گزارش و تحلیل

بورل چه در چنته دارد؟

CC BY 4.0 / Pietro Naj-Oleari / بورل چه در چنته دارد؟
بورل چه در چنته دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2022
اشتراک
چند روز پیش وقتی مقاله ای درباره اینکه توافق لحظه آخری ایران و آمریکا ممکن است همه نقشه اعراب و اسرائیل را به هم بزند نوشتم برخی حتی سوال می کردند که مگر هنوز گفتگوهای وین در جریان است؟
بورل چه در چنته دارد؟
تهیه شده توسط دکتر عماد آبشناس
چند روز پیش وقتی مقاله ای درباره اینکه توافق لحظه آخری ایران و آمریکا ممکن است همه نقشه اعراب و اسرائیل را به هم بزند نوشتم برخی حتی سوال می کردند که مگر هنوز گفتگوهای وین در جریان است؟
بله، ظاهرا در حالی که بسیاری تصور می کردند گفتگوهای وین کاملا متوقف شده مذاکره کنندگان اصلی تصمیم گرفته اند گفتگوها را از حالت علنی خود خارج کنند و بروند پشت پرده گفتگو کنند چون برای همه یقین حاصل شده بود که ایادی ای پشت پرده است که تلاش دارد کاری کند تا گفتگوهای وین به نتیجه نرسد.
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آماده مذاکره با ایران است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2022
بورل: مذاکرات هسته ایران به یک وقفه نیاز دارد
این ایادی عموما نه بدلیل برآورد منافع کشورهای منطقه و یا جهان بلکه به دلیل خصومت های حسود معابانه برخی تلاش دارند هر توافقی که می تواند موجبات حل مشکل مردم ایران شود را نابود کنند.
فکر نکنید که منظور فقط عربستان سعودی و اسرائیل می باشد حتی برخی به ظاهر ایرانی ها آنقدر به سمت خصومت با ملت ایران رفته اند و آنقدر با شرایط بغرنجی در خارج کشور مواجه می باشند که دیگر با عقل و منطق در باره منافع ملی ایران صحبت نمی کنند بلکه برخی اوقاع حتی از روی غیض و کینه و حسادت نسبت به مردم ایران تلاش می کنند شرایط مردمی که در ایران زندگی می کنند را بد کنند تا خودشان دلشان خوش باشد آنطرف آب زندگی سیاهشان قابل قبول باشد.
به هر حال به نظر می رسد سفر دو هفته پیش آقای علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران به نروژ به دلیل این بوده که برخی گفتگوهای غیر علنی خارج از چهارچوب وین انجام شود چون اگر ایشان به وین می رفتند و آنجا با مقامات اروپایی ملاقات می کردند بحث به عنوان ادامه گفتگوهای وین تلقی می شد.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2022
جوزپ بورل امشب به ایران سفر می کند
ظاهرا هم طرفهای اروپایی موفق شده اند شرایط و راه حل های وسط و میانه ای را میان ایران و آمریکا پیدا کنند که به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب فعلا طرفین شروع کنند همکاری در زمینه اجرای برجام و رفع تحریم ها از بالا سر ایران (حال چه به صورت رسمی چه به صورت غیر رسمی) و کم کم وقتی همه خواسته های ایران در رفع تحریم ها و اعطای تضمین های لازم محقق شد و همچنین دولت آمریکا هم توانست از خوان مربوط به انتخابات میان دوره کنگره بگذرد طرفین قدم به مرحله جدی تر بگذارند.
البته آنهایی که پیگیر ماجرا هستند به خوبی می دانند که امروزه ایالات متحده عملا نسبت به اجرای بخش هایی از تحریم های خود در باره فروش نفت ایران و تعاملات ایران با دیگر کشورها چشم پوشی کرده و عملا هم ایران علیرغم اینکه رسما پایبند برجام نیست اما اقداماتی که بسیار دور از برجام باشد را انجام نمی دهد.
با توجه به شرایط بین المللی حاکم و نیاز نوعی آرامش در بازار های انرژی جهان اروپایی ها هم تمایل دارند که هیچ تنشی در این شرایط به وجود نیاید، مخصوصا که آنها مطمئن هستند سفر آتی آقای بایدن به عربستان سعودی و اسرائیل آن خروجی ای که مطلوب جامعه بین المللی باشد را نخواهد داشت.
بر کسی پوشیده نیست که اعراب و اسرائیلی ها دنبال آن هستند که تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند و آمریکا دنبال آن هست که هر جور شده خودش را از گرداب منطقه خاورمیانه خارج کند.
حتی برخی پا فراتر گذاشته اند و باور دارند دیگر حتی آمریکایی ها و اروپایی ها مشکلی با اینکه ایران به مرز ساخت تسلیحات هسته ای برسد (بدون ساخت تسلیحات) ندارند چون بسیاری این روزها باور دارند تنها وسیله ای که می تواند موجب ایجاد نوعی ثبات و امنیت در منطقه و جلوگیری از بروز یک جنگ تمام عیار گردد این است که ایران در مقابل تسلیحاتی که اعراب در اختیار دارند و همچنین تسلیحات هسته ای که اسرائیل در اختیار دارد یک عنصر بازدارنده داشته باشد و کشورهای منطقه به جای اینکه به فکر حذف یک دیگر از راه فیزیکی و نظامی باشند به فکر حل مشکلات شان از طرق دیپلماتیک باشند.
آنچه هم امروزه برای جهان اهمیت دارد این است که منطقه خاورمیانه که پر آشوب ترین منطقه در جهان به حساب می آید با یک ثبات نسبی مواجه شود که بر اساس آن هیچ طرفی به طرف دیگر حمله نکند و جنگ جدیدی راه نیافتد.
بدیهی است که ایده و رویای برخی کشورهای عربی و اسرائیل در ایجاد یک جبهه برای راه اندازی جنگ های جدید نه توسط اروپایی ها و نه توسط آمریکایی ها، حد اقل تیم حاکم فعلی، قابل قبول نیست و تنها هدفی که بایدن از سفر به منطقه دارد این می باشد که اعراب را قانع کند نفت بیشتری به بازارها تزریق کنند تا قیمت ها را پایین بیاورند، که این امر هم احتمالا بدون پذیرش شرط ایجاد جبهه و فرستادن سربازان آمریکایی برای کشته شدن برای اهداف اعراب و اسرائیل محقق نخواهد شد.
یعنی عملا اینجا اعراب میخواهند نفت سیاه خود را با خون سربازهای آمریکایی مبادله کنند.
به این دلیل به نظر می رسد آمریکایی ها ترجیح می دهند قبل از اینکه بایدن بخواهد به اسرائیل و عربستان سعودی سفر کند به نوعی توافق با ایرانی ها رسیده باشند تا بایدن در این سفر تحت فشار اعراب نباشد، درباره اسرائیلیها هم که تکلیفشان فعلا روشن نیست و حتی معلوم نیست که آیا وقتی بایدن می خواهد به اسرائیل سفر کند دولت و نخست وزیری در کار خواهد بود یا نه.
به این دلیل می توان توقع داشت که آقای بوریل به همراه خود پیشنهادها و نظراتی از سوی آمریکا حمل کرده باشد که در صورت قبول از طرف ایران شاید به زودی به توافقی مکتوب یا نا مکتوب فیما بین همه اطراف در توافق هسته ای را شاهد باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала