گزارش و تحلیل

برگه برنده در چالش دو قطبی جهانی ایران است

© Photo / Pixabayبرگه برنده در چالش دو قطبی جهانی ایران است
برگه برنده در چالش دو قطبی جهانی ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
اشتراک
هشت سال پیش آقای هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق ایالات متحده و یکی از معروف ترین استراتژیست های سیاست خارجی این کشور تحلیلی را در باره دیدگاه خود نسبت به شرایط جهان مطرح کرد.
در این تحلیل که در سال 2014 در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده و بسیاری از رسانه ها هم آن را نقل کرده اند وی بحث جنگ در اوکراین را مطرح کرده و تاکید داشته که سیاست غرب بر علیه روسیه در نهایت موجب راه افتادن یک جنگ تمام عیار در اوکراین می شود.
در این مقاله کسینجر ضمن انتقاد از غرب و تلاش آن برای نفوذ در اوکراین نوشته بود که سیاست های غرب می تواند در نهایت موجب شروع جنگی گرم و بعد از آن جنگ سرد جدیدی شود چرا که امکان ندارد روسیه بپذیرد اوکراین به عنوان یک تهدید در کنار این کشور باشد و به نفع همه است که اوکراین کشوری بی طرف و حائل میان شرق و غرب باشد.
وی اظهار داشته بود که هنر سیاست در این است که چگونه می توان جلوی جنگ را گرفت و یا جنگ ها را خاتمه داد، نه اینکه کاری کرد که هر جنگ راه بیافتد و امیدوار بود در غرب سیاستمدارانی سر کار بیایند که این درک را داشته باشند و کاری نکنند که جنگ در اروپا راه بیافتد چرا که اگر راه بیافتد پایان دادن به آن سخت خواهد بود و در نهایت در جنگ سردی که چین هم یک طرف آن هست ممکن است موجبات راه افتادن یک جنگ جهانی سوم حساب نشده فراهم شود در حالی که طبق نظر وی آمریکایی ها باید ضربه را از جای دیگری بزنند و جنگ را از جای دیگری شروع کنند.
چند هفته پیش هم وی اظهار داشته بود در نهایت اوکراین مجبور می باشد که به خواسته های روسیه تن دهد و ضمن گذشت از بخشی از سرزمین های خود باید تلاش کند تا مشکل خود با روسیه را از طریق دیپلماتیک حل کند و تلاش غرب برای اطاله جنگ در اوکراین به نفع کشورهای غربی نمی باشد.
البته کسینجر بابت این سخنانش مورد انتقاد بسیاری از نئونازی ها قرار گرفت ولی نکته دیگری در سخنان قبلی وی با نشریه دیلی سکیپ بود که وی به آن بسیار کوتاه پرداخت ولی خیلی به آن توجه نشد.
و آن این بود که جنگ اصلی آمریکا با چین است و امروزه آمریکا با محور چین و روسیه در حال ستیز است و هر کس بتواند ایران را در این جنگ کنار خود داشته باشد برنده جنگ می باشد وجنگ جهانی سوم اگر بخواهد شروع شود باید از خاورمیانه شروع شود.
آقای کسینجر در تحلیل خود اظهار داشته بود در نهایت اسرائیل مجبور می باشد با ایران وارد جنگ شود و برای این جنگ باید چیزی حدود نیمی از کشورهای خاورمیانه را تصرف کند و آمریکا هم مجبور می باشد در این جنگ با تمام توان در کنار اسرائیل ورود کند واز هفت کشور نفت خیز در این منطقه حمایت کند.
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2022
گزارش و تحلیل
آمریکایی هایی که فکر می کنند خیلی زرنگ هستند !!!
وی اظهار داشته بود حمله به ایران باید زمانی رخ دهد که روسیه و چین درگیر مسایل دیگر باشند و به قول او خواب باشند و نتوانند به ایران کمک کنند و ایران را باید از روسیه و چین دور کرد وتا وقتی اینها خواب هستند به ایران ضربه زد.
آقای کسینجر که خود یک یهودی حامی اسرائیل به حساب می آید در نهایت در صحبت های خود اظهار داشته بود تصور می کند در نهایت محور اسرائیلی آمریکایی بر دیگران در جهان پیروز خواهد بود ولی ستون پیروزی در این جنگ ایران است.
وی بعدها در گفتگویی خصوصی غیر رسمی با برخی خبرنگاران و تحلیلگران (که یکی از دوستان بنده که سردبیر یکی از نشریات عربی است نیز در آن جلسه حضور داشت) درباره همان مقاله در پشت "ورد اکونومی فروم" (همایش بین المللی اقتصاد) اظهار داشته بود که برای محقق شدن این هدف آمریکا و اسرائیل باید روی تضعیف همه کشورهای منطقه و ایجاد تفرقه میان اعراب و ایران کار کنند و در نهایت اسرائیل بدون نیاز به جنگی سخت کشورهایی را که در مسیر تا ایران است را تصرف کند و به مرز ایران برسد و برای تصرف این کشورها نیاز ندارد که این کشورها را با لشکر کشی اشغال کند، همین که رهبری این کشورها تحت سلطه اسرائیل شود و ارتش های این کشورها تحت امر اسرائیل باشند کافی است، عملا به این ترتیب آنها را می توان تحت تصرف محور آمریکایی اسرائیلی دانست.
در همین صحبت های غیر رسمی وی اظهار داشته بود که برای این هدف اسرائیلی ها باید از شمال به دریای خزر و از جنوب به دریای عمان برسند و کشورهایی که در این مسیر هستند را تصرف کنند و بعد می توانند حمله خود به ایران را شروع کنند و اظهار داشته بود که بزرگترین مشکل اسرائیل برای پیاده سازی این نقشه گسترش نفوذ منطقه ای ایران که طی کردن این مسیر را برای نیروهای اسرائیل پر هزینه و دشوار می کند است.
در همان زمان وی اظهار داشته بود که قبل از اجرای این پروژه باید با دیپلماسی کاری کرد که میان ایران و متحدین اش در منطقه جدایی ایجاد شود و همچنین تولید تسلیحات مدرن و پیشرفته توسط ایرانی ها متوقف گردد چون ایرانی ها در حال تلاش هستند تا کاری کنند بدون نیاز به چین و روسیه خودشان به تنهایی بتوانند به مقابله با محور آمریکایی و اسرائیلی بپردازند و اگر ایران با چین و روسیه متحد شود دیگر امکان ندارد محور آمریکایی اسرائیلی بتواند پیروز شود، به این دلیل باید به هر نحوی که شده کاری کرد که ایران و روسیه و چین از هم جدا باشند و فقط تا زمانی فرصت است که این نقشه پیاده شود که ایران قدرت هسته ای نشده باشد.
وی در نهایت هم به حضار گفته پیروز معرکه هم آن خواهد بود که ایران را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала