https://spnfa.ir/20220628/مدیرعامل-سازمان-بنادر-و-دریانوردی-ایران-کشتی-توقیف-شده-ایرانی-آزاد-شد-11373109.html
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران: کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران: کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد
اسپوتنیک ایران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، از آزاد شدن یک فروند کشتی تحت پرچم ایران که اخیرا از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده بود، خبر داد. 28.06.2022, اسپوتنیک ایران
2022-06-28T00:00+0430
2022-06-28T00:00+0430
2022-06-28T00:00+0430
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/643/66/6436645_0:161:3069:1887_1920x0_80_0_0_d85088489992c436af7a61cd5d749691.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار کرد: لحظاتی پیش به من خبر دادند که کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد و به سمت کشتی ای که بار آن را دزدیده بود، حرکت کرد. امیدواریم عملیات SOS ادامه یابد و این بار به کشور باز گردد.وی افزود: از زمانی که دزدی دریایی توسط سومالی ها آغاز شد متاسفانه اولین کشتی ای که مورد سرقت قرار گرفت کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود و این مساله سبب شد تا دلهره عجیبی در دریانوردان که هیچ سلاحی برای دفاع از خود در آبها نداشتند، ایجاد شود. اما با وجود امنیتی که در کشور وجود داشت جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و نهایتا ضمن آزادسازی کشتی ایرانی ساز و کار بسیار درستی ایجاد شد که با حمایت های نیروی دریایی سپاه و ارتش این مشکل برطرف شد.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از آن زمان تاکنون کشتی های بسیاری مورد دزدی دریایی قرار گرفتند اما هیچ کدام از آنها متعلق به ایران نبوده است چراکه نیروهای دریایی با حضور در کشتی ها کار را برای دریانوردان در دریای سرخ، باب المندب و دیگر آب های آزاد دنیا تسهیل کردند. در واقع دریانوردان توانستند با کمک و حمایت نیروی دریایی مسیر تجارت دریایی را باز کنند و با وجود تحریم های متعدد و سخت به ویژه تحریم های شورای امنیت که حتی کشورهای عادی هم حاضر به همکاری با ما نبودند توانستیم تاکنون مراودات دریایی بسیاری با کشورهای مختلف داشته باشیم، این در حالی است که در آن زمان در یک روز و حتی یک لحظه همه پرچمهای کشورهای مختلف را از دست دادیم چراکه جریمه های شورای امنیت و آمریکا شامل همه کشورها میشد.صفایی با بیان اینکه نقاط قوت بسیاری در حوزه دریانوردی وجود دارد، گفت: باید نقاط ضعف را هم ببینیم. در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار دریانورد داریم اما با کمبود ۱۰۰ هزار نفری افسر و پرسنل روی کشتی مواجه هستیم که حتی شامل خدمه کشتی هم نمیشود. در کشور خودمان نیز در سطح افسران با کمبود پنج هزار نفری دریانورد مواجهایم و ناوگان ما با وجود توانایی جابهجایی بسیار بالای کالا ناوگان مسنی است.وی تاکید کرد: باید به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حرکت کنیم البته در این بخش حرکت های خوبی در شرکت کشتیرانی، نفتکش و بخش خصوصی انجام شده است اما نیاز به یک جهش داریم و بخش خصوصی باید در طول چند سال چند صد فروند سفارش (تولید داخل و واردات) بگیرد. چراکه توسعه و نوسازی ناوگان ابزاری استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: زمانی که با روسیه مذاکره میکنیم که فرصت بسیار خوبی در دریای خزر برای ماست با کمبود ناوگان و کشتیهای رو - رو در دریای خزر مواجه هستیم و وقتی که در کوتاه مدت اجازه تردد کامیونهای ما را نمیدهند، کشتیهای رو - رو نمیدهند که جایگزین آن شود.صفایی با تاکید بر ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان دریایی اظهار کرد: ظرفیت های بسیاری در این زمینه وجود دارد و باید در دانشگاههای مختلف مذاکره کنیم. از سوی دیگر دانشگاه ها میتوانند دانشجو و دریانورد تربیت کنند. به عنوان مثال دانشگاه چابهار میتواند ۶۰۰ دانشجو در سال برای حوزه دریانوردی تربیت کند اما نمیدانیم چرا ظرفیت خود را تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ دانشجو کاهش داده است. به نظر من باید تربیت دریانورد را از دانشگاه ها آغاز کنیم و باید بتوانیم در برنامه هفتم توسعه این مساله را بگنجانیم البته در بودجه سال جاری حکمی را که می خواستیم نتوانستیم از کمیسیون تلفیق بگیریم و این حکم تصویب نشد اما به زودی این مساله را در هیات وزیران طرح میکنیم و مشکل کار آموزی را با دریافت مصوبه از هیات وزیران حل میکنیم.وی اعلام کرد: پس از سانحه سانچی که فاجعه بسیار بزرگی برای جامعه دریانوردی و همه مردم ایران بود، مشکل اصلی که به وجود آمد این است که فرزندان ما دیگر علاقهای به دریا ندارند. اما باید شرایطی ایجاد کنیم که ایرانیها دوباره به دریا بازگردند.
https://spnfa.ir/20220626/تانکر-توقیف-شده-ایرانی-در-یونان-آزاد-شد-11355489.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2022
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/643/66/6436645_168:0:2899:2048_1920x0_80_0_0_f4099acc23fb57edcb9e45efc3c81557.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران: کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، از آزاد شدن یک فروند کشتی تحت پرچم ایران که اخیرا از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده بود، خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار کرد: لحظاتی پیش به من خبر دادند که کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد و به سمت کشتی ای که بار آن را دزدیده بود، حرکت کرد. امیدواریم عملیات SOS ادامه یابد و این بار به کشور باز گردد.
وی افزود: از زمانی که دزدی دریایی توسط سومالی ها آغاز شد متاسفانه اولین کشتی ای که مورد سرقت قرار گرفت کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود و این مساله سبب شد تا دلهره عجیبی در دریانوردان که هیچ سلاحی برای دفاع از خود در آبها نداشتند، ایجاد شود. اما با وجود امنیتی که در کشور وجود داشت جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و نهایتا ضمن آزادسازی کشتی ایرانی ساز و کار بسیار درستی ایجاد شد که با حمایت های نیروی دریایی سپاه و ارتش این مشکل برطرف شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از آن زمان تاکنون کشتی های بسیاری مورد دزدی دریایی قرار گرفتند اما هیچ کدام از آنها متعلق به ایران نبوده است چراکه نیروهای دریایی با حضور در کشتی ها کار را برای دریانوردان در دریای سرخ، باب المندب و دیگر آب های آزاد دنیا تسهیل کردند. در واقع دریانوردان توانستند با کمک و حمایت نیروی دریایی مسیر تجارت دریایی را باز کنند و با وجود تحریم های متعدد و سخت به ویژه تحریم های شورای امنیت که حتی کشورهای عادی هم حاضر به همکاری با ما نبودند توانستیم تاکنون مراودات دریایی بسیاری با کشورهای مختلف داشته باشیم، این در حالی است که در آن زمان در یک روز و حتی یک لحظه همه پرچمهای کشورهای مختلف را از دست دادیم چراکه جریمه های شورای امنیت و آمریکا شامل همه کشورها میشد.
صفایی با بیان اینکه نقاط قوت بسیاری در حوزه دریانوردی وجود دارد، گفت: باید نقاط ضعف را هم ببینیم. در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار دریانورد داریم اما با کمبود ۱۰۰ هزار نفری افسر و پرسنل روی کشتی مواجه هستیم که حتی شامل خدمه کشتی هم نمیشود. در کشور خودمان نیز در سطح افسران با کمبود پنج هزار نفری دریانورد مواجهایم و ناوگان ما با وجود توانایی جابهجایی بسیار بالای کالا ناوگان مسنی است.
وی تاکید کرد: باید به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حرکت کنیم البته در این بخش حرکت های خوبی در شرکت کشتیرانی، نفتکش و بخش خصوصی انجام شده است اما نیاز به یک جهش داریم و بخش خصوصی باید در طول چند سال چند صد فروند سفارش (تولید داخل و واردات) بگیرد. چراکه توسعه و نوسازی ناوگان ابزاری استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: زمانی که با روسیه مذاکره میکنیم که فرصت بسیار خوبی در دریای خزر برای ماست با کمبود ناوگان و کشتیهای رو - رو در دریای خزر مواجه هستیم و وقتی که در کوتاه مدت اجازه تردد کامیونهای ما را نمیدهند، کشتیهای رو - رو نمیدهند که جایگزین آن شود.
صفایی با تاکید بر ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان دریایی اظهار کرد: ظرفیت های بسیاری در این زمینه وجود دارد و باید در دانشگاههای مختلف مذاکره کنیم. از سوی دیگر دانشگاه ها میتوانند دانشجو و دریانورد تربیت کنند. به عنوان مثال دانشگاه چابهار میتواند ۶۰۰ دانشجو در سال برای حوزه دریانوردی تربیت کند اما نمیدانیم چرا ظرفیت خود را تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ دانشجو کاهش داده است. به نظر من باید تربیت دریانورد را از دانشگاه ها آغاز کنیم و باید بتوانیم در برنامه هفتم توسعه این مساله را بگنجانیم البته در بودجه سال جاری حکمی را که می خواستیم نتوانستیم از کمیسیون تلفیق بگیریم و این حکم تصویب نشد اما به زودی این مساله را در هیات وزیران طرح میکنیم و مشکل کار آموزی را با دریافت مصوبه از هیات وزیران حل میکنیم.
وی اعلام کرد: پس از سانحه سانچی که فاجعه بسیار بزرگی برای جامعه دریانوردی و همه مردم ایران بود، مشکل اصلی که به وجود آمد این است که فرزندان ما دیگر علاقهای به دریا ندارند. اما باید شرایطی ایجاد کنیم که ایرانیها دوباره به دریا بازگردند.