امیرعبداللهیان: ایران هیچ خواسته فرابرجامی مطرح نکرده است

© Ministry of Foreign Affairs of Iranامیرعبداللهیان: ایران هیچ خواسته فرابرجامی مطرح نکرده است
امیرعبداللهیان: ایران هیچ خواسته فرابرجامی مطرح نکرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه تهران مطالبات غیر مرتبط با توافق را مطرح می کند را رد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در نشست خبری با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در تهران گفت: ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه طرف ایرانی خواسته هایی فراتر از توافق هسته ای مطرح می کند، صحت ندارد.
عبداللهیان گفت: با وجود اظهارات طرف آمریکایی که در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه تهران خواسته هایی دارد که به بحث توافق هسته ای مربوط نمی شود، مصمم به دستیابی به توافقات پایدار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات غیرمستقیم اخیر آمریکا و ایران در دوحه با میانجیگری اتحادیه اروپا، یکی از موضوعات اصلی، تضمین واقعی آمریکا در خصوص منافع اقتصادی ایران به‌ویژه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.
رابرت مالی: آمریکا و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
رابرت مالی: آمریکا و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: دولت آمریکا باید اطمینان حاصل کند که تهران از [بازیابی] برجام سود می برد.
وی علاوه بر این، از "نیت جدی" تهران برای حل این موضوع خبر داد و از تلاش های "سازنده" قطر برای پیشبرد مذاکرات قدردانی کرد.
رئیس وزارت امور خارجه قطر نیز به نوبه خود بر لزوم حفظ گفتگوهای منطقه ای تاکید کرد. وی گفت: مذاکرات ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می تواند نتایج مثبتی برای همه مردم منطقه داشته باشد.
پیش از این تعدادی از رسانه ها گزارش داده بودند که رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران اعلام کرده است که تهران خواسته هایی دارد که مربوط به بحث برنامه هسته ای نیست.
مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای هفته گذشته در دوحه آغاز شد. روز چهارشنبه، انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات و مدیر سیاسی سرویس خارجی اتحادیه اروپا، گفت که طرفین نتوانستند به پیشرفتی که انتظار داشتند دست یابند.
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال ۲۰۱۵ برای غلبه بر بحران برنامه هسته‌ای ایران، توافق هسته‌ای - برجام را با ایران امضا کردند. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از این توافق خارج شود.
جو بایدن رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای اعلام کرده است. از ماه آوریل، روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала