استورجن: دولت بریتانیا به دموکراسی اسکاتلند احترام نمی‌گذارد

© AFP 2023 / OLI SCARFFاستورجن: دولت بریتانیا به دموکراسی اسکاتلند احترام نمی‌گذارد
استورجن: دولت بریتانیا به دموکراسی اسکاتلند احترام نمی‌گذارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
وزیر اول اسکاتلند با انتقاد از دولت مرکزی لندن گفت که به دنبال برگزاری رفراندوم در سال آتی میلادی برای استقلال این منطقه از بریتانیاست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن تایمز، نیکولا استورجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ناسیونال این منطقه تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ را برای برگزاری همه‌ پرسی استقلال اعلام کرده و گفت که این پیشنهاد را به دیوان عالی بریتانیا ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: این پارلمان یک ماموریت دموکراتیک و روشن دارد تا این انتخاب را به اسکاتلند ارائه دهد. با این حال، متاسفانه دولت بریتانیا از احترام به دموکراسی اسکاتلند خودداری می‌کند. دولت‌های انگلیس و اسکاتلند باید در کنار هم باشند و مسئول توافق یک روند باشند که شامل دستور بخش ۳۰ است که به مردم اسکاتلند اجازه می‌دهد تا درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. این یک راه دموکراتیک است که باید در جریان باشد.
استورجن که حامی استقلال اسکاتلند است، پس از بریگزیت در سال ۲۰۱۶ یک اقدام دیگر را برای استقلال منطقه انجام داد. در رفراندوم ۲۰۱۶، بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داد اما اسکاتلند رای به ماندن در این اتحادیه داده بود. رفراندوم استقلال اسکاتلند در سپتامبر ۲۰۱۴ برگزار شده بود و در جریان آن ۵۵ درصد از ساکنان این منطقه گفتند که نمی‌خواهند از بریتانیا جدا شوند.
در این میان، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که به برنامه استورجن توجه خواهد کرد اما بیشتر تمرکزش بر روی اقتصاد است.
جانسون همچنین گفت: ما به دقت این پیشنهاد وزیر اول اسکاتلند را بررسی خواهیم کرد و به تناسب، به آن پاسخ می‌دهیم. من فکر می‌کنم که ما باید بتوانیم یک اقتصاد قویتر و یک کشور قویتر در کنار هم داشته باشیم.
جانسون منتقد دیرینه استقلال اسکاتلند است و یکی از سخنگوهای دفتر نخست وزیری انگلیس نیز گفته که دیدگاه جانسون در این رابطه تغییری نکرده است.
این سخنگو همچنین گفت: موضع ما تغییری نکرده چون هم اولویت ما و هم دولت اسکاتلند باید همکاری در کنار هم و تمرکز بدون خستگی بر روی مسائلی باشد که می‌دانیم به نفع مردم و کشور است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала