گرفته و از نوع خاکی با هسته رسی به حساب آمده و ظرفیت ذخیره‌سازی 62 میلیون متر مکعب آب را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала